Scandinavia Tour V

vydáno 24. 7. 2008, text -sjr-, foto Srajerovi

Loučení s nádhernou severskou přírodou.

Den sedmnáctý: 10°C Slunce nás vytáhlo ze spacáku už v 6 a tak projíždíme v 7 hodin podmořským tunelem do Drobaku, u benzinky utrácíme poslední NOKy za rozinkové buchty a loučíme se s Norskem. Jako mávnutím kouzelného proutku se ocitáme opět v jezerním království. Dalsland je prázdninovým rájem, především pro rodiny s dětmi. Je tu spousta zajímavostí: plavební kanál, 52 km dlouhá trať pro drezíny, historická železnice … ale nejzajímavější je Haverund, kde se v jednom místě kříží řeka, akvadukt, viadukt a silnice. Už podruhé obdivujeme skalní malby z doby bronzové (Hallristning) a cestou na Boras se snažíme najít bezpečné místo na spaní, protože z obory nás vyhnali obrovští losi. Ale v lese u rybníka (za plotem) jsme se navečeřeli, přejedli malinami a zalezli do spacáků. Je 10 hodin, slunce po dlouhé době opět zapadá a jemný deštík nám přeje dobrou noc.

Den osmnáctý: 24°C Konečně léto! Jsme v oblasti zemědělských farem, krajina je jednotvárná: pole, louky, lesy, pastviny, pole … Zpestřením byla návštěva westernového městečka v Kulltorpu. Je to super atrakce především pro děti, ale nás uchvátil bazar, kde můžeš koupit opravdu všechno – od jehly až po lokomotivu. Večer jsme strávili v národním parku Store mosse. Jak název napovídá, je to oblast mechů, mokřin a nádherných vodních ptáků. Nocujeme asi 1 km odtud, a pokud nebude zítra pršet, určitě se vrátíme.

Den devatenáctý: 12°C Celou noc leje jako z konve a stan balíme taky v dešti. Takže změna plánu, jedeme na jih, 120 km v protivném dešti a nárazovém větru a zastavujeme až v Soderasens. Obouváme toulavé boty a, světe div se, přestává pršet. (Mimochodem, na žádné pěší túře jsme nezmokli.) Příroda je tu nádherná, ani nám nevadí, že po dešti zmizely některé lávky a části stezky pod vodou a tak musíme jít po kořenech a kmenech stromů. Jinak je park perfektně udržovaný, i tady míjíme otevřenou horskou boudu pro turisty. Proč to nefunguje i v Čechách? Odjíždíme do Dolby, stavíme stan a na závěr dne ještě krátká procházka lesem, k pastvinám se stády koní. A tady nám červánky a zapadající slunce vytvořily nádhernou atmosféru posledního švédského večera.

Den dvacátý: 14°C V 5 hodin mě budí hrdlička a teprve teď si uvědomuji, jak málo ptačího zpěvu jsme slyšeli na severu. Cestou do přístavu fotíme poslední švédské památky, větrný mlýn a nádherný starý kostelík, a když procházíme Trelleborg, začíná pršet. To je tedy rozloučení! Odplouváme ve 13,30 (Scandlines za 495 SEKů) a zdá se, že jedeme do lepšího počasí. V Sasnitz nás však zaskočil prudký liják a než jsme oblékli nemoky, jsme mokří až na kůži. Zavrhujeme poslední možnost koupání v moři a odjíždíme na Berlín. Nebe je zatažené černými mraky a před rudo-oranžovou oblohou na západě se rýsují desítky vrtulí větrných elektráren. Je to jako pohled do pekelného mlýna. Je 9 hodin a čas postavit stan u borového háje, který právě míjíme. Už nejsme ve Skandinávii, ale snad nás nikdo nevyhodí.

Den jednadvacátý: 15°C Cesta je hrozná, silný vítr se střídá s deštěm a tak za Berlínem odbočujeme do Tropického ráje. Za „pouhých“ 24,50 €/os. si užíváme teplé laguny a moře s písečnou pláží uprostřed tropické zahrady se živými kvetoucími rostlinami. Po třech hodinách však už máme všeho dost, nasedáme na motorku a navečer už nás na obzoru vítají Jizerky a Ještěd. Jsme doma a domov je prostě domov. Tak proč vlastně stále někam odjíždíme?

P.S.: Kam ale pojedeme příště?!

Rekapitulace:

Najeto 6500 km

Průměrná spotřeba 5,5 litrů na 100 km

Průměrná cena benzínu  40,05 Kč

Benzín v Norsku  40 – 46 Kč

Benzín ve Švédsku  35 – 39 Kč

Naše celkové náklady 27.000 Kč (ale nespali jsme v kempech)

Eva a Bohdan

Přečtěte si také

„Výlet“ na polární kruh  2. 10. 2011

• Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích