Z ARCHIVU ČMN 2006: Gas Gasy ve Štikovské rokli
CMN 2006

Bratři v smyku

S testy ostrých endur a krosek jsou většinou velké oplétačky. V Čechách pro novináře prakticky nikdo mašiny nepřipravuje, a tak jsme samozřejmě rádi, když se najde nějaká ta světlá výjimka a motorku nám na odpoledne do pařátů půjčí. Tentokrát světlo zazářilo z rodiny Gas Gasovic.

vydáno 18. 5. 2017, vyšlo v ČMN 37/2006, text Jakub Nič, foto František Nič

Se Zdenkem Horou, dealerem Gas Gasu, Husqvarny, KTM, Husabergu a několika dalších značek jsme si domluvili jsme "schůzku" v novopacké Štikovské rokli, kde je mimo evropsky známé autokrosové a rallyecrossové trati i lehčí, docela příjemná trať motokrosová. K testu jsme si domluvili čtyřdobou FSE 450 letošního modelového roku a dvoudobou "sedmičkovou" EC 300. Tříkilo bylo čerstvě vybalené, najeto mělo asi pět kilometrů a bylo prvním kusem "na krámě" ve východní Evropě. Čtyřipade byla zato pěkně rozhýbaná, Zdenek na ní získal několik trofejí na cross country.

Čtyřipade pro všechny

Nejprve jsem sedl na čtyřipade. Zdenek měl pravdu, když tvrdil, abych na tříkilo sedl až rozehřátý. Čtyřipade je nastavená hodně přívětivě, takže i hobík jako já může s motorkou jet pro zábavu a nemusí se bát, že ho mašina po hodině na trati někde zle vyškolí. Motor používá vstřikování, které reaguje nadmíru jemně, a jednovál tudíž nevyrábí příliš rázů. Oproti karburátorovým motorům je jeho záběr odspoda mnohem jemnější, sice malinko na úkor výkonu, zato vás jeho nástup hned neutahá a v konečném součtu zjistíte, že jezdíte rychleji než na ostřejší mašině.

Zadní kolo hrabe přesně tolik, kolik dáte plynu, výkon vzrůstá lineárně s polohou natočení rukojeti, což je pro hobíka (ale i profíka, který chce odpočívat) polehčující okolnost. Existuje totiž spousta motorů, které poskytují na velmi lehké otočení plynovou rukojetí hodně výkonu, a to je většinou v terénu dost vyčerpávající (znovu zdůrazňuji: pro hobby jezdce). S jemným dávkováním plynu máte výhodu, protože nemusíte zadek mašiny tahat neustále v širokém pantu, ale můžete si s plynem pohrávat a využívat pružnosti motoru. Rychlejší jsou ti, co zbytečně nehrabou. Je to méně efektní, nicméně stopky mluví neúprosnou řečí.

Podvozek je nastaven obdobně jako motor, oba prvky se skvěle doplňují. Byla by hloupost k měkkému motoru přikombinovat tvrdý podvozek. Stefan Merriman a jemu podobní mají asi jiné priority, ale ruku na srdce, kdo z nás kdy pojede aspoň jedno kolo jako Everts?

Změny na zadku

Sedmičkové šasí u Gas Gasů se od letošního liší především jiným podsedlákem. Boční plasty (číslové tabulky) už nejsou dělené od blatníku, nyní je to celé jeden kus. Zespodu blatníku je velká plastová ližina, která celistvě zakrývá od spodku zadního světla i kus kyvky, včetně centrálu samozřejmě, takže se mašina na citlivých místech nezašpiní, ani tolik nezablátí. Samotný podsedlák už také není z trubek kruhového průřezu, nyní je pevnější jäckelový.

Velikou výhodou jsou nová "skrytá" madla v zadní části. Zkrátka vezmete prsty za blatník v místě jeho probrání a nahmátnete parádní zakulacená madla, líp se to pak tahá z bahna, když se někde vyválíte. Tyhle podsedláky dostala celá modelová řada 2007.

Ostatní změny oproti modelům '06 jsou spíše drobnosti, úprava tvaru sedačky, vzduchový filtr chycený rychloupínákem, pozměněné chladiče a pár změn na válcích. Geometrie a další zásadní věci, jako třeba hydraulicky ovládaná spojka nebo kónická řídítka, jsou nadále stejné, není co zlepšovat.

Pekelné tříkilo

Po přesednutí z měkké čtyřipade (která například oproti ostrým motokrosovým jednoválcům netrpí náhlým zdechnutím při podtočení) se dvoudobé tříkilo jeví jako pekelný stroj. Jednoválec se sbírá úžasně odspodu a vy čekáte měkký zátah, ale pak přijde kopanec, otáčky štěknou nahoru a stroj se sápe hlava nehlava dopředu. Motor v téhle motorce byl totiž poladěný a spíše do "motokrosova", takže kdo chce enduro s výkonem krosky, má možnost, navíc legálně na značkách. Všechny Gas Gasy jsou totiž homologované a když nandáte blinkry, homologované gumy a SPZ, tak můžete na silnici. Stokilovou krosku do města jsem si vždycky přál...

Na tomhle EC 300 byl ostrý karburátor, přívěra, výfuk i jeho koncovka a zapalování dávající více koní. Maximální otáčky se zvedly ze 7500 u endura na nějakých 8000 (čtyřdobá čtyřipade, mimochodem, točí kolem jedenácti).

Samozřejmě, že sériové EC 300 má motor naladěný do měkka, jenž je mnohem vstřícnější hobíkům. Tahle racingová verze měla navíc i pérování Öhlins, které je progresivnější, citlivější a celkově tvrdší než sériovka (a taky dražší).

Chuť závodit

Ovládání tříkila je oproti čtyřipade velmi lehké, až se váhového rozdílu leknete, přitom i čtyřipade je už tak dost lehká. Dvoutakt je stabilní, skvěle drží stopu a je na něm cítit chuť jet, driftovat a skákat. Podvozek se přenáší přes roletu jako kroska, tam, kde měkčí hobby endura zakopávají o dorazy, vy se v sedle stále smějete. Víc se ale na tvrdém celku unavíte. Motor hodně tahá, tvrdé pérování chce také trénink, takže kdo není hodně vyjetý, bude se mašiny trochu bát. Čtyřipade byla v zásadě přítulnější, je těžké rozhodnout, kterou mašinu bych si odvezl domů. Osobně je mi bližší dvoutakt, zejména průběhem výkonové křivky, je s ním větší zábava. Čtyřtakt je zase použitelnější, tolik nenakope a pro hobíka jako já je přívětivější. Tak si vyberte.

Technické údaje Gas Gas EC 300

motor dvoudobý, kapalinou chlazený jednoválec

objem 294,7 cm3

vrtání x zdvih 72 x 72 mm

výkon neudán

točivý moment neudán

kompresní poměr neudán

plnění motoru karburátor Keihin

startér nožní

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu kotouč průměr 260 mm, dvoupístkový třmen

vzadu kotouč průměr 220 mm, jednopístkový třmen

rozvor 1476 mm

výška sedla 945 mm

hmotnost 99 kg (suchá)

nádrž 9,5 l


Technické údaje Gas Gas FSE 450

motor čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec, OHC/4

objem 460 cm3

vrtání x zdvih 97 x 60,8 mm

výkon 37 kW (50 k)/9500 ot./min.

točivý moment 44 Nm/6750 ot./min.

kompresní poměr neudán

plnění motoru vstřikování Magneti Marelli

startér elektrický, nožní

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu kotouč průměr 260 mm, dvoupístkový třmen

vzadu kotouč průměr 220 mm, jednopístkový třmen

rozvor 1475 mm

výška sedla 940 mm

hmotnost 118 kg (suchá)

nádrž 6,7 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 37/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...