Do Iránu a na Kavkaz V. díl
vydáno 25. 8. 2008, text Vojtěch Hlásný
Cesta pokračuje a další úžasné zažitky najdete v tomto vydání on-line reportáže.
V Esfahanu se ubytovavam v hostelu primo na hlavni tride,,Ctyr zahrad". Rano, kdyz kolem jedenacte vylezam z postele, jdu se podivat na Namesti Emama Chomejniho, hlavni atrakci mesta, vzdalene od hostelu 10 min pesky. Z tridy Ctyr zahrad jdu na namesti nakupni ulici. V nakupnich pasazich najdeme hlavne boty. Obcas se najde nejaka pekna tanecni bota, kterou bych si i rad koupil, ale vsechny konci kolem velikosti 44. Navic kvalita odpovida cene. Material je vetsinou tenka kuze nebo kozenka, boty nemaji vzdy uplne stejny tvar jako ta druha do paru a jsou lepene, dost spatne. Vetsina lidi nosi obleceni s velkymi napisy Adidas, Nike, Versace, Diesel. Batohy Willson, ci Puma tu maji i zebraci. Jenze pravdepodobnost, ze obleceni je znackove, je asi takova, jako ze konvertuji k Islamu a emigruji do Iranu. Obazek pumy byva pokazde jiny, Diesel byva rozepsan na Die sel, adidas se obcas sekne v poctu pruhu… V jedne pasazi jsem dokonce videl, jak vyrabeji ksiltovky Nike, tak jestli na to meli licenci? V tesnem zavesu za svetoznamymi znackami jsou Odibos, Airdas a co me nejvic rozesmalo tak saka,,Versasi".
Historicke namesti Emama Chomejniho, zapsane v UNESCU, je lemovano okrajovymi obchody bazaru. Dominanty pak tvori sedmiposchodovy palac saha Abbase, hlavni brana bazaru a dve mesity. Me prvni kroky miri na bazaar. Esfahan je znamy jednak miniaturami, ale hlavne svymi kovotepci. Ve svych dilnach tvori pohadkove predmety. Nejdrive z zeleznych plechu zhotovi modely zbrani, brneni nebo zvirat a ty pozdeji zdobi zlatymi a stribrnymi nitemi. Vse je vyrabeno vyhradne rucni praci a takovy lev, jelen ci kun v temer zivotni velikosti pusobi opravdu impozantne. Cena tomu odpovida. Za kone v zivotni velikosti zaplatite $ 22 000. Ja si nechavam u jednoho Afghance za $ 90 zhotovit dva privesky na krk. V jinych kovotepeckych dilnach vyrabeji nadobi z ruznych materialu a do roztodivnych tvaru, jinde zase na desce asfaltu vytepavaji do stribrneho plechu nastenny relief. Klepani kladivek se rozleha temnymi ulickami bazaru, mezi dilnami maliru vyrabejicich miniatury, obchody se sladkostmi, koberci, satky a korenim, dotvarejic kouzelnou atmosferu tohoto mista.
Jak jsem jiz rikal, na namesti je i palac saha Abaase. Stavba sice pekna, ale uvnitr neni zadne vybaveni a prohlidka je celkove max. na 30 min. Mistni mesity jsou taktez nadherne zdobene modrymi keramickymi kachlickami, ale uvnitr jsou prakticky jen koberce a kamenne nadoby na vodu. Basnik by o techto stavbach jiste dokazal napsat sbirku, ja vsak basnik nejsem. Namesti je obzvlaste nadherne v noci, budovy jsou krasne nasvicene, uprostred tryska ze zeme fontana, v noci taky krasne nasvicena. Prave v noci lovim nejlepsi fotky. Jako stativ mi slouzi sedla vsudepritomnych motorek.
Poslednim velkym zazitkem v Esfahanu je pro me navsteva holice. S kratsimi vlasy vyrazim smer Siraz. Na ceste je dalsi velka zastavka v Persepolis. Jeste pred ni potkavam na benzince jednoho Itala, jeho firma vyrabi motorkarske obleceni, a hned mi nabidl, ze me bude na pristi ceste sponzorovat za samolepku na boxech! {kdyby ho chtel nekdo v tomto nasledovat a pridat se tak k lidem, kteri mi na cestach vypomahaji, tak at se nestydi :-}} Jake je me zklamani, kdyz zjistuji, ze v Persepolis neni viz nez par sutru a pro bezneho navstevnika neni navsteva na dele nez dve hodiny. Kdybych se tu nestavil, o moc bych neprisel.
Z Persepolis pokracuji do Sirazu. Tady se zase ubytovavam v hostelu v centru, noc tu stoji v prepoctu 130,-Kc. Motorku stavim na hlidane parkoviste pred hostelem, na kterem mi pres noc ukradli digitalni tachometr. Ti zlodeji ale byli tak hloupi, ze neukradli i snimac, proste jen utrhli computer, se kterym se muzou nechat vyfotit v nekterem z cetnych fotoshopu. V Sirazu navstevuji hrad, zvenci si prohlizim krestansky kostel a radu dalsich veci. Kupuji take MP4 player {daji se na nem sledovat i filmy}, s pameti 1GB stoji cca 900 Kc. V Iranu je elektronika velmi levna, karta do fotaku 2 GB stala 250 Kc, po dvaceti fotkach ale prestala fungovat, takze vetsina fotek ze Sirazu je v trapu. Taky jsem tu okusil jednu z veci, ktere jsou v Iranu zakazane, proto o tom budu psat, az budu za hranicemi.
Na hlavni tride jsem svedkem prvni bouracky. O, jak jsem skakal radosti, kdyz taxikar srazil kluka na skutru. Mam radost, protoze doufam a uprime verim, ze jak taxikar, tak motorkar, ktery se ze zeme sam zvednul, budou na silnici ohleduplnejsi a priblizi je to alespon trosku k evropskym nebo alespon tureckym ridicum. Iransti ridici jsou absolutne bezohledni, to co v Iranu, jsem nezazil zatim nikde jinde, zadna pravidla, proste jen sileny chaos. Nemaji tu vedlejsi, ani hlavni silnice. Pokud bych to mel prevest na nase pomery, pokud vyjizdite z vedlejsi silnice na hlavni, hlavni pravidlo, kterym se ridite je, jestli ridic auta na hlavni stihne z tech 80 km/h dobrzdit tak, aby vas nesrazil. A to vubec neprehanim, je to absolutne bezna vec. Na kruhovy objezd kazdy vjizdi i vyjizdi, jak se mu zachce, pokud jedete po kruhaku a autu nalevo od vas se zachce odbocit doprava, tak vas predjede tak o pul metru a hodi mysku. Zrejme vsudepritomny prach na silnici zpusobuje Irancum barvoslepost, s niz nerozeznavaji barvy na semaforech. Mistni auta nemaji potkavaci svetla, pouze parkovacky nebo dalkova. Taky Iranci dosud nepochopili, ze po dalnici se nejezdi v protismeru, ani s motorkou, ani s nakladakem, ani ve dne, ani v noci a dokonce to neospravedlni ani rozsvicena svetla ci svetlo.
Ze Sirazu vyrazim na Bander Abaas, ale o tom zase v dalsim dile.
Další iČMN články
-
Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
Projekt Egona Kulhánka „Moto Cestou Necestou“ opět ožil. Tentokráte jsou v hlavní roli ale jen dva borci, a sice známý cestovatel Igor Brezovar se svým nesmrtelným BMW R 1100 GS (400 000 km) a čerstvý moto cestovatel, herec Martin Písařík na své nové KTM 1090 Adventure R (2500 km), který na dalekou cestu v jedné stopě vyrazil vůbec poprvé...
-
Video: EXPEDICE PERU 2018
Myšlenka tady byla už dávno. Až pojede Dakar z peruánské Limy na jih přes vysoké duny, Altiplanem v Bolívii, dál přes argentinskou provincii Salta a východním úbočím Kordiller k bílé poušti u Fiambaly, pak určitě jedeme!...
-
Velká cesta na malých strojích
Na Pionýrech do Kazachstánu? Pro nesmrtelného slovenského motorkára a jeho bandu žádný problém...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2025
Sláva, konečně to venku vypadá, že už můžeme vyrazit na
vyjížďku, aniž bychom se po pár hodinách vraceli zmrzlí jako sobolí trus. Ještě
to sice není úplně ono, pneumatiky se v nižších teplotách úplně nezahřejí, a
navíc se nedá počítat, že by byly všechny silnice po zimě úplně čisté. Ale při
troše opatrnosti se už jezdit dá. No a až se vrátíte, můžete se začíst do
nového vydání Motorbike, které vyc...
-
Motorbike 3/2025
Březen znamená tři jistoty: za
prvé v něm začíná astronomické jaro, za druhé se tento měsíc již řadu let koná
největší česká motocyklová výstava a za třetí vychází březnové vydání
Motorbike. Zatímco ale jaro přijde až 20.3., výstava a nový časák jsou tu právě
teď! My na výstavě Motocykl v Letňanech
samozřejmě máme svůj stánek a budeme rádi, pokud se za námi zastavíte – a
stejně tak i holky z ...
-
Motorbike 1-2/2025
Leden utekl jako voda a stejně tak jistě uteče i čekání na
příští sezónu. Ale ještě než budeme moci poprvé vytáhnout motorky z garáže a
pořádně je provětrat, můžete si to čekání zkrátit prvním letošním vydáním
časopisu Motorbike. V sekci testů jsme se tentokrát věnovali hlavně cestovním
strojům, ale nejen jim – vyzkoušeli jsme, mimo jiné, i exkluzivní BMW R 18
Roctane či sourozeneckou dvojici Yama...
-
RACING PARTY 2024
Vážení přátelé, srdečně Vás zvu na letošní RACING PARTY
2024 🏁.Po pětileté pauze se vrací tradiční předvánoční setkání
srdcařů, kterým voní benzín. Atmosféra jako vždy pohodová, tombola
zajištěna, hostesky, tanečnice, DJs, pivo, Jack Daniels, závodníci, Vaši
oblíbení moto novináři a hlavne Vy, fandové motorismu! Uděláme si to letos malý, ale hezký 😉http://RacingParty.czhttp://youtube.com/Raci...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2025
Plánujete v příštím roce výměnu své motorky, skútru nebo
čtyřkolky? Případně se teprve chystáte vstoupit do jedné stopy a nevíte, jaký
model by byl pro vás tím nejlepším? Anebo se vám prostě jen tyto stroje líbí a
chcete vědět, co je v jejich světě nového? Pokud odpovíte alespoň na jednu z
těchto otázek ano, pak by se vám mohl hodit Motorbike Katalog motocyklů, skútrů
a čtyřkolek, který letos vydá...