Blažek moto

vydáno 15. listopadu, text Šeri, Adam Blažek, foto Blažek moto

Do nášho rozhovoru sme mali tú česť pozvať zástupcov spoločnosti Blažek moto. Firma zaoberajúca sa prípravou originálnych motocyklových riešení. Prijmite teda pozvanie na zaujímavé čítanie o svojráznych, ručne vyrábaných, originálnych prestavbách motocyklov, stojacich na histórií, ktorá sa začala písať už pred sto rokmi v hlbokých sudetských lesoch...

Dobrý deň do Blažek moto. Vaša história siaha až do roku 1909. Prestavby a úpravy máte v krvi, aj vďaka vášmu pradedovi Josefovi Blažkovi. Povedzte nám niečo k tomu, kde a ako Blažek moto vzniklo, a začalo písať históriu vďaka vašim predkom.

Tradice Blažek MOTO sahá až k našemu pradědovi, který byl tak trochu rebel, což se začalo promítat mimo jiné i do jeho vztahu k motorkám. Pro nás je dodnes praděda velkou inspirací, a to zejména pro jeho odvahu, lásku k motorkám, která se přes dvě generace dostala až k nám, ale i například pro jeho inovativní aerodynamickou kapotáž na jeho Walterovi, kterou si dal dohromady sám v dílně. Díky téhle kapotáži ostatně dokážeme pradědu poznat na jakémkoliv tehdejším závodě, protože nikdo jiný nic takového neměl. Krom dálkových a rychlostních závodů, jezdil praděda také plochou dráhu, především tu na ledě. A právě tam, podle našeho táty, vznikla potřeba přestavovat běžné moto na závodní speciály, protože pradědovi nebylo nikdy nic dost dobré – tahle špatná vlastnost se u nás bohužel dědí. Táta se už jako malý kluk motal okolo svého dědy v improvizované dílně (jejich továrnu nejdřív zabavili Němci a pak komunisti, jak to tak bylo v kraji zvykem), kde krom nespočtu trofejí, pohárů a věnců (mnohé z nich jsou vidění u nás v dílně, kam Vás tímto všechny srdečně zveme), byly také bloky motorů, rámy, dráty, kola, atd. a kde si náš pan otec dal dohromady svého prvního “fichtla”- opět tak trochu po svém - výfuky jsou pro sraby a komu z motoru nešlehají plameny, ten je nula… No jsme s bráchou celkem rádi, že tohle období má už náš táta za sebou.

Okolo motorek se s bráchou motáme od mala, ale paradoxně tuhle naši rodinnou historii před námi táta zamlčoval až do relativně nedávné doby, kdy jsme sami přišli s tím, že bychom mohli postavit nějaký cafe racer. Náhle začal táta objevovat fotky a vzpomínky na pro nás neznámého pradědu. Tak se vlastně začal postupně restaurovat jeho odkaz.

Blažek MOTO jako takové vzniklo v podstatě u piva v garáži, kde nám pod rukama postupně vzniklo několik motorek včetně té pro nás do té doby nejzásadnější – Konráda. To se psal listopad 2018. My jsme se na to s bráchou koukli a řekli si, že je to vážně parádní a že už je možná načase začít plnit motorkářské sny i ostatním lidem. Nebudeme lhát, taky nás to pekelně baví a tohle je cesta, jak v tom pokračovat.

Chlapi, vašu spoločnosť zdobí vlastná cesta k jedinečnosti. Povedzte nám, ako vlastne vznikla myšlienka začať vyrábať originálne diely a prestavby pre dnešných zákazníkov, nepochybne dnes už i vo veľmi silnej konkurencií úpravcov zo zahraničia.

Když jsme začínali, tak jsme se samozřejmě koukali, co už na trhu existuje. Přestaveb motorek najdete všude hromadu různé kvality i povahy. Hezkých přestaveb najdete už jenom pár a opravdu povedené přestavby by se daly spočítat na prstech jedné ruky. My se snažíme dělat jedinečné přestavby, které vznikají kombinací nadčasového designu a know-how.

Základní koncept naší výroby je upcyklace. Je relativně snadné vzít třeba CB500 ze 70 let a udělat z toho „koukavý“ cafe racer. Zkuste si ale to stejné udělat se stejným typem motorky s rokem výroby okolo 1998. To jsou motorky, které nemají v podstatě žádnou historickou nebo estetickou hodnotu. To není žádná legenda jako třeba V-Max nebo BMW R80 atd. Tyhle motorky by jednoduše skončily na smetišti, a to i na smetišti dějin. Na druhou stranu mají ale celou řadu skvělých vlastností, které se snažíme zdůraznit a vdechnout jim tak zcela nový život. To je případ našeho Konráda i Hanse. Náš táta se navíc celý život živil průmyslovou automatizací, takže do těchto historických kousků cpeme i moderní technologie – spojení a mobilní appkou, odemykání pomocí otisku prstu atd.

V kombinaci tohoto starého, zdánlivě neužitečného, fádního a obsoletního světa se světem moderním spočívá hlavní cesta k naší jedinečnosti. Moderní stylové motocykly s příběhem a skutečnou duší, na kterých (a to je zásadní) se dá skvěle a zábavně jezdit a obstojí i v konkurenci mnohem novějších strojů. Navíc je to environmentálně udržitelný koncept, což nám dělá radost. Hrozně nás baví, že skrze naše řemeslo mohou lidé ukázat světu svoji jedinečnost a koneckonců i trochu toho rebelství, podobně jako to dělal náš praděda.

Všetky vaše diely sú ručne vyrábané? V počte koľkých ľuďoch to zvládate? Staráte sa osobne aj o lakovacie práce?

Řídíme se dvěma principy – nevymýšlej znovu kolo a nehraj si zbytečně na hrdinu. Nemalou část dílů si vyrábíme sami, protože zkrátka nic takového neexistuje. Hodně používáme 3D tisk nebo CNC obrábění. Pokud potřebujeme udělat složitější díl, vytvoříme si vlastní 3D model a frézování nebo výrobu zadáme některému z našich ověřených dodavatelů, které je pro nás dělají na zakázku. Jedná se o díly, které jsme si sami navrhli na základě konkrétních zkušeností v rámci našich přestaveb.

Nicméně ne všechny díly si necháváme vyrábět na zakázku. Spousta dobrých řešení už na trhu existuje a když se nám nějaký díl osvědčil, tak ho rádi v rámci našich přestaveb používáme. Samozřejmě, že jak plyne čas a získáváme víc a víc zkušeností, tak začínáme být náročnější na jednotlivé komponenty a postupně si stále víc dílů musíme řešit po vlastní ose. Každopádně budíky nebo třeba led světla skutečně vyrábět neplánujeme … :-)

V současné chvíli jsme opravdu rodinná firma, tedy otec a dva synové. Zatím to zvládáme, ač občas je toho až nad hlavu a někdy to u nás vypadá skoro jako v seriálu American chopper… Do budoucna se nám asi nějaké rozšiřování nevyhne, ale zatím si užíváme toho, že jsme všichni jedna rodina a spoustu věcí můžeme probrat jak při práci, tak na pivu nebo na projížďce na našich strojích.

Lakování řešíme externě, přičemž jsme poměrně dlouho vybírali kvalitního dodavatele. Naštěstí se nám to ale podařilo a v současné chvíli jsme s kvalitou lakování naprosto spokojení.

Pilotný model „Konrad“ bol predstavený v roku 2018. Cesta k takémuto výsledku bola isto popretkávaná mnohými výzvami. Povedzme nám prosím niečo k tomu ako model vlastne vznikal.

S myšlenkou na stavbu Konráda přišel kdysi Martin. Bavíme se o době asi 7 let zpátky a v té době to nebyl zrovna trhák přestaveb. Je to hodně svérázná motorka ať už vizuálně tak konstrukčně. Za vývojem prvního KONRADA bylo spousta hodin práce, zkoušení, pokusů a omylů. Drtivou většinu všech věcí a komponent na prvního KONRADA dal dohromady náš táta. Tehdy v malém měřítku nemělo moc smysl nechat si vyrobit nějakou součástku na míru, a tak jsme brali co bylo na trhu, anebo jsme to vyráběli ručně, což ale zabíralo šíleně času. To se v současné chvíli samozřejmě změnilo a velká část původních komponentů již byla nahrazena, a to jednak na základě našich zkušeností a jednak postupným vývojem. Původní prototyp se pak doslova vytvářel tak, že jsme vzali dvě motorky a jezdili jsme. Pak jsme zastavili a probírali jsme, co by se dalo udělat líp, co funguje a co naopak musíme udělat jinak. Osobně si pamatuji, že jsem v rámci testování jednou sednul na KONRADA, ujel na něm asi 10 km a pak jsem tátovi řekl, že dokud tam nepředěláme tohle a támhleto, tak na tom prostě jezdit nebudu. Naštěstí tyhle časy už jsou pryč a dneska je testování nových funkcí a nových nastavení spíš za odměnu.


Momentálne máte v portfóliu dva modely – už spomínaný „Konrad“, postavený na základe BMW K110 cca rok 1990, a „Hans“, zdieľajúci základ z Hondy CB500 cca rok 2000. Prezraďte, prečo vám padli zrovna tieto modely ako tie správne pre vaše prestavby?

K110 BMW je nyní již poměrně oblíbená originální motorka na přestavby. Vděčí za to zřejmě především svému nápaditému motoru, který se normálně skrývá pod tlustou vrstvou kapotáže, což je obrovská škoda. U Hondy CB500 už to bylo jiné. Na základě četných dotazů našich klientů jsme hledali něco menšího, hodnějšího, svižnějšího a ovladatelnějšího, co by se více hodilo do města. My sice jezdíme s KONRADEM i po městě, ale celkem jsme ten požadavek chápali.

Nakonec padla volba právě na CB500, neboť stejně jako K110 pro nás kombinuje řadu klíčových vlastností. Oba stroje jsou velmi spolehlivé, předvídatelné a dá se s nimi pracovat podle přání klienta. Obzvlášť u Hondy jsme se celkem vyřádili (někdy i ne úplně dobrovolně), a to máme spoustu nápadů ještě jenom na papíře.

Koľko trvá realizácia motorky z vašej stálej modelovej rady? Je treba vlastniť zmieňované modely, ako základ, alebo ich taktiež viete zaistiť i vy?

Obecně nám jedna přestavba zabere v průměru tak 2-3 měsíce. Konkrétní čas pak záleží především na počtu aktuálních zakázek. Vždy se ale snažíme dodat našim klientům motorku, co možná nejdřív, ale nikdy ne na úkor její kvality. Pokud se nám něco nezdá, radši se klientům omluvíme za zpoždění, než abychom někomu dali něco, pod co se nepodepíšeme.

Motocykl, na kterém provádíme přestavbu si klient předem kupovat nemusí. Dokonce je to z naší strany preferovanější varianta, protože již máme určité ověřené prodejce těchto původních motorek, u kterých už máme odzkoušené, že motorky nebyly nikdy bourané atd. Navíc si je už umíme i dobře vybírat. Nicméně je samozřejmě možné nám dodat původní motorku k přestavbě.

U přestaveb na zakázku mimo naše portfolio je to pak vždy otázka dohody, ale většinou se to odehrává na bázi “mám moto, chci přestavbu, co s tím chlapy budete dělat”. Zde pak je potřeba počítat s tím, že dodací lhůta je trochu delší, protože jdeme do předem neprobádaného území.

Je úžasné, že si na svoje prídu i nadšenci najnovších technológií. Spomeňme napr. konektivitu cez Bluetooth k mobilnej aplikácií, digitálne displeje alebo bez kľúčovú technológiu u oboch modelov. Je možnosť nechať stroje aj úplne u „klasiky“?

Spojení klasické ruční práce a moderní technologie je pro nás nesmírně důležité. Žijeme v 21. století, a proto chceme, aby naše motorky tomuhle století odpovídaly. Tím nemáme na mysli jenom různé elektro serepetičky, ale především kvalitu zpracování!

Bluetooth řídící jednotka nám dělá obecně velkou radost, protože jednak umožňuje odemknout Vaši motorku pomocí mobilu, nebo otisku prstu, a zároveň poskytuje jezdci řadu užitečných dat o jeho motorce a jeho ježdění. Díky zkušenostem našeho táty z průmyslu mají naše stroje také naše vlastní řídící chipy, které za nás řeší třeba bezpečnost atd.

Na druhou stranu se ale nechceme motorkám úplně sebrat jejich “analogovou” duši. Gyroskopické ABS ani quickshifter do našich přestaveb vážně dávat nebudeme, protože je to prostě mimo náš koncept. Preferujeme jednoduché ale zároveň pohodlné ježdění bez žádných zásadních jezdeckých asistentů. Prostě a jednoduše co nejkratší spojení mezi člověkem a silnicí. Z našeho Konráda dokonce dáváme pryč i celé ABS, protože to podle našeho táty není dost “chlapský” a krom toho funkčnost původního ABS je prostě trochu jiná, než jsou dneska lidi zvyklý.

Súčasnými dvoma modelmi určite nekončíte. Prerazíte nám, na aké platformy sa môžeme od Blažek Moto ešte tešiť? Neobjaví sa u vás časom aj toľko charizmatické veľké V-éčko?

V současné chvíli se soustředíme na dříve zmíněné modely, ale u nich rozhodně nekončíme. Obzvlášť poslední dobou nás řada zákazníků oslovuje s návrhem na přestavbu zcela jiných motorek, přičemž mohu prozradit, že určitá část je již v jednání. S klukama v dílně pak máme několik nápadů na další možné přestavby, ale v současné chvíli se soustředíme na stávající zakázky. Je potřeba si uvědomit, že dotáhnout jakýkoliv model do stavu, ve kterém máme motocykly z našeho portfolia je otázka minimálně jednoho roku budování, zkoušení a testování.

Nicméně příští rok bychom tak jako tak chtěli představit minimálně jeden nový model. Jestli to bude velké V-éčko, nebo něco jiného už se budete muset nechat překvapit.

Viete pripraviť prestavbu motorky aj úplne na mieru? Čo všetko čaká takéhoto náročnejšieho zákazníka?

Samozřejmě taková varianta je možná. Za ty roky máme nakoukáno již mnoho různých přestaveb a modelů a snažíme se být klientovi průvodcem na jeho cestě za motorkou svých snů. Je to spíš o vytváření měkkých limitních bariér, co je možné a jak a hledání společného cíle. Společně vybereme styl, provedení a předpokládaný rozpočet.

Každý nový model motorky je třeba rozebrat doslova do šroubku, všechno zkontrolovat a zhodnotit, co se dá použít a co se dá s motorkou všechno udělat. Standardně pak děláme vizuální low-fidelity prototyp, na kterém s klientem dořešíme poslední detaily. Nemáme ale rádi úplně “fotografickou kvalitu” návrhů – nejde na tom dost dobře zachytit ten moment překvapení, co všechno se během stavby může stát.

Klient se samozřejmě může kdykoliv stavit k nám do dílny a probrat případné otázky a připomínky s námi osobně. Po dokončení motorky ještě většinou konzultujeme pár drobností a po pár testech vyráží motorka do světa.

Obecne, návrh akejkoľvek zákazkovej veci sú hodiny príprav a dolaďovania návrhu. Poznám to z prípravy návrhu vlastného dizajnu prilby... Ako dlho trvá proces príprav a návrh realizácie u vás? Rieši sa každý detail ako páčky, stúpačky a pod?

Ano, tento proces je extrémně náročný. Musíte znát materiály a chápat konstrukce. Musíte si to také umět představit ve velkém měřítku na celé motorce a v neposlední řadě to musíte umět nakreslit a vyrobit, nebo alespoň musíte vědět za kým jít, aby Vám to vyrobil (což je většinou podstatně složitější, než se na první pohled zdá). V tomhle procesu navíc není moc prostor pro chyby, protože výroba takového prototypu je krom času i dost náročná na finance.

Příkladem může být např. zadní kryt sedla pro našeho Hanse, kdy na přípravě modelu jsme strávili desítky hodin, poté další hodiny strávené tiskem prototypů, další úprava modelu až ke konečnému tisku a post-procesingu. Celkem skoro 150 hodin lidské i strojové práce a náklad, ve vyšších desítkách tisíc korun.

Vo vašom portfóliu nájdeme krásne a, hlavne funkčné diely vďaka starostlivému testovaniu. Proste aby sa na motorkách dalo bežne jazdiť i každý deň. Ako je to s homologizáciou, prejde takýto stroj aj pri technickej kontrole STK?

Všechny naše díly máme samozřejmě otestované, protože naše motorky nestavíme do obyváku, ale na každodenní ježdění – to je koneckonců axiom celé naší existence. Na jednu stranu Vás to limituje v tom, co si můžete dovolit, např. s rámem atd. ale na stranu druhou je to celkem výzva. Často slýcháme požadavek např. na změnu velikosti ráfků – to jsou přesně věci, které je naopak dobré nechat tak, jak je někdo před námi navrhnul, otestoval a vyrobil. Udává to jízdní vlastnosti a nemá smysl jenom pod tíhou představy “lepšího designu” propadat nutkání některé parametry měnit. To je dle mého názoru jeden ze základních rozdílů mezi garážovým „bastlením“ motorek na koleni a profesionální prací – vědět kam můžete sáhnout a kam už prostě ne.

Pokud se pak jedná o technické kontroly STK, tak je to samozřejmě občas trochu boj, protože taková přestavba nepřijde na STK každý den. Nicméně obecně můžu říct, že nemáme s STK žádný velký problém, neboť jsme především ze začátku hodně věcí konzultovali jak se stanicí STK, tak s dopravním odborem. Všechny díly na našich motorkách, u kterých to zákon vyžaduje, jsou homologované pro celou Evropskou unii. Abychom našim klientům zajistili co největší pohodlí, tak před předáním přestavby ji bereme na STK, aby daná motorka alespoň jednou byla vyfocena pro účely STK již po přestavbě a náš klient s tím neměl v budoucnu, pokud možno žádný problém.


Vaše sídlo je v Orlických horách. Ako sa záujemcovia o vaše modely alebo prestavby s vami môžu spojiť?

Kvůli covidu a díky moderní době jsme přesunuli většinu styku se zákazníky do online světa. Pokud má zákazník zájem o postavení jeho vysněné motorky, stačí nám jednoduše napsat e-mail nebo

rovnou zavolat. Během pár rozhovorů probereme potřebné detaily a pak zpravidla následuje online video schůzka, na které už řešíme styl a konkrétní představy zákazníka o motocyklu. Následně většinou doladíme pár detailů stran designu a přistupujeme k dohodě o dílo, aby měl klient jistotu, že vše, co slibujeme, plánujeme také splnit.

Samozřejmě se nebráníme ani osobnímu setkání. Po předchozí domluvě je možné nás navštívit přímo u nás v dílně v Jablonném nad Orlicí, kde krom stěny slávy našeho pradědy jsou k vidění i prototypy našeho Konrada a Hanse.

Kde by sa naši čitatelia mohli pokochať vašou tvorbou mimo dielňu? Máte svoj showroom, prípadne chystáte nejaký do budúcnosti?

V současné chvíli se můžete na naše modely přijet po předchozí domluvě podívat do naší dílny v Jablonném nad Orlicí. V sezoně je možné se domluvit na setkání v Praze, kde oba s bratrem občas jezdíme na našich strojích, přičemž aktuálně jednáme o vystavení pár našich motorek v showroomu v Praze i přes zimní měsíce. Pokud by všechno šlo podle plánu, tak bude možné se v Praze přijet na některou z našich motorek podívat před koncem tohoto roku.

Dovoľte aby som Vám veľmi pekne poďakoval za váš čas. Bolo to moc príjemné rozprávanie. Držíme palce a mnoho úspechov vo vašej práci. Zas niekedy dovidenia dopočutia.

Já moc děkuji za rozhovor, a příště snad někde na cestě anebo třeba u nás v dílně!

ZDROJE FOTOGRAFIÍ:

https://blazekmoto.com/



Další články z rubriky

  • Blood Ridaz
  • Patrick Peschel
  • Lojzo - výrobca sedlových tašiek a tankvakov

Kam dál

  • Motorbike 12/2021
  • Šeri testuje - Aprilia Tuono 660 E5
  • Matěj Vít – 600 ccm Czech Champion 2021