Z ARCHIVU ČMN 2005: Aquila GV650 byla převratem ve východní produkci
CMN 2005

Blesk z čistého nebe

O příchodu téhle šestsetpadesátky z východu se mluvilo už od loňského veletrhu (2004 - pozn. red.) v Mnichově. Prototyp byl představen, ovšem nad sériovou výrobou visely otazníky. Před pár týdny k nám došla zpráva, že Hyosung vyráží s novou šestsetpadesátkou na trh. Jaká je?

vydáno 25. 7. 2016, vyšlo v ČMN 36/2005, text Ondřej Hrůza, foto Honza Přenosil

Vypadá dostatečně exkluzivně, má nečekaně výkonný motor a celkové jízdní vlastnosti, před kterými smekám. Jestliže na tom bude podobně i s životností a nízkou poruchovostí, pak tato nová šestsetpadesátka rozpoutala malou studenou válku mezi starým a novým motocyklovým světem.

Není východ jako východ

Klidně a bez mučení se přiznávám, že asijské stroje jdou úplně mimo mě a věnuji se jim pouze profesně. I to však bohatě stačí k tomu, aby člověk uměl porovnat výtvory jednotlivých výrobců, zjistil co nejede, nebo co jede jen do chvíle, než se na tom něco zkroutí a upadne (ojnice, hlavní hřídel převodovky…), zkrátka udělat si představu, kde jsou slabé a silné stránky té které čínské fabriky. A toto je to správné místo pro zveřejnění mého „velkého objevu“. Pozor, přátelé, nelze totiž házet do jednoho pytle motorky z Číny a Koreje. Oba rivalové si rádi leccos zkopírují, jenomže Hyosung se může navíc pochlubit špičkovým vývojovým centrem, jehož největší chloubou je právě kapalinou chlazený osmiventilový véčkový dvouválec s rozvodem DOHC a vynikajícími parametry. Ten je montován jak do GV 650 Aquila, tak i do sporťáku GT 650 R a liší se pouze jinou převodovkou a výfukovým systémem.

Druhou zcela zásadní devizou korejského výrobce je zpracování. Novou Aquilu jsem důkladně prosondoval. Nejen toho konkrétního tesťáka, ale i některé stroje z první série, která šla do českých prodejen teprve minulý týden. Je na nich vidět, že výstupní kontrola je v Koreji nesmlouvavá, takže žádné otřepy na plastech, které „se neřeší“, žádná nedobroušená místa na vidlici nebo zteřelé silentbloky na úplně novém motocyklu a podobné záležitosti, na které jsme si jinak u strojů z Asie už všichni zvykli.

Výkon? Máme, dodáme…

Motor je vážně více než příjemným překvapením. Motorku jsem při ježdění nijak nešetřil, a tak si dovolím napsat, že slibovaná charakteristika 72 koní a skoro 62 Nm krouťáku nebudou nadnesené hodnoty. Motor má všude všeho dost. Díky „véčku“ se specifickým „hyosungáckým“ úhlem válců táhne už odspoda a čtyři ventily na válec mu zajišťují točivost do aleluja. Motorka se tak umí řítit rychlostí až 195 km/h, což nedokáže žádný z konkurentů. A co se mi líbí nejvíc, že je jejich vlastní konstrukce. Dobré jméno si tento agregát získal už dávno v modelu Aquila 250, ze které díky cca 30 koním udělal jednu z nejvýkonnějších motorek této objemové kategorie. Podobně je na tom mezi cruisery střední objemové třídy i nová 650. Oproti konkurenci nefalšovaný powercruiser. Jen pro srovnání: Honda VT 750 Shadow má 45 koní, Yamaha XVS 650 Drag Star čtyřicet, Suzuki Intruder M800 padesát tři, Kawasaki VN800 55 koní stejně jako H-D XL883 Sportster. Když si k tomu připočtete, že je Aquila oproti konkurenci o 20-40 kg lehčí (což může být skoro váha spolujezdkyně…), pak drží všechny trumfy v ruce.

Ten dodá to a ten zas tohle…

Než jsem na Aquilu usedl, koukal jsem, jakou zvláštní sestavu designových vychytávek jiných světových výrobců tento motocykl tvoří. Posaz, ergonomie, linka, tvary nádrže, rámu a zadního blatníku (tedy to nejmarkantnější) je malilinkato zmenšený a pozměněný Harley-Davidson V-Rod. Rozměrná tuba zvící rozměrů rychlopalného děla v místě tlumiče výfuku? Yamaha Warrior. A přední světlo a palubka? Není to jen tak náhodou Suzuki Intruder? Na druhou stranu, proč ne. Celek vypadá náramně a futuristicky. Vidlice USD, litá sportovní třípaprsková kola s nízkoprofilovými sportovními pneumatikami, čirá optika i na blinkrech (kterou konkurence nabízí pouze jako doplněk…), zadní světlo s vysocesvítivými LED diodami a místo obligátních palubních budíků jeden velký displej posetý údaji.

Hraboš obecný

Vždycky mě bavilo vyrážet třeba s VTXem nebo Warriorem z křižovatky s gumujícím zadním kolem, které při rychlém puštění spojky prostě není schopno předat tu strašnou dávku výkonu a krouťáku na asfalt. S novou Aquilou to jde stejně dobře a efektně, jenom nevím, co na to říkala chudinka spojčička… Fakt je, že akcelerace, to je její. Umí to a baví ji to. S pevným startem do mírného kopce cvak 2, 3, 4 rychle za sebou a už tam bylo 175 km/h. I když se kapalinou chlazený motor vysokých otáček (těžko odhadnout, jak vysokých, nemaje otáčkoměr, ale myslím, že jsem ji rozhodně točil až někam k těm osmi tisícům) vůbec nebál a kolem 6-7 tisíc dokázal se mnou i s motorkou celkem slušně mávat, měl překvapující zátah bez nějakých děr a poštěkávání už odspodu. Ono to pojmenování „malej vérod“ je opravdu na místě. Charakteristiky s ohledem na nižší objem a výkon jsou totiž takřka totožné. A pálit gumu s tím jde stejně efektně.

Jeden ze základních vjemů, který jsem při jízdě na Aquile získal, byla super ergonomie a pohodlí, které díky svým 195 cm výšky zažívám jen na málokteré motorce. Aquila mi vyloženě „padla do ruky“. Co se ovladačů týče, žádné vůle, žádné skřípoty, vše fungovalo přesně a čistě. Při řazení, pravda, to chtělo trošku víc zabrat, ale na druhou stranu, za celé dopoledne se mi ani jednou nestalo, že by mi snad nějaký kvaltík vypadl. Podobně jsou na tom i přední kotoučovky, zastavíte vždycky a na fleku, ale na decentní pohyb malíčkem to úplně není. Zatáčky Aquile rozhodně nevadí, i když stupačky (což je vlastně reklama na dobrý podvozek a obutí…) a některé další komponenty pod motorem přijdou o panenství velice záhy.

Aquila GV650 je prostě převrat ve východní produkci (s výjimkou Japonska, samozřejmě) a i kdyby měla mít spoustu much a problémů, věřím, že korejští inženýři je dokážou vychytat během několika málo měsíců. Toho se ale nebojím. Hrůzu (…) mi nahání představa, co už teď běhá v tajných vývojových laboratořích Hyosungu, když je GV 650 odtajněna. Litrová Aquila pro příští trh, nebo snad 250koňová šestnáctistovka?

Technická data Hyosung GV 650 Aquila

motor čtyřdobý, kapalinou chlazený dvouválec do V, DOHC/4

objem 647 cm3

vrtání x zdvih 81,5 x 62 mm

výkon 52 kW (72 k)/9000 ot./min.

točivý moment 62 Nm/7500 ot./min.

kompresní poměr 11,6:1

plnění motoru 2 karburátory Mikuni 39 mm

startér elektrický

převodovka pětistupňová

brzdy vpředu dva kotouče průměr 300 mm, čtyřpístkové třmeny

vzadu jeden kotouč průměr 270 mm, dvoupístkový třmen

rozvor 1700 mm

výška sedla 705 mm

hmotnost 218 kg (suchá)


Článek vyšel v tištěných ČMN 36/2005



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...