Scandinavia Tour II

vydáno 23. 7. 2008, text -sjr-, foto Šrajerovi

Země dávných Vikingů a skřítků trollů. Měli jsme dojem, že je to jenom sen...

Pokračování Scandinavia Tour I. 


Den pátý: 9°C Ráno balíme za sucha a u benzinky snídáme se dvěma BMW motorkáři, kteří se zde zastavili na doutník. Jeden je z Osla a druhý, původem Němec, bydlí již 30 let na severu Švédska. Anglicky, německy a trochu rukama se dovídáme něco o zdejším motorkářském životě a dostáváme pár typů na místa, která stojí za vidění. Když je zakresluji do naší „nepromokavé“ mapy Skandinávie, polepené průsvitnou lepící páskou, oba nám ji závidí. 


Za jezerem Storuman se začínají zdvihat hory a celá cesta až do MO-I-RAMA  je nádherná vyhlídková jízda se spoustou zajímavostí. My jsme navštívili ostrov na jezeře Overuman a zvláštní obydlí severských „Sami“ – pasáků sobů. Za norskými hranicemi se otevírá světa plný protikladů a paradoxů. Vysoké hory pokryté sněhem a ledovci, suťová pole bez života tam, kam nikdy nezasvítí slunce a na druhé straně silnice zelené stráně. Dnešní noc zůstaneme u ledovcové řeky na hranicích národního parku Svartisen.

Den šestý: 18°C Už v 8 hodin razíme na ledovec. Loď nás za 100 NOKů převezla přes jezero a dál stoupáme podél vodopádu až k ledovci zářícímu všemi odstíny modré barvy.

Pak několik hodin šplháme po obroušených skalách, sutí a potoky, v marné naději, že uvidíme nějaký vrchol ledovce nebo označení polárního kruhu, který jsme už určitě překročili ale kolem nás je „jen“ nekonečný ledovec pokrývající skály a úžasná příroda se spoustou skalniček, orchidejí, masožravých rostlin a živočichů. Jak tady můžou přežít? Vracíme se až večer a dáváme nabít baterie do foťáku. 


Nabíječka však nepřežila švédské slejváky a vypálila pojistku na motorce. Po marné snaze o opravu nabíječky kupujeme v místní dílně 2 pojistky za 25 NOKů a vracíme se na včerejší místo stanovat. Už jsme si docela zvykli, že večerní déšť tu znamená přání dobré noci a tak spokojeně usínáme.

 

Den sedmý: 16°C Po ranním dohadování, zda koupit nabíječku za 500 NOKů, nebo 8 baterií za 64, jsme v Mo-i-Rama koupili baterie a pokračujeme po E6 na sever. Před polárním kruhem odbočujeme na motocyklový závodní okruh kde je spousta motorkářů a perfektní atmosféra a odjíždíme až po obědě. Udělali jsme dobře, protože na polárním kruhu je jen komerce a davy turistů, takže nic pro nás. 


Ale úžasná krajina nás zlákala k turistice asi o 10 km severněji, kde přecházíme most. Houpající se prkna zavěšená na lanech nad divokou řekou nevypadají příliš důvěryhodně, ale když se nedíváš dolů, dovedou tě bezpečně do pohádky. Všude kolem jsou pokroucené zakrslé břízy, lišejníky a mechy v různých odstínech zelené a červené barvy a mezi tím spousta miniaturních kvetoucích rostlin. Na malém ledovci u vodopádu jsme se klouzali a opalovali až do večera a protože dnes mimořádně neprší, jedeme ještě do Storumenu. 


Stojíme na mostě, fouká vlhký, teplý vítr a pod námi je ostrov plný hnízdících ptáků, vysoká holá skaliska a úžasné vodní víry „malstromy“ vznikající mezi dvěma fjordy při přílivu. Každých 6 hodin tu proteče až 400 mil. m3 vody 150ti metrovou úžinou. Je něco po půlnoci, sluníčko právě zapadá (nebo už zase vychází?) a my usínáme na louce plné orchidejí u městečka Hoset. Ráno už pojedeme na jih.

 



Přečtěte si také

„Výlet“ na polární kruh  2. 10. 2011  

Další iČMN články

  • Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...