Olympiáda v sedle motocyklu
vydáno 15. 9. 2008
Na přenášení obrazu z olympiády k milionům lidí hrají důležitou roli také motocykly. Stejně tak tomu bylo i letos v Pekingu.
Po létech příprav a očekávání pro organizátory, atlety i diváky proběhla minulý měsíc v čínském Pekingu čtrnáctidenní olympiáda.
Na stejném místě, kde se odehrávají souboje sportovců, pracují kromě policejních týmů také týmy přenosových vozů, jejichž úkolem je zajistit mamutí úkol přenosů televizních pořadů k divákům na celém světě. Jedním z klíčových elementů pro mnoho sportů jsou mobilní kamery, které jsou umístěny na motocyklech BMW K1100LT, které řídí Gustavo Cuervo a tým jeho kolegů.
Gustavo je světaznalý motocestovatel, který již před 25 lety se svým BMW R90 absolvoval cestu po Keni, Tanzánii a Nigeru. Účastnil se také expedice, která ho provezla v sedle motocyklu přes 80 zemí světa na pěti kontinentech.
Poté co Gustavo dokončil poslední cestu s motocyklem BMW 800GS – 6000 km dlouhou cestu přes Čínu, dorazil také do čínského Pekingu, aby se zúčastnil světového adrenalinu v trochu jiné podobě. A jeho role při tomto velkém sportovním svátku není právě zanedbatelná. Právě on byl totiž osobou zodpovědnou za natáčení přenosů ze silniční cyklistiky, triatlonu, maratonu a závodů v chůzi. Díky jemu a jeho kameramanovi se tedy může 3,5 miliardy diváků dostat do centra dění těchto úchvatných sportovních disciplín.
„Pracuji pro španělskou televizi již 25 let, obvykle řídím motocykly s kameramanem na sedle spolujezdce, který natáčí a dokumentuje akci na film. Účastnil jsem se takto již olympiády v Sydney v roce 2000, v Athénách 2004 a teď také v Pekingu. Celkem natáčíme 10 disciplín. V Pekingu jsme naši práci koordinovali s Číňany, Belgičany, Francouzi a Španěly, abychom zajistili televizní zpravodajství pro celý svět. Obvykle v dnech závodu jsem pracoval i více než 12 hodin, ale i ve dnech volna jsem připravoval, kotroloval a testoval techniku, všechno to bylo hodně náročné a vysilující.“ říká Gustavo.
Řídit motocykl, který váží včetně baterií, kabeláže, kamery a kamerana téměř půl tuny, v rychlostech typických pro závody v chůzi, které obvykle nepřekračují rychlosti nad 11 km v hodině, je opravdu nadlidský výkon. Motocykl nemá kromě nadstandardní výbavy pro poskytování všech komponentů pro filmování žádné další úpravy, kromě jednoho ventilátoru navíc, který má zajistit, že se motorka nepřehřeje ani při náročných režimech pomalé j��zdy při velké zátěži.
Gustavo miluje sporty a má obzvlášť rád cyklistiku. Jeho každodenní chleba je řídit motocykl pro tým zajišťující Tour of Spain. Také se zúčastnil Tour de France a Giro d'Italia. Cyklistika je nejzajímavější pro tento typ natáčení, je skutečně ohromující, jakých rychlostí cyklisti dokážou dosáhnout bez použití motoru. Pro motorku s kamerou se jedná také o náročný úkol –řidič se musí správně rozhodovat, aby poskytl kameramanovi dostatek místa a správné rychlosti pro snímání filmu, a zároveň se cyklistům nesmí takzvaně plést pod nohy – jakékoliv omezení jejich sportovního výkonu by pro Gustava bylo nepříjemnou záležitostí.
Gustavo také věří, že Čína může nabídnout motorkářům mnoho nádherných zážitků a krásných chvil v sedle motocyklu. „ Lidé, kteří jedou do Číny, mají většinou naplánovaný pobyt na východním pobřeží, v okolích měst Peking a Šanghaj,“ říká Gustavo. „Jen několik málo odvážlivců se pustí dále do vnitrozemí, protože země je prostě příliš veliká, a nedostanou se tak k opravdovým klenotům kontinentu. Příkladem může být poušť Gobi – dechberoucí podívaná a také další místa lákají k objevování. Fantastické motorkářské výlety a dobrodružství s úchvatnou krajinou vás čekají ve vnitrozemí! “
Ale na dva týdny v srpnu jeho srdce patřilo pouze olympiádě v Pekingu. Téměř 11 tisíc sportovců soutěžilo o 302 zlatých medailí za asistence téměř 20 tisíc novinářů, televizních štábů a filmařů, kteří měli v popisu práce zachycovat každý důležitý okamžik této olympiády.Gustavo, který již zažil tři olympiády, je přesvědčen, že Číňané opravdu odvedli veliký kus práce. Celkový dojem z olympiády je štěstí. Hostitelé byli vskutku vřelí a měli radost z toho, že se mohou podílet na zajištění tak důležitého úkolu jakým olympiáda bezesporu je. Gustavo k tomu říká: „Účastním se olympiád již od roku 1992 v Barceloně a mohu upřímně prohlásit, že Olympijské hry v Pekingu v roce 2008 byly těmi nejlepšími, které jsem měl možnost vidět.“
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou“ opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...