Hlavně neztratit hlavu aneb co všechno vědět o helmách
vydáno 12. 5. 2016, text David M. Bodlák
To platí už při samotném výběru té správné helmy, neboť, jak nakoupíte, tak pochodíte, respektive pojezdíte. Přílišné šetření není v tomto případě na místě a rozhodně se neřiďte jen očima.
Helmu si pořizujete ze zákona, takže povinně, kvůli své bezpečnosti ale i komfortu, ne pro krásu, aby vám to na té vaší motorce slušelo, i když pro někoho může být tento argument hodně důležitý. Každopádně, pokud chcete kvalitní helmu, pár tisíc na ni musíte mít a pak už je to jen o tom výběru, zkoušení a nákupu. Očima určitě vybírejte, pokud vám to ale na hlavu nesedne, jděte dál.
Integrální helmy vykazují nejvyšší stupeň bezpečnosti, ovšem zapomeňte na kompromisy
Helmy z dvojí homologací můžete používat jako integrálku nebo jako otevřenou helmu
Shark Explore-R - typický příklad několika helem v jedné. K dispozici máte plexi, sluneční clonu, kšilt a brýle. Stačí si jen vybrat podle aktuálních podmínek
Z čeho vybírat?
Záleží na tom, k jakému účelu si helmu pořizujete, ne na jakou motorku. Nejrozšířenějším provedením s nejvyšším stupněm ochrany jsou helmy integrální, určené pro silniční a okruhové jezdění. Cestovatelé nebo „mesíci“ dávají přednost odklápěčkám, které ale mohou být dvojího provedení, buďto s jednou, či dvěma homologacemi, což znamená, že buďto máte jen praktičtější a těžší integrálku, kterou lze v případě potřeby (nikoliv za jízdy) odklopit, anebo máte otevřenou i zavřenou helmu v jedné a při jízdě si pak můžete vybrat. Tak trochu příbuznou řadou jsou helmy modulární, jako např. Lazer Corsica s odnímatelnou bradovou částí a rovněž dvojí homologací. Vcelku mladou skupinou jsou enduro helmy, a to jak ty cestovní s hledím a sluneční clonou, tak především ty přestavbové, na kterých se dají po odmontování pléga použít samostatné brýle, což je jediná účinná ochrana zraku proti prachu při výletech mimo silnici. Tady vedou modely jako je Shark Explore-R nebo Touratech Aventuro. Tím se dostáváme ke klasickým krosovým helmám s brýlemi, ve kterých se sice skvěle dýchá, ale v nečase v nich budete trpět (to kdybyste v takové helmě chtěli cestovat). Poslední skupinou jsou pak helmy otevřené, tzv. Jetky, používané skútraři a custom ridery, jež mohou být navíc vybaveny kšiltíky nebo tzv. bublinou – velká hitovka poslední doby!
Móda poslední doby - lehké helmy s vypouklým plégem
Co musí splňovat?
Každá helma, kterou chcete použít na našich silnicích, musí mít evropskou homologaci ECE. Aktuálně platí norma z roku 2001 – ECE 22-05, resp. R22-05. Jelikož Česká republika nedisponuje certifikovanou zkušebnou pro testování motocyklových helem (číslo má ale přidělené), přebírají se homologace z ostatních evropských zemí. Ve které zrovna ta vaše helma získala homologaci, poznáte podle číslice v kroužku spolu s písmenem E. K nalezení je tato značka zpravidla na řemínku, kde číslo homologačního protokolu ještě doplňuje údaj, zda-li helma prošla testem absorpčních schopností chrániče brady – P (Protect – testováno), NP (netestováno), anebo pak J (Jet – otevřená přilba). Pokud je na helmě uvedeno „Snell“, jde o americkou homologaci, která u nás neplatí, ovšem pokud je uvedeno Snell i ECE, je vše v pořádku. POZOR! Vnitřky helem se podle trhu značně liší a úplně jinak vám (ne)bude sedět stejná helma stejné velikosti určená pro americký nebo asijský trh, takže bacha na výhodné koupě dovozových helem!
Norma ECE je pro nás nejdůležitější!
Homologační štítek na řemínku přilby
Homologační štítek na řemínku přilby
VYBRANÉ HOMOLOGACE PODLE STÁTU
E1 Německo
E2 Francie
E3 Itálie
E4 Holandsko
E5 Švédsko
E6 Belgie
E7 Maďarsko
E8 Česká republika
Dvojité D kroužky mají všechny špičkové helmy
E9 Španělsko
E11 Británie
E12 Rakousko
E13 Lucembursko
E20 Polsko
E21 Portugalsko
Jaké zapínání?
Existují tři typy zapínání. Nejbezpečnějším řešením podbradového řemínku přilby jsou dvojité D-kroužky, nejkomfortnějším ráčnový systém alias zubový řemen (většinou z plastu, lépe z kovu) a „nejhorším“ pak klasická klipsna alias přezka, kterou najdete u těch nejlevnějších helem. Pro všechny, hlavně pak záchranáře, je dobré vědět, že pro rozepnutí je pojistka či západka zámku upevňovacího řemínku přilby vždy označena červenou barvou.
Dvojité D kroužky mají všechny špičkové helmy
Ráčnový systém je velice komfortní a jednoduchý na zapínání
Klasickou přezku musíte mít nastavenou dopředu, znamená to x-krát helmu nandat a sundat, než toho dosáhnete, a když si budete chtít dát pod řemínek šátek, můžete začít znovu
Jakým materiálům dát přednost?
Skořepina určuje vlastnosti helmy. Termoplast je efektivní hlavně z pohledu velkokusových sérií, kdy se dá vcelku snadno udržet nastavená kvalita a s větším počtem kusů i zajímavá cena. Mnohem lehčí, odolnější a také dražší jsou ovšem kompozity (sklolaminát, uhlíková či aramidová vlákna apod.). Rozhodujícím faktorem je pak počet velikostí skořepin – čím víc, tím plošně lepší ochrana s optimální a vyváženou vnitřní konstrukcí u všech dostupných velikostí (Lazer dokonce nabízí dělenou velikost – M/S a M/L! ). Dnes už jsou zcela běžné antialergické výstelky a jistě se bude hodit vyjímatelný a pratelný interiér.
Skořepiny z kompozitních materiálů jsou lehčí a odolnější než plast, musíte si ale připlatit
I sportovní helma by měla nabízet komfort
Nejzásadnější věcí, kterou oceníte v praxi, je kvalitní plégo a také funkční větrání. Tohle ale v krámě nevyzkoušíte, co se naopak zkusit dá, je manipulace s větracími otvory i se samotným plégem v rukavicích. Plexi by mělo mít již standardně „antiscratch“ a nejlépe protimlžicí úpravu (nejspolehlivější jsou pinlockové fólie, klasický antifog není zrovna účinný, vše ostatní je za zhoršených povětrnostních podmínek nepoužitelné) a zajímejte se i o dostupnost náhradních hledí a jak složitě či lehce jej lze sejmout. Vestavěné sluneční clony jsou hodně praktické, ovšem zeslabují ochrannou vrstvu čelní části helmy.
Jediné funkční řešení proti mlžení je pinlocková fólie, ovšem i ta má své hranice. Obvykle je to 5 °C, pak nepomáhá mnohdy ani to...
Některé helmy mají uživatelsky velice jednoduchý systém uchycení pléga, Lazer ale zrovna tady ještě plexi jistí šroubem
Vestavěná sluneční clona je velice praktická, ovšem trochu narušuje celkovou pevnost a odolnost helmy v čelové části
Jak by to mělo sedět?
Těsně, ale nemělo by to vysloveně bolet, že byste zatínali zuby. Většina interiérů se časem vytvaruje podle vaší hlavy – proto se helmy nepůjčují! Měli byste cítit lehký tlak lícnic, ale ne tolik, že byste si kousali zevnitř tvář. U kvalitních výrobců lze toto řešit do jisté míry náhradními díly (větší či menší lícnice), praktičtější pro perfektní padnutí jsou pak nafukovací lícnice, což ale nabízí jen hrstka modelů. Dalším důležitým aspektem je výhled. Pokud si kupujete helmu na supersport a chystáte se na okruhy, zalehněte. Pokud vidíte jen dolů, a nikoliv před sebe, takovou helmu si určitě neberte. Na naháče a silniční použití bude ale OK.
Pokud skřípete bolestí už při zkoušení, poohlédněte se po jiné velikosti nebo po jiném modelu...
Ticho neumí žádná!
Časté diskuse o nehlučnosti helem berte s rezervou. Ano, jsou helmy, které jsou tižší, ale z principu věci vám žádná nezajistí „zdravé ticho“. Pokud chcete mít klid a šetřit své zvukovody vystavené při běžné dálniční jízdě 100 dB, při rychlostech okolo 200 km/h klidně i 110 až 120 dB hluku v helmě, což může způsobit nevratné změny (při zvuku o síle 85 dB dojde k poškození sluchu cca po osmi hodinách), musíte používat špunty do uší!
Špunty do uší jsou základ. Na okruhu vás zrychlí o vteřinu, v běžném provozu máte klid, přitom motor a důležité věci kolem sebe pořád slyšíte!
Životnost
Výrobci tento údaj neuvádějí, ale po několika letech používání přijdete sami na to, kdy je vhodný čas na změnu. Pokud ne, měli byste dodržet pětiletou dobu. Materiály totiž časem křehnou, interiér se vymačkává a stárne a celkové opotřebení se zvyšuje, takže ochranná funkce několikaleté helmy neodpovídá vlastnostem přilby nové. Bez diskusí je to pak ve chvíli, kdy s helmou upadnete, to byste ji měli vyměnit ihned, protože ač se vám zvenčí může zdát v pohodě (jen pár škrábanců, odloupnutý lak, apod.), vnitřní výplň má většinou svoje poslání za sebou a při příštím pádu by vás už nemusela dostatečně ochránit. Samozřejmě je rozdíl, když vám helma spadne větrem z motorky (pár odřenin, ale bez větších následků uvnitř), anebo v ní narazíte v několika kilometrech za hodinu do obrubníku (vnitřní výplň se zbortí vlivem pohlcení energie a ztratí tak nevratně svou ochrannou funkci).
Čištění
Přestože součástí homologace přileb je i chemický test, je dobré přistupovat k čištění s opatrností. Základním pravidlem je dělat očistu za čerstva, protože po zaschnutí to jde daleko hůř. Skvělá věc je přikrýt na několik minut pohřebiště insektu a jiného bordelu namočeným hadrem, popř. namočeným papírovým kapesníkem. Lehce mýdlová nebo jarová voda, ještě lépe nejrůznější čisticí přípravky určené přímo k tomuto účelu (zanechávají na povrchu odolný film) vám značně zjednoduší práci i čas. Při čištění používejte pouze jemné materiály a na finální rozleštění hadřík z mikrovlákna. Hodně tatínků používá na čištění dětské vlhčené ubrousky a funguje to skvěle. Od věci není ani Rain-off sprej, který napomáhá efektivnímu odvodu vody za deště. A určitě nic nezkazíte, když sem tam dopřejete laku i nějakou tu leštěnku.
Co se týče vnitřku, polstrování perte opatrně jen v ruce a nechte volně vyschnout, nikoliv ždímat a úplně zapomeňte na pračku, kde může dojít k nevratným změnám. Pokud se hodně potíte nebo patříte mezi špindíry, dobrým řešením, které nabízejí některé značky, jsou v tomto případě látkové „návleky“ polstrování, které lze v pračce prát.