Litry jsou v Thajsku spíš raritou
vydáno 30. 4. 2013, text Martin DeCarli, foto Radek Prchal
Že asijské státy jsou „skútrozeměmi“, je všeobecně známý fakt. Na silnicích jezdí 90 % skútrů a zbytek tvoří téměř výhradně sportovní a cestovní stroje s objemy 125–200 cm3. Litr je výjimečný asi jako Münch Mammut na českých silnicích.
Takto byla samozřejmě zaměřena i výstava. Nekonečné množství skútrů v tolika provedeních a tuningových úpravách, že až zde nám teprve dojde, že Evropa je pro „skútrofirmy“ naprosto nezajímavým trhem. Motocykly kategorie 125–200 jsou pro nás z velké části naprostou neznámou. Např. Yamah Fazerů se v těchto objemových třídách vyrábí 5 (! ) typů s různými motory. Snad nejoblíbenějším strojem je zde Honda CBR150, což je nám dobře známé „cebro“ 125 s vyšším objemem i výkonem. Najdeme ji i ve verzi Touring s vysokým plexi, okufrovanou a vytuněnou tak, že by i nový Fireblade mohl závidět. Úpravci se pustili již i do novinky Honda MSX125, která je myšlena jako nástupce slavné Monkey. Některé firmy se na tomto „malokolovém“ motocyklu až neuvěřitelně vyřádily.
Z objemů nad 200 je žralokem nová CBR500R, která se zde i vyrábí. Litrové motorky byly spíše jen na ukázku, na thajských ulicích jsou raritou. Je docela zajímavé se při našich honbách za objemy a výkony občas podívat na exotické trhy, kde majitelům stejně dobře poslouží vymazlené stopětadvácy a dvoustovky.