Scandinavia Tour

vydáno 23. 7. 2008, text -sjr-, foto Srajerovi

Drsná, ale krásná příroda Skandinávie, horské túry v národních parcích, vzrušující jízda ostrými zatáčkami nad úžasnými fjordy, obrovské ledovce, náhorní plošiny, vodopády, průzračné řeky, červené domky se střechami porostlými mechem a trávou, … to všechno nás lákalo do země dávných Vikingů a skřítků trollů. Měli jsme dojem, že je to jenom sen, ale skutečnost předčila ten sen ve všech ohledech.

Kromě dokonalé přírody jsme zde našli i příjemné lidi a absolutní pocit svobody a bezpečí, který jsme dosud nikde jinde v Evropě nezažili. Nikdo nezamyká auto ani dům, na severu země snad neznají zloděje. V odlehlých koutech je vždy pamatováno na poutníky, horolezce a polárníky, volně přístupná, perfektně vybavená chata nechybí v žádné oblasti. U každého jezera je zázemí pro rybáře včetně grilu, a tak si můžeš chytit večeři a upravit ji na místě. Čisté WC s toaletním papírem je pravidlem.

Příroda patří skutečně všem, kteří ji respektují. Není problém kdekoli postavit stan (pokud se nebojíš losů a medvědů), jediné pravidlo zní: NERUŠIT A NENIČIT! Pokud ti stačí studená voda a občas teplá sprcha na horské boudě, nepotřebuješ vůbec kemp. Použití platebních karet je absolutně bez problémů, můžeš s ní platit kdekoli (na odlehlé mýtnici v horách) a jakoukoli částku (třeba chleba).

A jak jsme to zažívali my na našem motocyklu BMW R 1150 GS?

Den první a druhý: Ještě včera Bóďa pochyboval, že tu nabalenou „mrchu“ (naštěstí to neslyšela) dostaneme ráno z garáže, přesto dopoledne odjíždíme z Turnova přes Berlín do Sasnitz za 52 € a odtud, v 11 v noci, trajektem do švédského Trelleborgu. Po 3,5hodinové plavbě se ocitáme v krajině zahalené mlhou a marně se snažíme najít místo na přenocování. Celý jih Švédska je poznamenán povodněmi z minulého týdne, místní silnice občas mizí pod vodou a dálniční podjezdy jsou taky zatopené. Plácek na stan nacházíme až v 5 ráno na vyvýšeném odpočívadle u benzínové pumpy a za příjemného šumění deště usínáme.

Po vydatném obědě z domácích zásob pokračujeme v poledne na sever, aby slejvák a dopravní zácpa v Goteborgu prověřila naši trpělivost. Tady neměla šanci ani motorka a navíc při pomalé jízdě zatéká Bóďovi přes suchý zip do nemoku a tak se ocitá během chvíle v sedací lázni.

Naštěstí navečer vykouklo sluníčko z mraků a my se v zálivu u Mackleby poprvé svlékáme a jdeme se přivítat s mořem. Bohužel je chladné a tak jedeme dál, až do Fosum, kde stavíme stan u lesa a ještě před spaním si můžeme prohlédnout volně přístupné prehistorické skalní kresby.

Den třetí:  Po ranní očistě v ledovém potoce jedeme do Tanum, kde jsou další kresby a také hroby z doby bronzové. Kolem poledne vjíždíme do Norska přes nový Svinesundský most, 704 m dlouhý, zavěšený na jediném betonovém oblouku ve výšce 60 m nad hladinou Idefjordenu. To ještě nevíme, kolik mostů a tunelů nás čeká, ani to, že motorky většinou neplatí.

Objíždíme Oslo a po 100 km odbočujeme z E6, hlavní dopravní tepny Norska, na Elverun a pak do Švédska. Najednou si připadáme jako u nás v Jizerkách, ale jen dokud nemíjíme první značku Pozor medvědi! Blížíme se k národnímu parku Härjedalen a informační cedule nás nenechají na pochybách, kdo je tady pánem. A právě tady dnes budeme nocovat. U lesa stavíme stan a zase začíná pršet.

Den čtvrtý: 13°C Kvůli dešti jsou stezky v národním parku neschůdné a tak jsme se rozhodli prozkoumat tuto nádhernou oblast na motorce. Je to úžasné. Chvíli si připadáme jak na tobogánu, protože silnice je velmi zvlněná a téměř přímá, kopec, nekopec, a pak projíždíme kaňonem, po horské cestě vypadající jako vyschlé koryto řeky, mezi rašeliništi a nádhernými jezery. Voda láká ke koupání, ale má asi 12°C a vzduch 14°C.

Tak pokračujeme dál na sever přes zimní sportovní střediska a městečka s golfovými hřišti na Östersund, míjíme první sloupový kostelík a někde u lesa uprostřed tohoto jezerního království strávíme první slunečnou noc. Je půlnoc, teplota klesla na 9°C, a k polárnímu kruhu je asi 350 km. Protože slunce nezapadá, můžu psát, plánovat zítřejší trasu a trochu spravit nepromokavé rukavice, které se poněkud rozpadly.

Přečtěte si také

„Výlet“ na polární kruh  2. 10. 2011

• Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích