Z ARCHIVU ČMN 2006: Inovací modelu Deauville se Hondě podařilo doplnit řadu cestovních parníčků
CMN 2006

Malý velký turista

Oblíbenou metodou, jak přijít k novým modelům, je u Hondy vývoj osvědčených typů. Inovací předchozí NTV 650 Deauville se podařilo dobře doplnit řadu cestovních parníčků, na jejímž vrcholu se tyčí majestátní Gold Wing, za vyšší střední třídu můžeme považovat Pan Europeana a nejnovějším "eco" turistickým modelem je právě NT700V Deauville.

vydáno 24. 2. 2017, vyšlo v ČMN 24/2006, text Kamil, foto Jim

Jistěže v cestovním menu Hondy najdeme i jiné motorky pro cestovatele vhodné - Varadero, Transalp a další. To jsou ovšem kříženci, kdežto Deauville je charakterově čistý cestovatel. Proč vůbec Honda potřebuje dalšího cesťáka, nám ozřejmilo nakouknutí do ceníku. Za Gold Winga je požadováno přes sedm set tisíc korun a za Pan Europeana téměř půlmilion. Deauville bez ABS přijde přibližně na polovinu ceny, tedy 235 000 Kč. A to je argument, protože s výjimkou objemu motoru je Deauville plnokrevná supercestovní motorka.

Co je nového

Původní Deauville byla v podstatě mírně upravená a velmi okapotovaná letitá Honda NTV 650 Revere. Nijak přerostlá, příjemně obratná, ale v plném obsazení a naložená na dlouhou cestu už neměla potřebnou rezervu výkonu například pro rychlé, a tudíž bezpečné předjíždění. Honda tuhle připomínku vzala na vědomí a nový Deauville se stal jejím dalším typickým příkladem postupného vylepšování konstrukčního základu.

Dvouválec do V byl mírně zvětšen na objem 680 cm3, místo šesti ventilů jich teď má osm a karburátory nahradilo vstřikování. Motor má výkon 66 koní a stejnou cifru najdete u točivého momentu. Na první pohled nic oslnivého, ale kdyby se zavedlo kritérium "kultura provozu", byla by v kolonce hodnota vyšší. Lehce se nafoukly kapotáže a přibyly (konečně! ) cestovatelsky příjemné odkládací prostory v přední kapotáži a dvoupolohově nastavitelné plexi.

A hned se u plexi pozastavíme, protože jeho řešení zasluhuje zvláštní pozornost. Dlouho jsme nemohli najít způsob, jak se do jednotlivých poloh přestavuje. Po mlsném obcházení stroje a opatrném rýpání do škvír v plastech šroubovákem přišlo nakonec na řadu potupné prolistování manuálu. A v něm jsme se dočetli, že... Plexi vám nastaví váš autorizovaný dealer motocyklů Honda. Zvláštní pozornost tudíž zasluhuje i konstruktér, který by jistě byl v jiných dobách v naší zemi máčen v proutěném koši ve Vltavě, kdežto v jeho vlasti by ho nejspíš rovnou přesekli mečem. Což bych mu nepřál, protože jsem si zase vzpomněl na ty přihrádky, které aby dnes člověk i na těch nejcestovnějších křižnících pohledal. A jedna je dokonce zamykací! Ale proč nemůže být plexi jednoduše přestavitelné majitelem, jako u Varadera nebo CBF600S, nechápeme.

Stejně jako původní Deauville si i ten nejnovější ponechal nesnímatelné kufry, které jsou stále předmětem debat v klubech turistů. Uvedeme zde spravedlivě jejich výhody i nevýhody. K výhodám patří jejich integrace do designu vůbec, takže nemáte motorku omotanou trubkami nosičů a po stranách nevzhledné černé, případně hliníkové krabice. A také - což je docela podstatná věc - neruší aerodynamiku motocyklu, protože ten zůstává i při dosti nezákonných rychlostech skálopevně stabilní. Navíc jsou samozřejmě v ceně a neuvádí vás u dealera do trapných situací, jako když si kupujete velmi drahou cestovní motorku a při placení se dozvíte, že kufříky jsou k tomu... za příplateček.

Nevýhodou, pro mnohé podstatnou, zůstává jejich trvalá přítomnost. Což je nemilé například v dešti, kdy byste rádi po celodenní únavné jízdě kufry sejmuli a odnesli si je do apartmánu, chatičky nebo stanu. Musíte je otevřít a nemáte-li v nich věci uložené do vyjímatelných tašek, které Honda nabízí v obsáhlém katalogu doplňků, naprší vám dovnitř. Inu, všude je chleba o dvou kůrkách.

Co znamená sofistikovaný

Podle slovníku to může být: důmyslný, propracovaný, rafinovaný, ale také kultivovaný nebo vytříbený. A modří už vědí, kam míříme. Honda Deauville je nepochybně velmi sofistikovaným motocyklem (až na polohování plexiskla). Komfortem jízdy, lehkostí ovládání, stabilitou podvozku a nakonec i bezúdržbovým pohonem zadního kola kloubovým hřídelem se může zcela vážně měřit s etalonem ve třídě cestovních expresů - s motocykly BMW řady RT. V čem se s nimi měřit nemůže, je samozřejmě objem motoru a z toho vyplývající výkony. A potom tu ještě chybí elektrické vysouvání plexi a několik věciček z řádu drobností.

Že je to i tak přehnané srovnávání? Tak se na svět podívejte takhle: co potřebujete a chcete od cestovní motorky? "Aby byla pohodlná." Tenhle bod splňuje Deauville výborně. Ochrana před počasím je dokonalá, poloha jezdce velmi příjemná. Tuhost zadního odpružení nastavíte během pár vteřin kolečkem. "Aby neměla vysokou spotřebu a měla velký dojezd." Průměrná spotřeba udávaná digitálním palubním ukazatelem, a pro jistotu ještě změřená, byla po nijak pomalých jízdách na trase 233 km dlouhé 5,1 litru na 100 km. Nádrž má objem 19,7 litru a i kdybyste dosáhli spotřeby šest litrů, pořád ujedete kolem 300 km. "Aby nevyžadovala častou údržbu a dlouho vydržela." Tak to je poslední rána případným pochybovačům, protože kardan tu je a motor je svou dlouhou výdrží proslulý už léta. Zkrátka a dobře, Deauville umí téměř vše, co nabízí cestovní motocykly vyšší kategorie. Stejně jako u dražších strojů si můžete přikoupit vyhřívání rukojetí (doporučujeme) anebo si připlatit na verzi s ABS. Brzdy CBS jsou ovšem i v základním provedení bez antiblokovacího systému perfektní a na přání vám na suchém povrchu kdykoli vyhodí snídani na palubní desku. Takže se nabízí přímá otázka:

Co splní a co ne?

Honda vás nezatahá za pozadí tak mocně jako motorky s litrovým motorem. Od toho se při rozhodování o koupi může odvíjet buďto všechno, nebo nic. Záleží jen a pouze na tom, jakým typem cestovatele se cítíte být. Deauville by vám mohl připadat nedostatečný, pokud chápete cestování jako rychlý let po dálnici rychlostí trvale překračující 140 km/h. Pozor - ne že by to nešlo. Rozdíl mezi výkonem 66 a 100 koní poznáte až při vyšších rychlostech. A paradoxně ne kvůli tomu, že by Deauville nechtěl jezdit rychle, ale protože na to nemá převodovku. Pouze pětistupňová převodovka vyhovuje charakteru motoru přibližně do rychlosti 120 km/h, kdy motor při otočení plynem stále vyvíjí slušný tah. Ale právě plnost tahu způsobuje, že jakmile se rozjedete na 120, pocítíte velmi přirozené nutkání zařadit šestku. Jenže Mattoni a šestka už není... Je to šílená škoda, protože sice můžete pokračovat ve zrychlování a když chcete, můžete jet i 190 km/h, ale nad 140 km/h jsou už otáčky motoru vyšší, než je uším příjemné. Myslel jsem, že si časem zvyknu, ale ani po týdnu ne. Kdybych nemusel testovací motorku vrátit, mám dnes na nártu levé nohy díru od ustavičných marných pokusů řadit nahoru.

Naopak cestovatele, kteří dávají přednost jízdě mimo dálnici, a všechny ostatní, kteří si uvědomují, že normální jezdění se stejně většinou odbývá při rychlostech kolem stovky, musí Deauville nadchnout. Pokud bude povrch silnice jen trochu ve slušném stavu, brzy vás zaujme nezvyklá lehkost řízení a ochota k hlubokým náklonům. V nich Honda sedí s jistotou mnohatunového obelisku, takže mne časem víc bavilo broušení stupaček než spořádaná turistika. K jízdám na zábavných zatáčkovitých silnicích se perfektně hodí i charakteristika a zpřevodování motoru. Při tomto stylu provozu zakrátko zpozorujete, že spojením tří typických vlastností Deauvillu - komfortu, stability a snadné ovladatelnosti - vzniká elegantní, plynulý styl jízdy, který je vlastně dost rychlý. Pokud se na Deauvillu svezete, určitě začnete snít o dovolené v Rakousku nebo na jihu Francie. A můžete se přitom smát, protože za rozdíl v ceně mezi Deauvillem a Pan Europeanem tam můžete jet desetkrát...

Bude mi stačit?

Tohle je přes veškerou shora uvedenou chválu otázka do pranice. Výrobce prezentuje Deauville jako všestrannou motorku na denní dojíždění i víkendové cestování, ale záleží, jak daleko to do práce máte. Pokud nejezdíte třeba z Kolína či Mělníka do Prahy, je na menší štreky lepší tahat ráno z garáže skútr než dvaapůlmetrákovou, plně kapotovanou obludu.

Deauville je mnohem víc vhodný pro cestování jakéhokoli druhu. Pro Deauville a jeho osádku nemůže být tisíc kilometrů za den žádným problémem, a to ani v dešti. Ověřeno: po 120 km v trvalém silném dešti jsem měl mokré jen boty a rukavice. Proto by se po Deauvillu měli poohlížet zejména vydestilovaní cestovatelé. Ale ti, jak známo, míří většinou do kategorie nejvyšší.

Odpověď na otázku nahoře vám i přesto můžeme dát zcela jasnou: Deauville musí více než stačit každému pragmaticky uvažujícímu cestovateli. Nebo turistovi, jehož vášeň pro motocykly a peněženka nejsou tak silné, aby jej přesvědčily přihodit na dvojnásobek a pořídit Pan Europeana. Každopádně zde Honda nabízí způsob, jak za cenu ojetých velkých cestovních motorek získat novou a vůbec ne horší.

Technická data Honda NT700 V Deauville

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do V 52*, OHC/4

objem 680 cm3

vrtání x zdvih 81 x 66 mm

výkon 48,3 kW (66 k)/8000 ot./min.

točivý moment 66 Nm/6500 ot./min.

kompresní poměr 10:1

plnění motoru vstřikování PGM-FI

startér elektrický

převodovka pětistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče průměr 296 mm, třípístkový třmen

vzadu kotouč průměr 276 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1476 mm

výška sedla 806 mm

nádrž 19,7 l (3,5 l rezerva)

hmotnost 236 kg (suchá)


Článek vyšel v tištěných ČMN 24/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...