Co se děje v MV Agustě
vydáno 15. 2. 2011, text jr, ac, foto MV Agusta
Nová tříválcová MV Agusta F3, která byla představena na podzim v Miláně, rozvířila supersportařské vody. Kdy se bude vyrábět? A co se teď děje v MV Agustě?
V srpnu 2010 prodal Harley-Davidson značku MV Agusta Claudiovi a jeho synu Giovannimu Castiglioniovým za směšná tři eura. K prodeji došlo jen dva roky poté, co ji Claudio Američanům „nadělil“ za slušných 70 milionů eur včetně bankovních závazků v hodnotě dalších 45 mega. Harley značku vrátil s proinvestovanými 60 miliony dolarů, vyrovnanou účetní bilancí, dvěma výrazně inovovanými modely (F4 a Brutale) a tříválcovou F3 ve finálním předsériovém stádiu. Ozdravená MV Agusta nyní začíná nový život (opět, jako už tolikrát) a hlavní hnací silou má být zbrusu nový supersport F3.
Ef-trojka má nakročeno k tomu, aby ovládla kategorii šestistovek, jíž se výrobce prozatím vyhýbal. S přehledem vyhrála anketu prestižního italského časopisu Motociclismo o nejkrásnější motocykl milánské show (hlasovalo 12 tisíc čtenářů, z toho 38,5 % pro F3! ) a její vývoj měli na starosti tvůrci zvučných jmen.
Design, a tím nemáme na mysli jen vzhled, ale celou konstrukci, dělal 40letý Brit Adrian Morton, (autor modelů Benelli Tornado, TnT i Tre-K, a také inovované F4 a Brutale)
Že motor bude tříválec 675, to vymyslel Claudio Castiglioni už před lety. Motor F3 ale dělal Ezio Mascheroni - muž, jenž dal v 70. letech značce Aermacchi a následně H-D dvouválcové dvoutakty 250/350, s nimiž Walter Villa vyhrál čtyři tituly mistra světa. Mascheroni vyvinul dvanáctiventilový tříválec DOHC s pravidelným zapalováním a pohonem vaček kombinovaně řetězem/ozubeným soukolím (jak to prosazuje Aprilia). Ventily ale nejsou umístěny radiálně, to prý proto, že hlava je tak kompaktní, že na to není místo. Podle zdrojů z továrny motoru F3 na dynu naměřili hodně zajímavých 141 koní při 15 000 otáčkách, a to v silniční podobě s airboxem a zavřeným výfukem s katalyzátorem.
Méně nadupaná, ovšem „krouťákovější“ verze pro F3 Brutale dává aktuálně 117 koní při nižších točkách na 165 kilo váhy, přičemž Triumph Street Triple má 106 koní a 167 kilo. Cože, F3 Brutale? Jasně, a bude ještě supermotard. Více se dočtete v ČMN 6/2011.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...