Scandinavia Tour IV

vydáno 24. 7. 2008, text -sjr-, foto Srajerovi

Na drsném severu s motocyklem BMW R1150 GS

Den třináctý: 17°C Ranní rallye lesní písečnou cestou málem skončilo pádem ze stráně. Rovnám kameny pod přední kolo a po centimetrech couváme na cestu. Z Linge jedeme trajektem přes Nordalsfjord (za 74 NOKů) a před námi je úžasná silnice do Geirangeru a vyhlídková plavba lodí do Hellesitu a zpět za 240 NOKů. V poledne pokračujeme po 63 a teprve teď stoupáme do opravdových výšek. Je to nejúžasnější motorkářská trasa, kterou jsme zatím projeli a tak ve výšce 1038 m zastavujeme a obědváme. Silnice č. 15 nás dovedla podél divoké řeky Otta do města Lom se sruby porostlými trávou a mechem a úžasným sloupovým kostelem z 11. stol. s typickými dračími hlavami. Po jeho návštěvě opouštíme město po 55 a dnes nocujeme na rybářském plácku u řeky.

Den čtrnáctý: 13°C V noci stoupla voda v řece o 1 m a ke stanu zbývá 10 cm. Rychle balíme a snídáme až v Elveseteru, v osadě s nádhernými domky z r. 1620 a 33 m vysokým kamenným sloupem, na němž je vytesána celá historie Norska. Už asi nespočítám všechny zastávky s nádhernými výhledy cestou do Krossbu do výšky 1440 m, odkud jdeme na ledovec Smorstabbreen, ale ta cesta byla nádherná, stejně jako stezka k ledovci. Černé štíty, vodopády, divoké řeky, bludné kameny, modrý ledovec, oslnivě bílý sníh, … To se nedá popsat ani vyfotit, to se musí zažít. Večer po návratu využíváme volně přístupnou umývárnu se sprchou (za 2 NOKy) na horské chatě a mezi sněhovými mantinely odjíždíme do Turtagro, kde odbočujeme na Ardal. Houpavá jízda po úzké silnici bez krajnic připomíná jízdu na saních, a aby byl dojem dokonalý, teplota klesla k 0°C a podél silnice rolba frézuje stopu pro běžkaře. Je to skutečné království sněhu a ledu, ve kterém dnes budeme spát.

Den patnáctý: 5°C Chvílemi jsem spala i s hlavou ve spacáku, ale na teplé moirové prádlo nedošlo. Stan i péřový spacák od horolezce Josefa Rakoncaje jsou perfektní. Ráno sjíždíme do Ardalu na nákup a trochu se ohřát, abychom mohli vystoupat po 53 nekonečnými serpentinami s úžasným převýšením k jezeru Tyin do výšky 1100 m s teplotou kolem 3°C. V Tyin odbočujeme na Bergen a sjíždíme o 500 m níž a pak znovu stoupáme po 52 do 1137 m. Tady se loučíme s horami, klesáme do města Gol, objevují se první smrky a pak i listnáče a na výletě cestou k vodopádům dokonce sbíráme křemeňáky na večeři. Večer na lesní mýtině u Fla rozbalujeme stan, vaříme výborný houbový guláš a při procházce lesem nacházíme další houby. O zítřejší oběd je postaráno!

Den šestnáctý: 12°C Hned ráno jdeme do medvědího parku ve Fla. Teprve tady jsme viděli prvního losa a taky zjistili, jak rychlí a mrštní jsou medvědi. Jsem ráda, že jediný medvěd, který nás na dovolené potkal, byl asi 30 m v lese a my na silnici na motorce. Odjíždíme v poledne k jezeru Kroderon, Bóďa vaří oběd a já se koupu a peru trička. Po pár km ještě jednou zastavujeme na nádherném historickém nádraží a pak po místních silničkách přijíždíme k Tyrifjordenu s nadějí na nocleh a koupání v teplém fjordu. Voda je však ledová a všude narážíme na následky povodní, a protože jsme příliš blízko města, každý volný plácek dostupný autem je zasypán sutí, či odpadem, skoro jako u nás. Přesto nakonec nacházíme pro naši poslední norskou noc krásné místo v lese u rybníka.

Přečtěte si také

„Výlet“ na polární kruh  2. 10. 2011

• Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích