BMW G450X
vydáno 25. 10. 2008, text -rk-
Hrajete rádi ruletu? Zkuste nové BMW G 450 X. S tímto motocyklem vyhrajete jackpot.
Jestliže rádi riskujete a hrajete ruletu, jackpot a vůbec máte rádi kasína, pak můžete zkusit také první BMW ostré závodní enduro, které je určitě zajímavým počinem BMW v tomto segmentu motoristického sportu. Na druhou stranu to může být investice s otazníkem, zvážíte-li, pro jaké účely chcete tuto motorku využívat. Dokáže motor sice navržený v BMW, ale vyráběný v Kymcu v Tchaj-wanu opravdu zázraky, nebo je to jen velká marketinková bublina? Toť otázka, na kterou odpoví zkušenosti majitelů i závodníků.
I když první předprodejní testovací modely ukazovaly agilitu, stále ve vzduchu viselo ono pověstné, jak to dopadne s produkcí určenou široké veřejnosti. Odpověď už známe – motocykl je opravdu ostrý závoďák naplno připravený konkurovat dokonce o něco pohodlnějším japonským endurům. Je to opravdu nebezpečný konkurent i králi (nebo královně?) endurového sportu KTM.
Jako vždy, BMW má některá specifika, která jej odlišují od ostatních výrobců. Co je podstatné, motorka je stejně výkonná jako její rivalové, stejně silná, stojí ty samé peníze. Aby BMW zaujalo široké spektrum zákazníků, nabídne také 24měsíční záruku typickou spíše pro normální motorky, ale ne již běžnou pro offroadové speciály.
Ale nenechte se mýlit – tahle motorka není hračka na nedělní odpoledne pro majitele velkých gées, kteří hledají něco v nižší váhové kategorii pro lehké projížďky po okolí. Jedná se opravdu o závodní speciál vyráběný pro široké spektrum zájemců z řad offroadových maniaků.
Motor tohoto motocyklu je umístěn více zpět ke středu motocyklu a na něj navazuje o 30 mm delší kyvka, než je běžné. To umožňuje následné sklonění válce více k horizontální poloze, a umístění vzduchového filtru na místo, kde se běžně nachází nádrž. Motocykl je tak méně náchylný k utopení v hlubokých brodech.
A aby toho nebylo málo, motor se točí v opačném gardu, což má za důsledek snadnější změnu směru jízdy, tvrdí výrobce. Přední část motocyklu má 45mm Marzocchi vidlici, která využívá starou technologii používanou u japonců a KTM před několika lety. Tuto slabinou motocyklu ovšem vyrovnává pevnější rám, takže celek pracuje v pohodě. Není to úplně excelentní, ale závodit se na tom dá. I když standardně motor nepatří mezi nejostřejší závoďáky zejména kvůli elektronickému omezení výkonu za účelem dodržení emisní normy Euro 3. Pro závodění je potřeba zapojit do zásuvky prvek řídící elektroniku a k tomu přihodit BMW Akrapovič, který vám nejen ubere váhu, ale přidá dalších 10 koní. S touto úpravou se motocykl velmi přiblíží legendárnímu motoru KTM.
Motocykl je vybaven brzdami Brembo, pneumatikami Michelin, jediná divnůstka je tankování skrz sedlo. V jeho zadní části najdete odklápěcí díl sedla, pod kterým se teprve ukrývá klasická tankovací krytka. Dobrá zpráva je, že i když se zdá, že při prvním pádu či skoku se tento sedlový kryt odchlípne a uletí, dosavadní zkušenosti jezdců hovoří o opaku. I tak je riziko poměrně velké, když zvážíme účel, pro který je motocykl vyroben a případné opotřebování sedlového polštářku, který zakrývá nádrž.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...