Z ARCHIVU ČMN 2005: Solidní chlapík, který ví, co dělá - Honda CBR 1000 RR Fireblade
CMN 2005

Na okruh i na silnici

Letošní Honda CBR 1000 RR Fireblade (rok 2005 - pozn. red.) nebyla novinkou a dovozci zpravidla starší modely nezprovozňují coby "testovačky". Pro tentokrát však Honda ČR udělala výjimku a my jsme jí za to vděční - tenhle "Fároš" Repsol Replica je prostě krásnej.

vydáno 13. 9. 2016, vyšlo v ČMN 48/2005, text Jan Rameš, foto Radek Jim Holan

Je zvláštní, jak se člověk na jednu motorku může dívat v různém časovém období. Loni, když jsem jezdíval povětšinou sám a s kolenem po zemi, mi Faryk přišel tak akorát, říkal jsem si, jak je úžasný, jak dokáže být litrová motorka malá. Jenomže letos jsem strávil hodně času testováním i podstatně menších strojků, najezdil jsem spoustu kilometrů ve dvou a povozil se i na pekelném GSX-R 1000 a už vím, že CBR je pořádný kusanec. Jenomže mi to přijde tak nějak správně - nemáte pod sebou něco velikosti šestistovky, čemu tečou koně ušima, ale vyváženého solidního chlapíka, který ví, co dělá.

Hi-tech každým coulem

Nebudu vás unavovat detailním rozborem historie a největších úspěchů motocyklu, který od svého vzniku v roce 1992 nese označení CBR-RR Fireblade. Přes motory 893, 918, 929 a 954 se loni dostal až k zatím finálnímu (a tak to asi i zůstane) objemu 998 cm3, čehož bylo dosaženo překvapivě nikoli převrtáním, nýbrž zvětšením zdvihu. To, jak známo, napomáhá hlavně lepšímu krouťáku a v téhle oblasti Fireblade skutečně nemá problém - 115 Nm je parádní hodnota, navíc je maxima dosahováno už při 8500 otáčkách, tedy o téměř 3000 dříve, než v případě výkonu. Už letmý pohled na tato čísla dává tušit, že motor půjde pěkně odspodu a že v horním otáčkovém spektru nenajdeme žádné nepříjemné kopance.

Uvnitř motoru kromě vyvažovacího hřídele zajišťujícího skutečně takřka bezvibrační chod běhají kované odlehčené písty a bezmaticové ojnice, což je dobré pro rychlé vytáčení motoru. Pro tuhle vlastnost je také dobré mít vstřikovací trysky co nejblíže k motoru, maximálního výkonu ve vysokých otáčkách se zase dosáhne tím, že se vstřiky posunou dál. U Bladea tohle řeší duální PGS-DSFI vstřikování se dvěma tryskami na válec rozmístěnými podle tohoto schématu. Ty druhé, výše umístěné trysky se zapojují do činnosti při plně otevřeném plynu a otáčkách přes 5000, ale při jízdě to nijak nepoznáte, Fároš táhne pořád stejně. Stejně hodně. Svou zásluhu na tom samozřejmě mají i přívěry v sání a výfuku, které optimalizují průběh točivého momentu. Není divu, že takhle technologiemi nabušený motor dává přes 170 koní, taky nad jeho uchlazením bdí pořádný chladič pocházející jako většina ostatních věcí přímo z dílen HRC.

Co se podvozku týče, byl Fireblade vždycky známý svou bezproblémovostí. Předchozí dvě generace experimentovaly s kyvkou zavěšenou přímo na motoru (podobně jako u VTR a VFR), litr už má zase rám protažený "až dolů" - kdyby nic, tak to alespoň lépe vypadá. Snahou u toho "bezčepového" byla eliminace přenosu sil od kyvky do rámu, u nového modelu toto řeší zadní zavěšení Unit Pro-Link, kde horní čep tlumiče není v rámu, ale v těle kyvky a pružení probíhá přes přepákování ve tvaru písmene delta - složité na vysvětlování, jednoduché na pochopení, když se na to podíváte přímo in natura.

Brzdění mají na starosti vpředu dvojité kotouče o průměru 310 mm, o které se vyzývavě otírají sintrované destičky umístěné v radiálně montovaných třmenech Tokico ovládané opět radiální brzdovou pumpou. To by ovšem nebyla ta největší pecka, největším unikem tohoto stroje je elektrohydraulický tlumič řízení umístěný na horních brýlích. Ten je ovládán přímo z 32bitové řídicí jednotky a utužuje řízení v závislosti na rychlosti a akceleraci. Při manévrování na místě a pomalé jízdě je řízení pěkně lehké, jako by tam ani žádný tlumič nebyl, a když jedete palici, pěkně ztvrdne a vy můžete lítat přes hrboly jako smyslů zbavení a přední kolo zůstane stoicky klidné.

Prostorný rychlík

Ale tohle už nejspíš dávno všichni znáte, loni bylo o technice tehdy nového Firebladea popsáno hodně papíru. Pojďme do sedla. Přehodíte nohu přes vysoký zadek čnící k nebesům a kecnete si na pěkný kus relativně pohodlného (ale ne příliš měkkého, takže cítíte, co motorka pod vámi dělá) potaženého molitanu. Místa je tady na posouvání dopředu a dozadu dost, pro mé fyzické proporce dokonce až příliš. Když si na místo spolujezdce sedne moje ještě menší drahá polovička, tak skoro nedosáhne na nádrž a být ještě trochu menší, tak se vejde za mě na místo pilota. A pak že je Fároš malý...

Otočíte klíčkem (má integrovaný imobilizér HISS proti nenechavcům) a na trojúhelníkové přístrojové desce s dominantním otáčkoměrem vás přivítá tradiční diskotéka. Poněkud překvapí absence palivoměru, podstatně sportovněji zaměřené menší CBR6 ho má, jinak panelu není vůbec co vyčíst - z jeho přehlednosti by se ostatní mohli učit. Tlačítko startéru musíte chvíli držet, než se z pod sedlem umístěného výfuku začne linout zlověstné brumlání. Ale ne, nebojte se, nečeká vás cestování se špunty v uších, Fireblade zní v celém otáčkovém spektru velice kultivovaně. Někdo bude frfňat, že "když to není slyšet, tak to není motorka", ale já už těm uřvaným trubkám odvykl. Protože jste pořádní piloti a ne sklerotici jako já, tak už jste si dávno nastavili obě páčky na řídítkách i vcelku ucházející zrcátka, zmačknete trochu tužší hydraulicky ovládanou spojku (přeci jen musí přenést dost kobyl), cvaknete za jedna a rozjedete se. Motor táhne pěkně odspodu a kvalty jsou dost dlouhé, takže ve městě vás čeká i trocha toho spojkování, na druhou stranu při cestování to přijde vhod, na šestku tam máte při 6000 otáčkách 160 a jen tak si to svištíte. Cože, napsal jsem při cestování? Ale proč by ne, Fároš je ze všech litrů takový nejcivilizovanější a nepůsobí zdaleka tak vyhraněně jako menší šestistovka.

Sportem ku zdraví

Což ovšem neznamená, že je mu sport cizí. Zkuste se třeba podívat, na čem jezdí letošní vicemistr světa superbiků. Je to taková přesně mířená balistická střela, navíc v téhle takřka dokonalé barevné kombinaci vypadá pekelně rychle už na místě. Podvozek je tuhý jako dva dny stará mrtvola (ještě se nezačala rozkládat), ale ne nefunkčně tvrdý, tlumič řízení tlumí jako o život a vy jen posíláte na zadní kolo koně po stádech. Dal jsem si takhle na podzim párkrát "Suchák" u Lanškrouna a byl u vytržení. Málokdy využijete sílu litrové motorky na normální silnici, ale u Firebladea to jde tak nějak snadno. Kupodivu nirvána pokračovala i mimo optimální asfalt, sem tam díra vaši trajektorii nerozhodí (opět přichází ke slovu tuhý, ale ne tvrdý podvozek a tlumič řízení). V případě nějaké krizovky máte k dispozici povedený páreček radiálně ovládaných brzd a širokou nádrž. Co že má nádrž společného s brzděním? Divili byste se, ale občas dost. Máte totiž co sevřít koleny a nenarazíte si mužství (případně ženství) jako u většiny úzkých dvouválců.

S Firebladem jsem najezdil pěkných pár kilometrů, sólo i ve dvou, dal jsem si na něm odpolední vyjížďku na Slapy v kapsáčích a mikině (jsa posera jezdím pečlivě obalen motokrosovými chrániči) i pár hodně adrenalinových zatáček s kolenem na zemi. Na litry nejsem moc stavěný, mou krevní skupinou jsou obratné šestistovky, ale řeknu vám, že s Fárošem je všechno tak nějak jednodušší. A v téhle barvě je prostě jedinečnej.

Technická data Honda CBR 1000 RR Fireblade

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený řadový čtyřválec, DOHC/4

objem 998 cm3

vrtání x zdvih 75 x 56,5 mm

výkon 126 kW (172 k)/11 250 ot./min.

točivý moment 115 Nm/8500 ot./min.

kompresní poměr 11,9:1

plnění motoru duální vstřikování PGM-DSFI, O sání 44 mm

startér elektrický

převodovka šestistupňová

brzdy vpředu 2 kotouče O 310 mm, čtyřpístkové třmeny

vzadu kotouč O 220 mm, jednopístkový třmen

rozvor 1410 mm

výška sedla 820 mm

hmotnost 179 kg (suchá)

nádrž 18 l


Článek vyšel v tištěných ČMN 48/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...