Konec 450 v motokrosu a supermotu?
vydáno 6. 1. 2008, text LZ, foto RZ
Ano, je velmi pravděpodobné, že dny velkých 450 jsou sečtené. A stejně tak je možné, že v motokrosu a supermotu začnou opět úřadovat velkoobjemové dvoutakty. To je ve zkratce velmi zásadní výsledek velmi zásadního jednání na nejvyšší motokrosové a supermotové úrovni za účasti takovýc...
Ano, je velmi pravděpodobné, že dny velkých 450 jsou sečtené. A stejně tak je možné, že v motokrosu a supermotu začnou opět úřadovat velkoobjemové dvoutakty. To je ve zkratce velmi zásadní výsledek velmi zásadního jednání na nejvyšší motokrosové a supermotové úrovni za účasti takových pánů jako Vita Ippolita, presidenta FIM, Giuseppe Luonga, presidenta agentury Youthstream, dále presidenta CMS, hlavního sportovního ředitele FIM a řady dalších důležitých pupíků. V jádru jde o to, že se tito pánové shodli na snížení objemových limitů pro MX1 a Supermoto ze 450 na pravděpodobně 350 cm3.
Jasné "ano" tomuto návrhu už vyjádřil vedoucí světový výrobce off-roadů - rakouská KTM. Manažer továrního týmu Stefan Everts si je jistý, že to je určitě krok směrem dopředu. U KTM i ostatní věří, že třipade budou velmi brzy rychlejší než čtyřipade. Budou lehčí a budou lépe vyhovovat současným tratím. Také budou daleko vhodnější pro amatéry, 450 jsou pro běžné hobíky přemotorované. Vedlejším, ale velmi překvapujícím výsledem schůzky je to, že dvoutakty pravděpodobně už dál nebudou mít objemový deficit ve srovnání s jejich čtyřdobými bratry. Heinz Kinigadner, dvojnásobný mistr světa 250 cm3 a nyní sportovní konsultant KTM, to hodnotí jako dobrý krok, pokud dvoutakty, ekonomická alternativa pro amatéry a začátečníky, budou mít férovější šanci v boji s konkurenci. Zatímco KTM je pro, Hondě asi tohle rozhodnutí pod fousy moc nepůjde, vzhledem k jejich nastolenému čtyřdobému náboženství. Již před několika roky vyhlásili, že se budou ubírat výlučně čtyřdobou cestou a že dvoudobé motory již nebude tenhle největší světový výrobce dál vyrábět. Očekává se, že dokument by mohl být ratifikovaný během příštích dvou - tří měsíců. Pokud ano, pak začnou tyto změny platit od roku 2010.
Další dohodou je zákaz víceválců ve třídách MX1 a MX2 a zejména veliký a opravdu důrazný tlak na snížení hluku motokrosových a supermoto motocyklů. Z toho vyšel důležitý důsledek: dohoda o dynamickém měření hluku jednotlivých strojů, které by se mělo zavést již od roku 2009. „Je to v zájmu budoucnosti našeho sportu, aby hladina hluku šla dramaticky dolů,“ praví se v prohlášení.
Další iČMN články
-
50 let řadových čtyřválců Honda
Společnost Honda slaví 50 let řadových čtyřválců Honda od představení legendární CB750 v roce 1969. Při příležitosti akce Wheels & Waves představila dvanáct upravených modelů CB1000R...
-
15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
Na výstavišti v pražských Letňanech se již tento víkend (12. - 14. dubna) koná 15. ročník mezinárodní výstavy motocyklových staveb a přestaveb - Bohemian Custom Bike 2019. Opět nejde pouze o přestavby, nýbrž o kulturu, která se k customům vztahuje - krásné ženy, hudba, airbrush, tetování...
-
MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019
Zveme vás na III. ročník MOTO VÝSTAVY LIBEREC 2019. Probíhá již od zítřejšího pátku 5. do neděle 7. dubna 2019 v Centru Babylon. Vystavených bude cca 90 strojů, a to jak sériových novinek, tak především custom staveb, veteránů a sportovních motocyklů...
Články na MotoLife
-
Motorbike 6/2025
Sice to tak ještě na podzim minulého roku nevypadalo, ale nakonec je nových motorek pro sezónu 2025 docela dost. A tak skáčeme z jedné na druhou a pilně testujeme, abychom vás s nimi mohli seznámit. V červnovém Motorbike najdete hned 8 takových strojů, od klasiky Moto Guzzi V7 Sport přes cestovní enduro Yamaha Tracer 9 GT+ až po exkluzivní Ducati XDiavel V4. No a k tomu samozřejmě i aktuální...
-
Motorbike 5/2025
Květen bývá, co se týká testování, veselejší než
předchozí měsíce. Äni letos tomu není jinak, takže jsme si pro vás připravili
testy novinek letošního roku, od klasiky přes cestovní endura až po nakedy -
například Aprilii 457 a Zontes 703 Frontier jsme vyzkoušeli jako první český
motočasopis! Ale Motorbike není jen o testech, takže v květnovém
vydání najdete na 124 stranách i pravidelnou várk...
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...