EICMA 2015: YAMAHA

vydáno 19. 11. 2015, text David M. Bodlák, foto Yamaha

Yamaha letos slaví 60 let a k tomuto kulatému výročí si výrobce z Iwaty nachystal opravdové bomby. Regulerně si sedáme na zadek!

Již na tokijské motor show ukázala Yamaha řadu zajímavých konceptů, o kterých jsme vás informovali zde. Až v Miláně ale pánové od Tří ladiček vytasili ty správné trumfy, které nejsou jen náhledem do budoucnosti, nýbrž absolutní realitou.

Agresivní MT-10

The Dark Side of Japan má pokračování, spíš bychom ale řekli, že tohle je ta nejtemnější strana. Po vzoru jiných výrobců, kteří ze svých kapotovaných superbiků staví ostré naháče, se i Yamaha konečně pustila tímto směrem a začátkem týdne, ještě před zahájením milánského veletrhu, představila radikální zběsilost, pojmenovanou MT-10, to nejvíc, co si budete moci v řadě MT pořídit.

Základem „emté-desítky“ je litrový agregát CP4 z letošní superbikové R1, usazený v hliníkovém deltaboxu. Motor je upraven pro silný zátah v nízkých a středních otáčkách a počítáme, že bez přispění elektronických pomocníků byste museli prokázat hodně slušné dovednosti, abyste tuhle bestii zvládli uřídit. Už jenom kvůli ultra krátkému rozvoru 1400 mm bude problém udržet přední kolo na zemi. Naštěstí jsme ale v 21. století, takže je tu k dispozici elektronický plyn, tři různé jízdní režimy, třístupňová kontrola trakce, k tomu asistovaný antihop a dokonce tempomat, spolupracující se čtvrtým až šestým rychlostním stupněm.

Vyladěná ergonomie, stavitelný superbikový podvozek s pozměněným nastavením pro potřeby naháče a informačně našlapaná multifunkční LCD přístrojovka, to vše vám dovolí užít si v sedle MT-10 emotivní a vzrušující jízdu, která bude doslova návyková, a to nejen kvůli parádnímu zvuku z výfuku. O slušný adrenalin se pak postarají i brzdy - 320mm plovoucí kotouče s radiálně montovanými čtyřpístkovými třmeny, standardně hlídané ABS, vám jistě dokáží vyždímat slzný váček, až za to pořádně vezmete.

Standardní dojezd v kategorii naháčů poskytne sedmnáctilitrová nádrž, v příplatkové výbavě najdete rychlořazení QSS (Quick Shift System) nebo vyhřívané hefty a ze všeho nejdůležitější bude volba barvy. Klasická Race Blu nebo Tech Black asi OK, mnohem zajímavější je ovšem nový lak pojmenovaný Night Fluo, ve kterém se budou nabízet i další modely řady MT – 09, 07, 125 a nová 03.

Teenagerská MT-03

Další z rodiny MT, tentokráte ale v mírumilovnějším provedení pro držitele řidičáků skupiny A2, je MT-03. Naháč s pohodovou jízdní pozicí, neuvěřitelnou manévrovatelností a relativně nízkým sedlem (780 mm) bude tím správným parťákem jak pro kluky, tak i pro holky.

MT-03 převzala hodně ze svého sportovního sourozence YZF-R3. Ať je to pohonná jednotka v provedení vodou chlazeného paralelního twinu o objemu 321 kubíků, rám z 35mm ocelových trubek, nebo podvozek, postavený na klasických 41mm teleskopech a jedné centrální pružicí jednotce vzadu, všechno skvěle ladí.

Pěkné jsou i desetipaprskové ráfky z lehkých slitin, obuté do vcelku širokých pneumatik (110-70/17 a 140-70/17) a jistě dostatečný bude 298mm plovoucí disk v kombinaci s dvoupístkem a ABS ve standardu. MT-03 slibuje hodně zábavy v kvalitním provedení a nejspíš i za hodně zajímavý peníz.

Stylová XSR900

Další kousek z cyklu Faster Sons je na světě. Modelová řada Sport Heritage dostala po nedávno představeném XSR700 dalšího hráče, tentokráte XSR900, což není nic jiného než překopaná MT-09. A pozor, na designu se podílel sám Roland Sands, což znamená, že se tu nic neodfláklo a zcela zásadní je použití co možná nejvíce kovových dílů namísto plastových, taková poctivá plechařina, dalo by se říci.

Ač je motorka hozená do lehkého retro stylu, hlavně ve výročních barvách, při pohledu na budík vás uchvátí moderní technologie, kterou najdete hlavně uvnitř. Elektronický plyn, nastavitelné mapování motoru i kontrola trakce, asistovaný antihop, k tomu plně stavitelný podvozek nebo standardně montované ABS, to vše má do retra poměrně daleko, stejně jako perfektní jízdní zážitky, které jdou ruku v ruce právě s těmito vychytávkami. Nejlepší ze všeho je ale vyladěný 850kubíkový tříválec, který se Yamaze opravdu povedl. Hodně bohatý bude tentokráte katalog originálních doplňků, kterými si už tak osobitý stroj ještě více odlišíte.

Off-roadová WR450F a další stroje

Ze zcela jiného soudku je novinka pro blátotlačky – WR450F, představená již minulý měsíc, jež navazuje na loňskou premiéru překopané WR250F. Nové velké enduro vychází z motokrosového modelu YZ. Stejný je rám i otočený motor (sání vpředu, výfuk vzadu). Plnění zajíšťuje elektronické vstřikování, optimální teplotu hlídá chladič se saharou, je tu dvojí možnost startování (kick, startér) a samozřejmostí je vyladěný podvozek (vidlice KYB AOS) s velkými zdvihy (310 mm a 318 mm). V předvečer milánské show byla navíc odprezentována i dakarovská verze – WR450F Rally, která již za několik týdnů pojede za Yamahu nejnáročnější závod světa.

Pár vylepšení se dočkal oblíbený model maxiskútru, jenž bude k mání ve verzích Tmax Lux MaxTmax Iron Max. Obě „novinky“ nabídnou spíše pár kosmetických vylepšení v podobě hliníkových dílů, jiného sedla nebo barevných změn. Ve hře pak zůstávají s lehkými vylepšeními i další převážně městské samohyby, jako je Tricity, Nmax či osvědčené skútry Xenter.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 10/2024
  • Hvězdné Dymokury!
  • Motorbike 9/2024
  • Motorbike 7-8/2024
  • Kompletní průvodce motocyklovými výfuky: od sportovních po turistické

Příspěvky motorkářů