BMW R1200S versus Ducati Monster S2R1000

vydáno 13. 4. 2007, text Honza Křemeček, foto

Dle mnoha názorů je srovnávačka těchhle tradičních evropských značek úplná blbost. Ze začátku jsem to tak taky cítil. Italofilové obraceli oči v sloup, že někdo staví „něco takovýho“ vedle jejich svaté ikony jménem Monster, baworáři byli naopak hrdí a pyšní, že mají zase nějakou sportku. Osobně m...

Dle mnoha názorů je srovnávačka těchhle tradičních evropských značek úplná blbost. Ze začátku jsem to tak taky cítil. Italofilové obraceli oči v sloup, že někdo staví „něco takovýho“ vedle jejich svaté ikony jménem Monster, baworáři byli naopak hrdí a pyšní, že mají zase nějakou sportku. Osobně mám pro Monstery slabost a R1200S mi připadal trochu divný. Navíc jsem se na něm hned hrozně kopl do holeně o válec (což se prý u boxerů stává) a pokazil si seznámení. Jenže pak…Možná jsem ho pochopil. A taky proč jsou obě dunící mašiny vlastně příbuzné.

Na první pohled se skutečně zdá, že tyhle stroje nespojuje vůbec nic. Jak se to vezme. R1200S a S2R1000 jsou velkoobjemové vzduchem chlazené dvouválce s dostatečnou zásobou koní. V případě R1200S jde mimochodem o nejsilnější sériový boxer všech dob. Obě motorky drží pohromadě příhradový rám z ocelových trubek, skrz který jsou vidět „halabala“ natahané hadičky, kabely, čidla a další věci, což bývalo vždy typické hlavně pro Monstery. Obě mají letmo uchycené zadní kolo, bavorák vpravo (kvůli kardanu) a dukna vlevo (kvůli řetězu). Němec i Ital budou mít nakonec i podobnou cílovou skupinu zákazníků, protože jde o jakési moderní café racery. Tedy o stroje, určené ne zrovna pro závodění na okruzích, ale na cesty do práce s termoskou kafe a chlebem se sádlem v síťovce na řídítku taky ne. Kdo si je pořídí, získá možnost to občas pořádně rozpálit, aniž by se mu pod zadkem kroutil měkký rám, v zatáčkách škrtal stupačkami nebo mučil nějaký slabý motor ve snaze o razantní jízdu. Pěkně se oblečte a po hodince nedělních zatáček sraz v kavárně na náměstí!

Důstojní členové svých rodin S2R1000 je v dnešním monstřím kvintetu zhruba uprostřed. Máme tu sedmikilo, osmikilo, zmiňovaný litr, nabroušený litr S4R a ještě nabroušenější (a hlavně vyšperkovanější) litr S4Rs. Takže pro každého zájemce o stroje s velkým „M“ něco, vyberou si holky, starší kliďasové i mladší rafani. Po S2R sáhnou jezdci, kteří si už něco odlítali na kdečem, ujasnili si, že určitě nahou Ducati a hlavně že by měla fakt jet, pokud budou chtít. A tenhle litr k jízdě rozhodně nemusíte dvakrát pobízet. Pětadevadesát koní dvouventilového dvousvíčkového agregátu rozcválá necelých stoosmdesát kilo oceli, plastů a nějakého toho kousku karbonu docela hbitě. V tom je R1200S o dost rozvážnější. Než jsem mu přišel na kloub (čímž nemyslím, že jsem zjistil přítomnost kardanu na stroji), byl jsem lehce otrávený a přemýšlel, proč na konci typového označení vůbec je to „S“. Když se totiž nebudeme bavit o svalnatých čtyřválcích z bavorských dílen, jako je například K1200S (nebo o obskurnostech typu K1), nebylo těch sportovních boxerů v posledních letech u BMW zrovna hodně. R1200 ST z roku 2004 vypadal pořád dost cestovně a ani jsem se moc nedivil starším pilotům, kteří tvrdili, že posledním skutečně sportovně vyhlížejícím bavorákem byl beztak R90S z roku 1974. Zrozením R1200S se zřejmě konečně splnil sen mnoha zarytých obdivovatelů plochých dvouválců, kteří si před spaním tiše poplakávali do zdi, teskníc po něčem ostřejším a lehčím od jejich oblíbené značky s modrobílou vrtulí ve znaku.

Jízda po italsku? Senza commentario… Senza neznamená italsky „senzační“, ale „bez“. Popisovat obšírně, co jezdění na Monsterech obnáší, je v dnešní době zbytečné. Tihle očesanci totiž vytvořili dávno svébytnou kategorii a S2R v ní má čestné místo. Kombinace příhradového rámu, jednoramenné kyvky, zadního centrálu Sachs a plně nastavitelné vidlice Shova u nás funguje dobře. Dvouválec táhne od tří tisíc pekelně, dva velké ventily na válec mají na průběh krouticího momentu hodně kladný vliv. Dukatí převodovka vyžaduje tradičně přesnost a jistou dávku razance, pak se nestane, že by kvalt vyskočil. S ohledem na bezmála stokoňový motor se nenechte unést v zatáčkách a nezavírejte z přetočené dvojky či trojky bezhlavě plyn, ať se nenechá unést zadní kolo. Standardní spojka S2R totiž není „antihopsavá“...



Diskuze k článku

zdenekkkkk 23. 9. 2017
To si děláte srandu?

Petr 24. 9. 2018
To jako vážně?

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...