Z ARCHIVU ČMN 2006: Breva V 750 - zmenšená verze V 1100 je motorka, která na trhu dlouho chyběla
CMN 2006

Malá mořská víla

Zmenšená verze Brevy V 1100 je motorkou, která na trhu dlouho chyběla. Ani malá, ani velká, technicky vyspělá, ale bez zbytečností a s typicky italským zajímavým designem. A hlavně za velmi příjemnou cenu.

vydáno 16. 11. 2016, vyšlo v ČMN 6/2006, text Pavel Marek, foto Radek Holan

Vymyslet nadpis mi trvalo nejdéle. Tenhle je tak trochu zvláštní, ale zdá se mi, že malou Guzzi docela vystihuje. Je malá, hezká a všichni bychom si s ní chtěli užít. I když ta víla není mořská, nýbrž jezerní - Italové by mi neodpustili, kdybych zapomněl zmínit jezero Como, odkud vítr fouká a celá konstrukce má votevřený vokna a zhluboka loká ten čerstvej luft. Nu, jen ať větrají, zatím jim to vyloženě svědčí a motorky vyrábí čím dál tím lepší.

Bez posilovny

Nápad lisovat na jeden motor několik typů motorek není nic nového - ostatně v Číně se jinak nevyrábí. Ne vždy se ovšem podaří dokonale sladit díly povypůjčované z několika modelů. Malá Breva je šťastným příkladem, co obdržíme, když se to povede. V dvojitém kolébkovém rámu z ocelových trubek sedí motor z čopříku Nevada 750 a pochází odtud i dvouramenná zadní kyvná vidlice s pohonem zadního kola kloubovým hřídelem. Přední vidlice není seřiditelná a obrázek vkusné jednoduchosti doplňuje pouze jednokotoučová přední brzda a nenápadný kouřový štítek. Breva vypadá malá a nízká, přestože výška sedla 790 mm je spíš někde uprostřed rozsahu. Se suchou váhou jen 182 kg není ani po natankování těžká, takže tvrzení tiskového oddělení Moto Guzzi, že se jedná o motorku pro začátečníky, dívky a nenáročné jezdce, je čistá pravda. Na vytlačení Brevy z garáže opravdu nemusíte posilovat a pochlastávat při "skvoši" iontové nápoje. Vyzkoušeli jsme, že ji zaparkují i průměrně vyvinutá děvčata (svalově) a obejdou se při tom bez pomoci kamarádů. Přes den.

Na první pohled tedy vypadá jako levná nízkorozpočtová motorka, ale opak je pravdou - nechybí elektronické vstřikování paliva, třícestný katalyzátor a kardan byste za tyhle peníze u konkurence marně hledali. Seřiditelná vidlice na tomhle typu není nutná, není to ani supersport, ani cestovní motorka s velkými rozdíly zatížení. Prosím? Ne, cestovní enduro taky ne! Zpracování taky nevypadá "italsky" a komfort je na nejvyšší úrovni. A tak jediné slabší místo zůstává na předním kole, kde by se občas druhý kotouč hodil. Na páčku přední brzdy se takhle musí trochu víc mačkat a to přece nechceme, aby měla děvčata silné necitlivé prsty, že?

Mizivé provozní náklady

Jestli máte doma nějakou nenáročnou pětistovku a myslíte si, že levněji už jezdit nejde, jste vedle jak ta jedle. Spotřeba paliva nám vyšla do pěti litrů i při rychlých přesunech rychlostí převážně přes 130 km/h, pohodovky v tričku a kraťasech si vyžádaly 4,4 l/100 km. Olejová náplň činí pouhé dva litry a mění se spolu s ostatními kapalinami po 7500 kilometrech - v servisu Aprilia A-Spirit vás tahle kompletní výměna náplní přijde na přijatelné dva tisíce korun. Zadní guma má šířku 130 mm a kromě toho, že je díky tomu motorka velice obratná, je to další levná položka ze seznamu pravidelně obměňovaných věcí. O bezúdržbovém kardanu nemá smysl psát a přední brzdové destičky taky budete potřebovat jen jedny.

Pořád se vám to nezdá tak extrovní? Dobře, proto jsem si nechal nejtěžší kalibr na konec a na zvláštní odstavec. Tahle krásná, italská stylová sedmsetpadesátka Moto Guzzi stojí 189 000 korun českých. A to je vzhledem k technice, designu i vlastnostem konečně cena, která si zaslouží přívlastek dobrá.

Jaká bude doma?

Nemám problém představit si společnou budoucnost s Brevou 750. Samozřejmě se nás povozilo víc a i když pár kritických připomínek bylo - hlavně k tvrdému řazení a nepříjemně brzy zabírající spojce - všichni se shodli na charakteristice "hodně příjemná motorka". Výkon není oslňující, ale na rozdíl od litrových supersportů si tady můžete dovolit dát plný plyn. Stabilita v náklonu je bez připomínek, záda ani zápěstí nebolí, přední miništítek nevyrábí turbulence (chrání do výše prsou), v zrcátkách je vidět a neklepou se... Breva 750 je zkrátka taková bezproblémová denní motorka, u které neřešíte, jestli se na ten kousek vyplatí tahat ji z garáže - protože ji nemusíte "tahat". Bude vás bavit zajet si pro benzin, můžete s ní dojíždět do práce a občas určitě zvládne i delší dovolenou, pokud nebudete mít potřebu jet po dálnici levým pruhem. Maximální rychlost přístrojová se vyšplhala horko těžko na 170 km/h a nad 140 km/h už je znát nedostatek počtu koní - pro koho je předjíždění droga, na Brevě si závislost určitě neprohloubí.

Zdaleka nejlíp se malá Guzzi osvědčila na krátkých a středních výletech po cestách, kde je na co koukat. Čoprmotor se při 1900 otáčkách chopí díla a na pětku táhne padesátikilometrovou rychlostí po rovině i do kopce. Jel jsem takhle podél Vltavy z Českého Krumlova do Rožmberka, užíval si pohodlí, z řeky na mě mávali vodáci, já mával jim, koukal vodačkám shora do horních dílů plavek a těšil se na kafe u kámoše na chalupě. Občas mě v tamějších krásných zatáčkách předjel Rossiho adrenalinový klon s rozeřvaným laďákem a kolenem na zemi - musel jsem se smát a říkal si "jen jeď, budeš tam první! " A dál si užíval opálených vodaček v kánoích, beze stresu, že za zatáčkou rozmajznu kolenem přejetýho zajíce.

Možná to vypadá divně, jezdit na sedmsetpadesátce padesát. Trik je v tom, že zatímco na mopedu to víc nejde a člověk je otrávenej, tady vás to vyloženě baví. A když ne, pohodlná cestovní rychlost je normálně okolo stovky - konstantních 140 km/h zvládá taky, ale to už je o síle krčního svalstva.

Nová doba

Po nepoužitelném 180koňském šílenství v supersportech a třistakilových exhibicích v cruiserech se konečně zdá, jako by výrobci přestali přehlížet skupinu motorkářů, která si chce prostě jen užít jízdu na motocyklu. Kteří nepotřebují sto koní, tisíc kubíků ani hliníkové bedny, ale chtějí klasickou, příjemnou motorku na výlety a nemíní za ni utratit stejné peníze jako za auto střední třídy. Pochopila to Honda a inovovala CB 500, parádně to rozjíždí Kawasaki s ER-6n a dokonale to vystihla Moto Guzzi s Brevou 750. Kdo miluje charakteristické válce Guzzi vystavené po stranách, dunění dvojice výfuků a elegantní styl, má teď docela příležitost...

Technické údaje Moto Guzzi Breva V 750 i.e.

motor čtyřdobý vzduchem chlazený vidlicový dvouválec OHV/2

objem 744 cm3

vrtání x zdvih 80 x 74 mm

výkon 35,5 kW (48 k)/6800 ot./min

točivý moment 54,7 Nm/3600 ot./min

kompresní poměr 9,6:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka pětistupňová

brzdy vpředu kotouč průměr 320 mm, čtyřpístkový třmen

vzadu kotouč průměr 260, dvoupístkový třmen

rozvor 1449 mm

výška sedla 790 mm

nádrž 18 l

hmotnost 182 kg (suchá)


Článek vyšel v tištěných ČMN 6/2006



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...