L. Záruba
vydáno 19. 4. 2010
---------------------
foto: David M. Bodlák, Radek Lavička
Je revoluční, je rychlejší, je silnější
Yamaha YZ450F model 2010 je společně s KTM 350 SX-F jedna z největších revolucí poslední motokrosové doby. Její legenda začala už pouhým výčtem nových řešení, která se hlavně točí kolem dozadu skloněného motoru s otočeným sáním a výfukem. A přitom její možná největší zbraní je pérování a obratné jízdní vlastnosti v zatáčkách.

Test Yamahy YZ450F

Motor novinky je víc podčtvercový (o 2 mm větší vrtání, o 2,6 mm kratší zdvih), a je skloněný o 8,2 stupně vzad, nikoli dopředu. Navíc válec má sání tam, kde jste dosud byli zvyklí hledat výfuk, a místo výfuku je vstřikovací jednotka. Ano, už i Yamaha přešla na vstřikování, a tím získala na velmi, ale velmi vysokém výkonu už od nejnižších otáček. Představte si – celá léta volají motorkáři i závodníci po výkonu dole, pak jim ho Yamaha dá, a oni, alespoň někteří, říkají, že je ho tam mnoho. Navenek se to projevuje tím, že se pod vámi motorka pořád zvedá, že chodí na zadní, i když zrovna nechcete. Motor má ale výkon i nahoře, i mistři říkají, že tahle motorka nepotřebuje žádné laděné výfuky. Na hlavě najdete už jen čtyři titanové ventily, 09 jich měla pět, což přináší lepší plnění válců a větší konstruktérskou svobodu při návrhu spalovacího prostoru. Měřený výkon nové YZ450F 2010 se udává 52,4 k a 44,7 Nm. Pro srovnání, u 09 to bylo 49,5 k a 44,2 Nm. Novinka přibrala 3,6 kilo, ale podle testovacích jezdců to vůbec není znát.

Testovali:
Jiří Čepelák, trojnásobný mistr ČR v motokrosu:
YZ450F 010 je o dost lepší než 09. Nejmarkantnější je zátah motoru už od nejnižších otáček, podvozek mi přišel malinko neklidnější než na 09, ale s doladěním je motorka dobře ovladatelná. Je obratnější v zatáčkách, pěkně do nich "padá". Motorka má na vyhrávání i i se standardním výfukem.

Pavel Polák, podnikatel, majitel firmy Motolive
První dojem z novinky – je strašlivě silná. Takový výkon nemá žádná jiná motorka, není potřeba žádných výkonových úprav. Tah motoru je doslova brutální. Starší model měl trochu klidnější průběh motoru, nový je už odspodu divočák. Na podvozku není vyšší hmotnost vůbec znát. Nuladesítka je lehce nervóznější na rovině, ale lépe se vodí v zatáčkách, lepší jsou průjezdy v tobogánech. Je to přesný stroj, když uděláte technickou chybu, nuladesítka vám to vrátí.

Petr Záruba, student
Úžasná motorka. Nejlepší mi přišla ve skocích, ale taky na roletách naprostá bomba. Motor táhne bez děr a propadů, s téměř instantním výkonem, až jsem měl problémy při výjezdech ze zatáček, kde na mě bylo výkonu až moc. Když jsem jí chtěl naložit, hned se pode mnou topořila na zadní. Super je okénko na olej místo měrky, co není tak super, že musíte vyšroubovat šest šroubů a zvedat palivovou nádrž pokaždé, když chcete čistit vzduchový filtr. Ale to je jen detail, který jí rád odpustím.


Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG