Výměna olejového filtru motorky

vydáno 22. října, text TZ

Olejový filtr pomáhá čistit motor, odstraňuje nečistoty z oleje motoru, jako například částečky kovů nebo prach. Takto filtrovaný motorový olej je velmi důležitý pro správné fungování motoru, jelikož znečištěný olej by mohl poškodit součásti olejového čerpadla a zároveň dosedací plochy v motoru.

Podle všeobecných doporučení by se měl olej v motorce měnit po ujetí každých 5-tisíc kilometrů, nebo jednou za rok. Pokud se tímto pravidlem neřídíte a po každém roce jen mávnete rukou, může pozdní výměna oleje vést k vážnému poškození motoru. Přitom samotná výměna oleje je časově nenáročná.

Častá otázka při výměně oleje je, zda olej měnit na jaře nebo na podzim. Obě období mají své výhody i nevýhody. Pokud olej vyměníte na podzim a motorka vám bude během zimy stát doma, nízké teploty při takovém stavu oleje příliš neprospějí. Výměna oleje na jaře zase s sebou přináší problém ztuhlého oleje a náročnější výměny. Koneckonců nejdůležitější je pravidelný interval výměny, a ne roční období.

Před výměnou oleje se doporučuje absolvovat krátkou jízdu, při které se zahřeje motor. Viskozita oleje bude vyšší, a tak se snižuje riziko, že by nějaká část zůstala v motoru.

Dále je třeba si připravit nádobu na zachycení starého oleje. Po uvolnění vypouštěcího šroubu bude olej rychle vytékat. Přesto nechte motorku stát pár hodin, aby se z motoru dostaly všechny nečistoty.

Při výměně oleje by se měl měnit i samotný filtr. Nestojí moc peněz a výměna zabere jen pár minut. Stačí zpátky našroubovat vypouštěcí šroub a můžete pomalu začít lít nový olej.

Olejové filtry na motorku se vyrábějí v různých provedeních, proto byste se při výběru měli řídit dle doporučení výrobce motocyklu. Podle způsobu filtrace známe plnoprůtokové olejové filtry a obtokové olejové filtry na motorku.

Přes plnoprůtokový olejový filtr na motorku proudí neustále celý objem motorového oleje. Pokud se tlak oleje v důsledku zanesení filtru zvýší, obtokový ventil se otevře a olej začne proudit bez čištění.

Obtokový olejový filtr na motorku zase čistí vždy jen část oleje. Olej je sice důkladněji vyčištěn, ale samotný proces trvá déle. Tlak oleje v tomto systému je vyrovnanější.

Také rozeznáváme olejové filtry podle konstrukce, a to kompletní filtry a filtry s výměnnou filtrační vložkou. Kompletní filtr sestává z plechového pouzdra, filtrační vložky, pojistného ventilu a zpětné klapky. Tento typ filtru se mění pouze jako celek.

Filtry s výměnnou filtrační vložkou se skládají z papírové filtrační vložky a pouzdra, který může být buď plechový nebo plastový. U tohoto typu filtru se nemusí měnit celý filtr, stačí vyměnit filtrační vložku, popřípadě i těsnící proužek pod vložkou.

Obrázek olejového filtru převzatý z euautodily.cz



Kam dál

  • Motorbike 11/2022
  • Motorbike 10/2022
  • Motorbike 9/2022