Zlaté české ručičky - Blata a uložení elektroniky
vydáno 20. 2. 2009, text Hawk, foto Petr Hájek
Koukli jste někdy do útrob svého motocyklu? Jestli ano, tak to ve většině případů bylo z toho důvodu, že něco nefungovalo. Je hezké, když výrobce myslí i na to, aby motocykl fungoval za všech podmínek a byl chráněn před vnějšími vlivy. Česká Blata taková je a my na to chceme rozhodně poukázat!
Jezdíme na motorkách, ale nápadů, které do nich konstruktéři zapracovali, si moc nevšímáme. Ono jich mnohdy ani moc není a s nějakým z takovýchto skvělých nápadů se seznámíme až při jeho defektu a následné opravě. Je na denním pořádku, že při jízdě v dešti občas někam zateče a motorka prostě odmítá jet. Pak je na nás projít celý motocykl, zjistit, ve které chráničce kabelů se drží voda a většinou pak na základě toho končí elektroinstalace obalená tunou izolačky. Věcí, které jsou povedené, si však jen málokdy všimneme, protože prostě fungují a tak nemá cenu se jimi zabývat. A takovou fungující finesu montují v blanenské výrobní hale na motocykly Blata 125 BXM a BXE. Elegantní řešení umístění baterie, CDI, pojistek a dalších komponent v uzavřeném pouzdře za krkem řízení si určitě zaslouží pozornost. Jediný regulátor dobíjení je umístěn z venkovní strany tohoto pouzdra, vzhledem ke svým nárokům na chlazení. Celé toto elektro-pouzdro je ještě ze stran obklopeno a kryto bočními plasty. A proč o tom mluvíme? O bezproblémových řešeních se na rozdíl od těch „forever under repair“ nemluví, protože k tomu prostě není důvod, když fungují. A tak chceme poukázat na to, jak propracovaný je český motocykl, na rozdíl od čínské, japonské i evropské konkurence a na co vše se při výrobě motocyklu musí myslet.