BMW G450X

vydáno 25. 10. 2008, text -rk-

Hrajete rádi ruletu? Zkuste nové BMW G 450 X. S tímto motocyklem vyhrajete jackpot.

Jestliže rádi riskujete a hrajete ruletu, jackpot a vůbec máte rádi kasína, pak můžete zkusit také první BMW ostré závodní enduro, které je určitě zajímavým počinem BMW v tomto segmentu motoristického sportu. Na druhou stranu to může být investice s otazníkem, zvážíte-li, pro jaké účely chcete tuto motorku využívat. Dokáže motor sice navržený v BMW, ale vyráběný v Kymcu v Tchaj-wanu opravdu zázraky, nebo je to jen velká marketinková bublina? Toť otázka, na kterou odpoví zkušenosti majitelů i závodníků.

I když první předprodejní testovací modely ukazovaly agilitu, stále ve vzduchu viselo ono pověstné, jak to dopadne s produkcí určenou široké veřejnosti. Odpověď už známe – motocykl je opravdu ostrý závoďák naplno připravený konkurovat dokonce o něco pohodlnějším japonským endurům. Je to opravdu nebezpečný konkurent i králi (nebo královně?) endurového sportu KTM.

Jako vždy, BMW má některá specifika, která jej odlišují od ostatních výrobců. Co je podstatné, motorka je stejně výkonná jako její rivalové, stejně silná, stojí ty samé peníze. Aby BMW zaujalo široké spektrum zákazníků, nabídne také 24měsíční záruku typickou spíše pro normální motorky, ale ne již běžnou pro offroadové speciály.
Ale nenechte se mýlit – tahle motorka není hračka na nedělní odpoledne pro majitele velkých gées, kteří hledají něco v nižší váhové kategorii pro lehké projížďky po okolí. Jedná se opravdu o závodní speciál vyráběný pro široké spektrum zájemců z řad offroadových maniaků.
Motor tohoto motocyklu je umístěn více zpět ke středu motocyklu a na něj navazuje o 30 mm delší kyvka, než je běžné. To umožňuje následné sklonění válce více k horizontální poloze, a umístění vzduchového filtru na místo, kde se běžně nachází nádrž. Motocykl je tak méně náchylný k utopení v hlubokých brodech.
A aby toho nebylo málo, motor se točí v opačném gardu, což má za důsledek snadnější změnu směru jízdy, tvrdí výrobce. Přední část motocyklu má 45mm Marzocchi vidlici, která využívá starou technologii používanou u japonců a KTM před několika lety. Tuto slabinou motocyklu ovšem vyrovnává pevnější rám, takže celek pracuje v pohodě. Není to úplně excelentní, ale závodit se na tom dá. I když standardně motor nepatří mezi nejostřejší závoďáky zejména kvůli elektronickému omezení výkonu za účelem dodržení emisní normy Euro 3. Pro závodění je potřeba zapojit do zásuvky prvek řídící elektroniku a k tomu přihodit BMW Akrapovič, který vám nejen ubere váhu, ale přidá dalších 10 koní. S touto úpravou se motocykl velmi přiblíží legendárnímu motoru KTM.
Motocykl je vybaven brzdami Brembo, pneumatikami Michelin, jediná divnůstka je tankování skrz sedlo. V jeho zadní části najdete odklápěcí díl sedla, pod kterým se teprve ukrývá klasická tankovací krytka. Dobrá zpráva je, že i když se zdá, že při prvním pádu či skoku se tento sedlový kryt odchlípne a uletí, dosavadní zkušenosti jezdců hovoří o opaku. I tak je riziko poměrně velké, když zvážíme účel, pro který je motocykl vyroben a případné opotřebování sedlového polštářku, který zakrývá nádrž.



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...