Z ARCHIVU ČMN 2005: V Hondě použili motor z modelu XR, ošlehaného pouštními hard-core závody Baja, a vzniklo FMX650
CMN 2005

Kdopak nepřišel na večeři?

Asi bych to neměl říct hned na začátku. Měl bych vás trochu napínat. Ale co, nějak začít musíme. Na večeři nepřišla paní XR se svým panem motorem.

vydáno 2. 7. 2016, vyšlo v ČMN 30/2005, text Pavel Drnovský, foto Radek Jim Holan

Supermotardový styl je zábavný a svěží, takže letos (v r. 2005) se i největší japonský výrobce rozhodl mezi civilními motardy trochu zamíchat kvedlačkou prodejů. V Hondě použili motor z modelu XR, ošlehaného pouštními hard-core závody Baja, který v této endurové legendě bušil od začátku devadesátých let (v menších objemech už mnohem dřív).

Něco tu chybí

Jeho výkon poklesl oproti předchozím tahounům na 38 koní, což ostré driftery neuspokojí. Škoda, že jsme nestihli zajet na brzdu, abychom ten počet měli na papíře. I modří poznají, že jedním z faktorů zabíjejícím koně jsou dekly na výfucích. Kdo má rád zelené propagátory zákazů a příkazů, ať teď zvedne ruku! Nikdo? Nevidím ani jednu ruku nahoře! Aha. Když tvůj jednoválec zní jako babiččin šicí stroj při sešívání tvé drblé kombinézy, je asi na tomhle světě něco špatně.

Stačí to?

Na pidlání zatáček s nohou na zemi je těch 38 koní ale (se zatnutými zuby) dostačující porce. Točivý moment 52 Nm při 4500 otáčkách je o něco pohlednější údaj. Vyvažovací hřídel pomáhá eliminovat vibrace, bez kterých žádný jednoválec neexistuje. V praxi to vypadá asi takhle - máš motorku s motorem z někdejšího XR. Je to spolehlivý motor a s tímhle výkonem s ním budou jezdit ještě tvoje vnoučata na metanol, až na Zemi dojde benzín. Tahá docela obstojně. Krátká převodovka způsobuje, že než tvůj mozek zaregistruje, že má dát povel noze k přeřazení, motor už je přetočen a z akceleračního režimu se dostal do režimu brzdného. Doufaje v nápravu přeřadíš, ale podtočený motor nedává dost koní. Pak se vytočí, zatahá, a už je konec. A tak pořád dokola. Jestli není problém v tom, že maximum točivého momentu (52,3 Nm) leží o něco níž (ve 4500 otáček) než maximum výkonu (37,7 k v 5750 ot.), zatímco většina jednohrnků je naladěných tak, aby se to víceméně krylo. Potom, když to vytočíš, jde krouťák i výkon ruku v ruce a omezovač tě pouští trochu dál než u tohoto FMX stroje.

Podvozek a brzdy

Nadšení v redakci panovalo kolem podvozku. Alespoň na pohled. Přední upside-down vidlice je tak sexy! Jenže, jestli chceš ostrou mašinu bez slitování, poohlédni se jinde. Stejně jako předek, tak i zadní pro-link bude absorbovat všechny možné nerovnosti s pozorností odpovídající té, jakou mu věnovali v továrně. Předek je nenastavitelný, na zadek jsem se nestihl mrknout. Přestože má velké zdvihy, nefungovalo tady to známé klidné a plavné přejíždění praseckých děr a hrbolů českých silnic. FMX se na dírách chová jako kůzle, poskakuje a ty to cítíš. Na druhou stranu, když v kalupu v náklonu najíždíš na nerovnosti podélné, zvíš, že rám se nezrodil v tuhoš-kempu a že se trochu vlní.

Město, to je vončo

Jako správný motard má vpředu kotoučovku s velkým průměrem, aby se pokusy o stoppie stávaly hračkou. Snad nebudu znít jako starej prd, ale když jsem viděl Kubajze, jak to zdvihá na předek, napadlo mě, že už jsem starej prd. Aha, tak to asi tak vyznělo... No prostě tahle motorka je na to jak dělaná. Stačilo mi dneska svézt se na Firebladu z devadesátých let a hned vím, co to znamená, když něco nebrzdí. Tak FMX brzdí, to se můžeš vsadit, čeče! Jen by mě zajímalo - neviděli jsme náhodou v presskitu z Mnichova zubaté kotouče? Tak kde je ta paráda? Zubatost prý pomáhá při odvodu tepla a zamezuje tak vadnutí brzd, i když jim budeš dávat pořádně do těla. A v neposlední řadě, taky to pěkně vypadá... Drátěná kola zase dovolují necitelné přejezdy obrubníků bez strachu o jejich i váš život. Široká hliníková řídítka Renthal si vypůjčili z krosových modelů CR.

Spotřeba se pohybovala od 5,8 až po 7 litrů. Takže je to úsporná motorka. Dálnici s ní spíš přetrpíš, maximálka je u 160 km/h, ale to je ti líto motorky i sebe. A nemáš se moc kde schovat. V náklonech na lepších silnicích bez hrbolů je prímově stabilní a dovolí ti hodně. Možná by tě zajímalo, jak se takový funbike staví na zadní. Vymázlo Kubajs si ji hodí na dvojku přes spojku do svíce a drtí nám tím sebevědomí... Pro normální lidi, na jedničku, když vrkneš kousek nad volnoběhem plynem, tak ji tam vyhoupneš v klídku.

Jezdění driftem je docela složitá věc, ale jak tak pozoruju Carlose nebo Kubu, když máš feelingsu pro gripsu, dá se i s tímhle něco dělat. Výkonu sice není moc, ale mělo by to jít. Zcela upřímě říkám, že já to ani nezkoušel, protože Honzisův brácha přišel během nacvičování týhle dovednosti k otřesu mozku, takže ne, děkuji. Možná kdybych měl na sobě kombinézu a páteřák...

Supermoto? Funbike!

FMX vypadá jako motard z dob, kdy se tato oblíbená kategorie teprve tvořila. Krásný tvary, čisté linie a ostré hrany. Možná proto tolik pyskujeme, že je tak krásná, vybudí v tobě ty nejvyšší choutky, a pak má trochu míň koní. Tak se nezlob, FMX, my to tak nemyslíme. Když jsi tak hezká holčička, snad ti to i odpustíme... 

Žádné zbytečné serepetičky tady nenajdeš. Zadní lampa z LED diod a bílé blinkry jí sluší. Pěkně se tvářící dvojice výfukových tlumičů (každý výfukový kanál má svůj svod i koncovku! ) mají takovou zvláštnost. Tou je jakási zátka na konci výfuků. Ten dekl je černej, takže si zdálky myslíš, že lauf má do sebe díru jak kamion. Ale zblízka je to děsná pakárna. Zátka! Špunt! Komu se takový slova líběj? A ze špuntu vede směrem dolů takový mrňavý nic, nějaká rourka, a tou lezou ven uškrcený plyníky. Koupě laděných laufů se tak přímo nabízí a je morální povinností každého čestného jednobuchaře. Jinak z tebe totiž budou mít prču i maminky s dětma na pískovištích. Přidají snad pár koní navrch a taky srazí hmotnost o pár kilo. Pěkné je i obdélníkové světlo. Kulatá zrcátka fungují příkladně, vidíš v nich dobře a cestou se nijak nepovolují. Taky reflektor dost dobře svítí.

V Hondě se údajně urputně brání označení supermotard, prý toto je funbike. No já nevím. Design to má spíš jako motard, funbiky si víc pohrávají se silniční maskou. Jako třeba Duke. To je funbike. A má 55 koní. A 60 Newtonmetrů. FMX je zase, jako vždy, Honda. Stojí trochu někde jinde. Ale tipuju si, že prodeje nebude mít malé. Ona vás totiž nepoleká, a přitom docela pobaví. "Odborník" chtivý ohromující výkony žasne, laik se diví, a hondí zástupci prodávají? Uvidíme na konci sezony, zrovna na tohle jsme docela zvědaví.

Technická data Honda FMX 650

motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec OHC

objem 644 cm3

vrtání a zdvih 100 x 82 mm

výkon 27,7 kW (38 k)/5750 ot./min.

točivý moment 52 Nm/4500 ot./min.

kompresní poměr 8,3:1

plnění motoru karburátor

startér elektrický

převodovka pětistupňová

brzdy vpředu 1 kotouč průměr 296 mm, 2pístkový třmen

vzadu 1 kotouč průměr 220 mm, 2pístkový třmen

rozvor 1490 mm

výška sedla 875 mm

nádrž 11 l

hmotnost 163 kg (suchá)


Článek vyšel v tištěných ČMN 30/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Časopis Motorbike
3. dubna v 16:12
Motorbike 4/2024
Právě v prodeji! Více na  www.motolife.cz/.../motorbike-4-2024-motorbike-460b
Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...