Proč máme v Česku dvě výstavy
vydáno 10. 3. 2012, text ml
Jedni to vnímají jako boj Pražáků proti Brňákům, případně naopak, někteří si myslí, že jde o jedinou výstavu na ploše 200 kilometrů čtverečních. Většina motorkářů v tom jasno nemá, stačí mrknout na motofóra nebo facebook!
Něco málo z diskuzí:
• Nechápu, proč jsou současně dvě výstavy motorek a nikde nic. Zlatý časy, kdy to bylo vše v Praze pod jednou střechou.
• Nepojedu ani na jednu výstavu a s těžkou nostalgií budu vzpomínat na doby, kdy byla jediná výstava a člověk měl problém stihnout vše za jeden den. Teď není za necelé dvě hodiny na co koukat... Škoda, že business převálcoval zdravý rozum.
• Dělat dvě výstavy v jeden termín je úplná blbost, páč spousta značek chybí v Brně a obráceně v Praze! Kdyby byla jen jedna velká výstava, kde bude všechno, - podobně jak je to v zahraničí, tak klidně pojedu i do Brna, i když to mám z ruky!
•...jak naše oblíbená periodika napomohla k roztrhnutí výstavy ve dvě...
• Nic jiného od Pražáků nemůžete čekat... jednou se něco domluví, že se to bude střídat, ale oni nee: "Jsme koko.i z Prahy, tak budeme mít svoji výstavu."
• Rozdělit japonskou čtyřku mezi Brno a Prahu mi přijde trapné. Prohlášení, že na výstavě budou všechny významné značky, a pak tam chybí KAWA a SUZA, je ubohé. Je to podivné jednání i od dovozců. Jestliže je oficiální výstava letos v Brně, tak proč jsou v Praze? To se může stát jen u nás. Je to bordel a odnášíme to my, obyčejní motorkáři.
• Dokud bude fungovat tenhle d***** systém, asi si výstavy v ČR nechám ujít a radši pojedu do zahraničí - nesrovnatelný.
Jedni to svádí na Pražáky, jiní na dovozce nebo dokonce média a všichni vzpomínají na obrovskou a tehdy ještě jedinou výstavu v Praze v roce 2008. A právě to „obrovská“ je prvotní příčinou toho všeho.
Výstaviště v pražských Holešovicích tehdy doslova praskalo ve švech. Všechny příjezdové cesty k výstavišti v okruhu 10 kilometrů stály. Ti, co přijeli auty ze vzdálenějších končin, se k samotnému výstavišti dostávali až čtyři hodiny, aby nakonec neměli ani kde nechat svá auta. Uvnitř výstavních pavilónů bylo k nehnutí, dostat se v sobotu z jednoho křídla do druhého bylo vyčerpávající, mačkanice, tlačenice, obrovské fronty u občerstvovacích stánků, fronty u toalet... A do toho ještě zastupitelé Prahy 7 schválili, že celá sedmička bude modrá zóna a odtahováci si mastili kapsy.
Prakticky všichni dovozci motocyklů se shodli na tom, že stávající prostory jsou pro tehdy největší český veletrh zcela nevyhovující a že je potřeba s tím něco začít dělat. Poslední tečku za vším pak udělal říjnový požár, který zlikvidoval celé levé křídlo Průmyslového paláce.
Část oficiálních dovozců (Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Ducati) proto účast na veletrhu Motocykl v roce 2009 zcela odmítla s tím, že prostory nejsou pro prezentaci jejich značek dostatečně reprezentativní, viz například tisková zpráva Ducati.
Pořadatel výstavy, společnosti Incheba, se snažila svou výstavu narychlo zachránit tím, že nabídla pražským dealerům velmi výhodné podmínky, pokud navezou motorky ze svých obchodů. A tento způsob využívá dodnes.
Motocyklová sekce svazu dovozců automobilů mezitím odhlasovala, že výstavu budou střídat mezi Prahou a Brnem, jeden rok brněnské výstaviště, druhý rok pražské Letňany. A jelikož Incheba vlastní ochranné známky Motocykl a Bohemia Custom, vznikl tedy nový název veletrhu: Motosalon.
Slovenská společnost Incheba (nikoliv tedy Pražáci), se odmítla smířit s tím, že by jejich vlajková loď Motocykl měla přestat existovat, a tak tu máme v roce 2010 výstavy dvě – na brněnském výstavišti výstavu Motosalon, jejíž pořadatelem je BVV, a která má podporu svazu dovozců, a na pražském výstavišti výstavy Motocykl a Bohemia Custom, jejichž pořadatelem je Incheba. O týden později Incheba pořádá ještě výstavu Motocykel v Bratislavě, čehož úspěšně využívá ve svém marketingu - nabízí dovozcům zvýhodněné balíčky, pokud budou vystavovat na obou výstavách.
Ještě paradoxnější situace nastává v roce 2011 – máme dvě výstavy v Praze. Návštěvníci nechápou, proč je výstava rozdělená na dvě části, které jsou od sebe 20 minut metrem. BVV pořádá svůj Motosalon v Letňanech a Incheba svůj Motocykl v Holešovicích.
Má to nějaké řešení?
Domnívám se, že nemá. Dovozci mají jasno v tom, že do Holešovic už nechtějí. BVV nabízí dovozcům nesrovnatelně lepší zázemí. Incheba oproti tomu sází především na tradici Motocyklu, tedy na to, že výstavu zná každý, poskytuje lepší cenové podmínky vystavovatelům a v neposlední řadě láká na přestavby Bohemian Custom Bike.
Motorkářům se dvě výstavy samozřejmě nelíbí. Proč mají cestovat na dvě různá místa, proč mají platit 2x vstupné a proč vidí jen některé značky, když si vyberou jen jednu z výstav? Tohle není boj Pražáků proti Brňákům, jak to nejeden motorkář vnímá. Tohle je jen běžný konkurenční boj dvou velice silných hráčů v oblasti výstavnictví, a to BVV a Incheby.
A co na to dovozci?
Ani těm se to nelíbí. Také oni by chtěli zpět jedinou hojně navštěvovanou výstavu, ale nemají moc možností, jak to změnit. Přestože se shodnou na tom, že Holešovice už ne, nemohou Inchebě bránit v pořádání výstavy. A dokud bude mít Incheba dostatek návštěvníků, nemá jediný důvod k tomu výstavu nepořádat.
Navíc ošálit návštěvníka není tak těžké – stačí jeden veliký banner Kawasaki, jeden velký banner Suzuki, několik nových motorek a jen málokterý návštěvník rozpozná, že tohle není stánek oficiálního dovozce. Ducati a Victory nejsou členy svazu dovozců a s návštěvností pražského výstaviště jsou spokojeni. Především jim vyhovuje, že nyní vedle sebe nemají své konkurenty Aprilii, BMW, Guzzi nebo Harley.
Proč stejný termín?
Termínu - začátku března se nemíní ani jeden z vystavovatelů vzdát. V únoru je na motorky ještě moc zima a koncem března zase dovozci potřebují mít motorky u svých dealerů po celé ČR, a nikoliv někde v hale.
Proč v Brně nevystavují Suzuki a Kawasaki?
Účast na výstavě není žádnou levnou záležitostí. Náklady spojené s pouhými čtyřmi dny výstavy jdou pro jediného importéra do miliónů. V dnešní ekonomicky problematické době se obě značky jednoduše rozhodly do výstavy neinvestovat. Je pravdou, že vystavují i ekonomicky mnohem slabší značky, ale tak významné značky jako jsou Suzuki a Kawasaki, si prostě nemohou dovolit mít menší stánky, než mají jejich hlavní rivalové Honda a Yamaha. Než malý stánek, tak raději žádný stánek. Jak Suzuki, tak Kawasaki hodlají svým zákazníkům výstavu kompenzovat jiným způsobem, například možností svezení na motorce u svých dealerů a podobně.
Takže motorkáři, berte jako fakt, že malé Česko má opět světový unikát, dva mezinárodní veletrhy pořádané ve stejném termínu a příští rok nejspíš opět v jediném městě!