Z ARCHIVU ČMN 2005: Suzuki Burgman AN 650/AN 650 Executive: Flotila vyplouvá na cesty
CMN 2005

Flotila vyplouvá

Říkáte si, že už je jaro, jste nadržení na nové modely a my tady vytahujeme starého Burgmana? On to ale stále ještě je ten největší skútr na trhu. Jenom největší, nebo taky nejlepší? Tu otázku jsme si položili taky.

vydáno 20. 2. 2016, vyšlo v ČMN 16/2005, text Zdeněk Šnajder, foto Zdeněk Šnajder, Přéma Vaňěk

Kategorie velkoobjemových skútrů v posledních sezonách zaznamenala velký nárůst, modelem Burgman AN 650, od loňska (2004 - pozn red.) prodávaným také v extranóbl verzi označené Executive, Suzuki reagovala na velké skútry konkurence. Honba za luxusním svezením bez řazení rychlostí se u velkoobjemových skútrů datuje už do roku 1999, kdy měla konkurence při pohledu na tehdy čtyřstovkového Burgmana stejné pocity jako středověcí křižáci, na které se Husité šklebili zpoza obrněného žebřiňáku. Prostě překvápko, maximální NEJ, které do té doby nikdo nevyrobil. Velikostí agregátu pak sice chvíli maxiskútrům kralovala šestistovková Honda Silver Wing, ale na výstavě v Mnichově v roce 2002 byl představen právě Burgman AN 650 a vše se opakovalo.

Už na první pohled obr s neuvěřitelně dlouhým, téměř 160centimetrovým rozvorem, rozhodně není „takové to malé vozítko pro holky“. Vždyť předpokladem pro kočírování pěti desítek koní je motocyklový řidičák toho nejvyššího kalibru. Burgman jede skoro 190 a do stopadesáti jde za plynem až překvapivě ochotně. Schopnost akcelerovat i ve vysokých rychlostech má na svědomí agilní řadový dvouválec se vstřikováním paliva a rozvodem 2xOHC, který přebytečné teplo odevzdává vodě. Nevibrující pohodlí osádky je zajištěno pružným uložením motoru se dvěma vyvažovacími hřídely. Ekologický provoz zajišťuje třícestný řízený katalyzátor se sondou lambda.


Řídítka jako joystick


Do pomyslné role šéfa třídy nestaví Burgmana pouze nejvyšší zdvihový objem motoru, ale také množství technických vychytávek. Pojďme se proto nyní podívat na trošku zajímavější věcičky, s nimiž si můžeme za jízdy hrát. Mimo plynu, brzd a klaksonu to je hlavně kouzelné žluté tlačítko na levém řídítku, kterým můžeme vypnout pro skútry klasický variátor a vyzkoušet si manuální sekvenční řazení oranžovými tlačítky Up a Down. O aktuálně zvolené rychlosti nás pochopitelně informuje kontrolka na digitálním displeji.

Výrobce navíc Burgmana pro řidičovy radovánky obohatil možností volby dvou stylů jízdy: Normal nebo o malinko radostnější Power, které můžeme využívat nezávisle na automatickém nebo manuálním řazení rychlostí. Agresivnější styl jízdy navolíme stisknutím tlačítka Power, čímž motor okamžitě nabere vyšší otáčky. V praxi jej ale využijeme snad jen při rozjezdech nebo pro rychlé předjetí (pokud ovšem jednoduše nenecháme Power stále zapnutý).

Ruční řazení rychlostí je sice superzábava, mě ale po čase přestalo bavit a raději jsem vše nechal automatice a užíval si pohodlné jízdy. Ostatně, motor má na skútra síly opravdu dost.


Bezstarostná jízda


Právě pohodlí je u velkoobjemových skútrů snad nejdůležitějším kritériem pro hodnocení kvality. U Burgmana k němu přispívá velké přední plexi a pohodlné sedlo s nastavitelnou opěrkou řidiče. Ta ale bohužel u základní verze chybí, což při porovnání s menší čtyřstovkou, která ji má, působí jako krok zpět. Mínusové body Burgman překvapivě získal také za špatnou stabilitu a sklony k padání na stranu, což se projevuje jen při dobrzďování nebo v rychlosti chůze.

Za jízdy se podvozek chová klidně a ovládání motocyklu je rovněž bezproblémové. Pochvalu si zaslouží také brzdy, zejména dva kotouče na předním kole, a opravdu velkorysý zavazadlový prostor.

Verze Executive se oproti základní šestsetpadesátce liší opěrkou pro spolujezdce, elektricky sklopnými zrcátky ovládanými speciálním tlačítkem na levém řídítku, ale hlavně brzdami s antiblokovacím systémem ABS.

V souhrnu lze nejsilnějšího skútra na trhu hodnotit vysoce pozitivně, zejména teď, kdy Suzuki nabízí verzi Executive pod 260 tisíc, oproti původním 319 tisícům – to byla na skútra skutečná darda.

Technická data Suzuki Burgman AN 650/AN 650 Executive

motor čtyřdobý, vodou chlazený řadový dvouválec DOHC/4

objem 638 cm3

vrtání x zdvih 75,5x71.3 mm

výkon 37 kW (50k)/7000 ot./min.

točivý moment 54 Nm/5500 ot./min.

kompresní poměr 11,2:1

plnění motoru vstřikování

startér elektrický

převodovka pětirychlostní automatická/manuální sekvenční

rozvor 1595 mm

výška sedla 750 mm

hmotnost 238/244 kg (suchá)

nádrž 15 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 16/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...