Jízda rovně zakázána – tip na víkend

vydáno 16. 7. 2007, text Radek

Pro svoji třídenní vyjížďku jsem si dal jasný cíl – nebudu jezdit rovně, podívám se na turisticky zajímavá místa a navštívím moto sraz, který je něčím výjimečný. A jelikož ...

Pro svoji třídenní vyjížďku jsem si dal jasný cíl – nebudu jezdit rovně, podívám se na turisticky zajímavá místa a navštívím moto sraz, který je něčím výjimečný. A jelikož počasí i konání srazu zavelelo k útoku minulý víkend, rozhodl jsem se vyrazit na prozkoumání Zillertal údolí a jeho okolí. Příjemně rychlé vyjížďky jsem doplnil o návštěvu mega srazu bavoráčníků v horském městě Garmisch Partenkirchenu.

O kvalitě našich křivolakých cest směr jih je známo, že nejsou povrchem to nejlepší, a tak jsem úvodní kilometry obkroužil poměrně hopsavým způsobem okolo vyhlídky na Slapech, jejíž nový stánek zastiňuje krásné výhledy (uff, ta komerce) a přes Sedlčany se dostal k Milevsku. Jihočeští silničáři už ode mne dostali jedničku - zatáčky směrem na Týn, pak první doprava za atomovkou směrem na Lhenice a Český Krumlov se novými povrchy i frekvencí oblouků přiblížily kýženému pocitu absolutní svobody, uvolnění a euforie. Krajina se mírně vlní celou cestu a již tady je možno vidět a navštívit úžasná místa a historické skvosty – jede se kolem Hrádku u Sedlčan, Týnu nad Vltavou, Krumlíček je kapitola sama pro sebe a hrad Rožmberk se stále pyšně vypíná nad Vltavou. Mírně nebezpečným úsekem se jeví trasa Krumlov – Vyšák a to hned ze dvou důvodů: jednak se vám pod kola motá mnoho dodávek s vleky pro lodě, a druhý důvod je už mnohem prozaičtější – okukováním hezkých vodaček na kánoích se ztrácí ta pravá koncentrace na projetí zatáčky do nenávratna, a tak si musíte vybrat, kterou pastvu zvolíte – zda tu motorkovou nebo vodáckou.

Projetí hranic na přechodu Studánky se zdá být po vstupu do EU hračka, nicméně se může značně zkomplikovat, pokud vás hned za přechodem čeká pořádnej slejvák. I tak neustupuji ze svého předsevzetí a v první vesnici točím doprava na třicetosmičku a pomalu se snažím dojet do Passova pro nový nepromok. Kupuji také mrtvou tetu za pět éček, a už se vydávám směr Zillertal Valley. Jelikož je pět odpoledne, rozhoduji se pro přímou, ale pořád zatáčkovitou trasu. Počasí se umoudřilo, povrchy jsou úžasné a i tam, kde bych jindy čekal jen transfer rovinou směr Alpy, se nabízí možnost příjemného svezení a já si ji vychutnávám plnými doušky. Cesta mne vede nádhernými kopečky přes Griesbach do Simbachu, kde přejiždím na druhou stranu řeky Inn do Rakouska a pokračuji podél hranice a řeky Salzach z rakouské strany do Burghausenu. I tady potkávám závodnické typy, které vysedávají v zatáčkách ze sedel, aby si užily rychlosti i náklonu, a i já se k nim snažím také trochu přidávat, i když vzhledem k jejich převaze koníků se mi to ne vždy úplně daří.

Za zmínku zde stojí zejména hrad Burghausen – nejdelší hrad ve střední Evropě. Opevnění se vypíná nad řekou Inn v délce jednoho kilometru, a pokud budete do něj vjíždět serpentinami z rakouské strany, otevřou se vám opravdu úžasná panoramata. U vchodu do hradu naleznete Museum fotografie (Städtisches Fotomuseum) a uvnitř krásné sbírky Bavorské státní galerie zejména z doby pozdní gotiky. Hrad se také proslavil tím, že jako jeden z mála v Evropě měl část svých budov věnovánu výhradně rozsáhlé mučírně. Mučící nástroje jsou ovšem nyní vystaveny v Národním Muzeu v Mnichově. Pod hradem naleznete rozsáhlé staré město, které je kompletně restaurováno a je zástupcem architektury typické pro údolí Innu a Salzachu. Množství hospůdek a restaurací přímo ideálně vybízí k naplánování delší přestávky při cestování a spojení prohlídky městečka s vydatným obědem či večeří.

Z Burghausenu je to již do Alp coby kamenem dohodil, a tak věren své filozofii, projíždím další zatáčky podél řeky Salzach z rakouské strany (Burghausen se nachází na straně německé), navazuji krásnými úseky Deutsche Alpenstrasse a projíždím údolím Kitzbuehelu a stosedmdesátkou (č. silnice) do Worglu. Po najití té správné odbočky do Zillertalského údolí mne v Riedu již čeká konečná stanice mého prvního dne – příjemný penzion Kiephof. A krom usměvavé paní majitelky i parta českých motorkářů, kteří této části světa věnují každoročně minimálně i dva týdny své dovolené, což svědčí o mimořádné atraktivitě Zillertalu a jeho okolí.

Druhý den se nás dohodlo pár motorkářů na návštěvě největšího bavoráčnického srazu v Evropě, který se každoročně koná na začátku měsíce července v městě Garmisch Panterkirchenu (cca 90 km jižně od Mnichova). Ovšem i bez srazu by vyjížďka tímto směrem byla vynikající. Zaujaly nás zejména rozsáhlé vodní plochy u Achen See a Sylvensteinu, v Lenggries je možno zůstat i přes noc a využít služby outdoorového hotelu Jager von Fall s možností nasmlouvání profesionálních průvodců při slézání místních náročných terénů, při dobrém počasí láká k návštěvě hora Brauneck kam se dostaneme pomocí lanovky – zajímavostí je, že z vrcholu této hory je dobrá viditelnost oblasti od Mnichova až po Achensee. Pokud máte dostatek času, nezapomeňte navštívit Tyrolské těžařské muzeum v Pertisau blízko jezera Achensee. Do Garmische jsme dojeli podél Walchensee horského hřebene placenou, nicméně idylickou cestou, která je z druhé strany lemována horou SchottelkarSpitze s výškou 2049 m.n.m..Výhledy a panoramata jsou v Alpách k vidění na každém kilometru, a tak nevíte, jestli máte zastavovat na focení už teď a nebo až za chvíli – pořád je něco nového a zajímavého.

Obzvlášť když se zde koná 6. mezinárodní sraz příznivců modrobílé vrtule – tento rok oficiálně přejmenovaný na Dny BMW motocyklů, a motorek je všude habaděj. Při najíždění do parkoviště je vše zřetelně značeno a organizátoři vás ihned nasměrují na volné místo, i když přijíždíte v době největší špičky. Na sraz přijelo celkem 34 tisíc účastníků, takže zvládnout tenhle nápor vyžaduje opravdu dobrou organizaci. Jako obvykle byly k vidění stánky různých vystavovatelů a jejich práce – od zástupců místní komunity ve formě kadeřníka (mimochodem hojně navštěvovaného), přes řezbáře motorek až k typickým stánkům s motocyklovými doplňky, bavoráckými stavbami či úpravami motorek. Zaujaly nás závodní úpravy káčkového erka pro Power Cup a nebo R1200RS – motocykl s boxerem, ale kapotáží ne nepodobnou káčkovému erku sport. Zajímavostí byl klub veteránistů, kteří byli oblečeni v dobových výstrojích, včetně jedné dámy, a na stáncích jste měli možnost shlédnout i nabídky motorkářských cestovek a prezentace jednotlivých národních klubů. Celkem se na celé BMW show podílelo 50 vystavovatelů.

Moto program byl kromě klasické mega vyjížďky obohacen o možnost zapůjčení testovacích strojů. Své umění předváděli velikáni bavoráckého sportu jako Chris Pfeiffer, k vidění byl i stánek vítěze Dakaru – Huberta Auriola. V areálu byly také tři enduro arény – jedna profesionální a dvě amatérské. Každý se mohl přesvědčit, že enduro je vlajková loď firmy, a vyzkoušet si i řízení malých obratných šestsetpadesátek v terénu. Kulturní program byl zaměřen na produkci skupin 'Me and the Heat' v pátek večer, v sobotu 'StreetLIVE' a Buena Vista band v novém US stanu a světoznámý kytarista Byron z Milwakuee hrál večer u táborového ohně. Pokud si na tento sraz přivezete pár drobných na pivo a jídlo, je programová nabídka i stanování a příslušenství nezpoplatněno, takže se tu dá pobavit i poučit opravdu bez velkých výdajů. Snad abychom jenom nechválili – kolega měl zájem o koupi kvalitního oblečení na motorku a nabídka byla tento rok modelově bohužel velmi omezená, takže si nic slušivého nezakoupil...

V okolí Garmische je mnoho motorkářsky zajímavých partií. Pokud máte čas na delší trasu, je příjemné se projet z GAPA do Bozenu přes Brenner a zpět přes Meran, jednodenní trasy nabízejí okruhy kolem jezera Walchensee, Silvrettagebirge nebo Wettersteinu. Při cestě zpátky do Riedu jsme obdivovali Tyrolské Alpy a nás zase obdivovali účastníci srazu a okolojedoucí motorkáři, neboť jsme cestovali snad s jedinou účastnicí srazu, která si vezla kromě obvyklé výbavy francouzskou hůl a svou 5 dnů starou zlomeninu nártu. A protože nás čekal závěrečný večer před cestou domů, zpestřili jsme si ho příjemným grilováním a povídáním o výletech v oblasti Zillertalu.

V Zillertalském údolí najdete mnoho malých silniček vedoucích k vrcholům hor a jejich sjíždění a prozkoumávání vám zabere hodně času. Krimelské vodopády jsou nedaleko a na ledovci Hintertux se dá lyžovat i v létě. Cestou do Čech jsme ještě projeli známé vyhlídky u Salzburku, zastavili se u Ebensee a směřovali zatáčkami ku Praze. Pokud máte víkend volný, zkuste Zillertal, je tam určitě kde jezdit a na co se dívat.

Odkazy: Hrad Burghausen, BMW sraz  Tölzer Land Tourismus Prof.-Max-Lange-Platz 1 83646 Bad Tölz, Germany Tel +49(8041)505206 Fax +49(8041)505375 E-Mail info@toelzer-land.de WWW: http://www.tiscover.de/toelzer-land



Další iČMN články

  • Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...