Oranžová motokrosová revoluce - KTM 350 SX-F

vydáno 17. 5. 2010, text Jakub "Hawk" Dražan, foto KTM

Myšlenka se zrodila před třemi lety. Dnes je dotažená do konce a dotáhla s sebou ke KTM i aktuálního mistra světa MX1 Cairoliho. Obhájí Anthony s 350 SX-F titul?

Stefan Everts a Pit Beirer. Ti dva stáli nejen u zrodu myšlenky, ale i finalizace projektu 350 SX-F, kterému sám Stefan přezdívá „baby“.

V čem je jiná?
Výchozím revolučním krokem pro nový motokrosový stroj bylo snížení objemu motoru ze 450 cm3 na 350 cm3. Konstruktéři se tím snaží dosáhnout zjednodušeně řečeno manévrovatelnosti dvěstěpadesátky, s výkonem blížícím se 450 cm3 pro měkčí podloží, pohlcující výkon. Motor vychází konstrukčně z 250 SX-F, avšak byla přepracována klika, píst, karterům bylo ubráno na materiálu a i s dalšími změnami to znamená o 1,5 kilogramu váhy motoru méně než u výchozího motoru 250 SX-F, ze kterého byl tento agregát tvořen! Nejen proto mu v továrně začali přezdívat „watch“. K plnění těchto hodinek zvolili inženýři vstřikování, se kterým podle ohlasu jezdců nejsou sebemenší problémy.

Linkage vs. PDS
Druhou nejzásadnější změnou je bezpochyby užití přepákování v odpružení zadní kyvné vidlice. KTM odjakživa používala a prosazovala systém PDS (přímé uchycení tlumiče mezi rámem a vidlicí), ale již při první schůzce konstruktérů na začátku projektu 350 SX-F, kdy se hledalo, jakým způsobem motorku výrazně posunout dál, řekl Pit Beirer – „Bude tam linkage! “. KTM tím dosáhla progresivnějšího chodu odpružení a především jeho větší variability. Se systémem PDS bylo rozmezí nastavení pérování limitováno váhou jezdce a pro těžší z nich se musely dělat kompromisy. PDS ztrácelo i na rychlých roletách a těžkých skocích. Se systémem odpružení přepákováním se potom zjednodušuje i konstrukce zadního tlumiče - odpadá nastavení progresivity. Již během prvních testů se ukázalo, že přepákování je tou správnou cestou a pochvalovali si ho všichni jezdci. I proto nyní pracuje ve všech továrních motocyklech KTM (250 SX-F, 450 SX-F). Výjimkou je pouze německá jezdkyně třídy WMX Steffi Laier na 250 SX-F.

Nový rám
Změna geometrie motorky, ale především aplikace přepákování si vyžádala přepracování rámu, resp. jeho novou verzi. Linkage není se starými rámy kompatibilní, a tak tovární tým KTM již do italské Mantovy nastoupil s novým rámem – opět je výjimkou Steffi, která používá systém odpružení PDS.

Nasazení v sériové produkci?
Nabízí se otázka, zda se všechny tovární zlepšováky objeví i na sériových motorkách. Model 350 SX-F bude v sériové podobě k dostání v showroomech až v červenci. Nový rám, nový motor s objemem 350 cm3, vstřikování, linkage. Tohle všechno bude dopřáno všem zákazníkům. Ostatní modely se upgradeu dočkají v modelové řadě 2012, která bude vybavena stejným kompatibilním rámem i v objemech 250 a 450 cm3. Již tedy nebude rozměrový rozdíl mezi těmito kubaturami. S použitím nového rámu se nese i aplikace přepákování, protože na nový rám zatím nelze použít systém PDS. Je ale možné, že KTM rámy přepracuje do univerzální podoby.

Linkage na endurech
KTM zatím ani v nejmenším neplánuje použití přepákování ne endurových motocyklech. „Nároky endura jsou zcela odlišné a bylo by spíše na škodu komplikovat jednoduchost PDS, když efekt by nebyl lepší. Jediná nevýhoda spočívá ve výrobě dvou, jen v detailech se lišících rámů pro motokros a enduro," říká servisní manažer KTM a motokrosový specialista Zsolt Göbölyös.

350 SX-F v závodě
Den po tiskové konferenci KTM s představením továrního týmu 2010 se jel předsezonní závod v italské Mantově. Motokrosová elita, včetně našeho Petra Bartoše, Filipa Neugebaurera či Martina Michky si dala dostaveníčko na Starcrossu, týden před zahajovacím závodem mistrovství světa. Celý den začal měřenými tréninky, ze kterých 10 nejlepších postoupilo do soubojů 1 vs. 1. Velice atraktivní podívaná už trochu odtajňovala hádanku, zda 350 SX-F bude ztrácet či ne. Pořadatelé si s úpravou trati moc práce nedávali a vzhledem k vytrvalým dešťům v předchozích dnech nebyla trať žádným pozlátkem. Anthony Cairoli dovedl novou KTM až do finále kategorie MX1, kde ale podlehl Jimmimu Albertsonovi na Hondě. Při závodě samotném potom ani na výjezdech z hlubokých kolejí nebylo na 350 SX-F znát, že by měla o 100 cm3 méně oproti soupeřům, což Cairoli jednoznačně stvrdil celkovým vítězstvím. To, že menší objem není překážkou, potvrdil i Shaun Simpson čtvrtým místem v první rozjížďce na 250 SX-F, kdy natrhl zadek prakticky celému startovnímu poli třídy MX1 a vítězstvími v dalších podnicích již probíhajícího mistrovství světa dokazuje kvality stroje.

350 SX-F pro hobbíka?
Třistapadesátka se může zdát jako ideální alternativou pro jezdce, kteří hledají alternativu mezi hbitostí dvěstěpadesátky a agresivitou čtyřipade, na kterou si netroufají. Nenechte se ale mýlit. 350 SX-F je tvrdé závodní náčiní, připravené vyhrávat závody MS světa a díky změnám na motoru, kdy se ubralo setrvačních hmot, může jít i životnost motoru dolů.

Jak vidí 350 SX-F Anthony Cairoli?
„Už při manévrování s motorkou na místě je patrný rozdíl díky novému rámu, ovladatelnost spadá opravdu do třídy MX2 a já ve 350 SX-F vidím veliký posun vpřed, protože na technických evropských tratích je ovladatelnost základ a vyšší výkon k tomu je perfektní kombinací," říká Anthony Cairoli, trojnásobný a aktuální mistr světa v motokrose.

Jak vidí 350 SX-F Max Nagl?
Max jako jediný z jezdců továrního týmu KTM třídy MX1 nejede 350 SX-F. „Vývoj 350 SX-F nás hodně posunul dopředu, zdárným příkladem je jednoznačně zadní přepákování, které využívám na svojí motorce. Ta však zůstala v objemu 450 cm3. Jsem zvyklý na výkon a pro ostatní případy mám na motorce přepínač map, kterým se dostanu na charakteristiku třistapadesátky," říká Max Nagl, loňský největší soupeř Anthony Cairoliho a vicemistr světa třídy MX1.

Jak vidí 350 SX-F Stefan Everts?
„Motorku jsme vytvářeli jako něco nového do motokrosového závodění. Nebáli jsme se změn a přemýšleli, proč jsme byli někde pomalejší než konkurence. Problém jsme analyzovali, vymysleli řešení a během testů ho ještě posunuli o úroveň výš. A tak vzniklo baby…,“ říká Stefan Everts, legenda motokrosu a šéf továrního týmu KTM, kterému by podle mě na závodech seděla 350 SX-F nejvíce. Přece jenom, je to jeho dítě :-).

Stručný techbox – tovární KTM 350 SX-F
Objem 349 cm3
Vrtání x zdvih 88x57 mm
Plnění vstřikování Keihin EMS Ř 42 mm
Výfuk tovární komplet Akrapovič
Rám dvojitý kolébkový, chromolybden (25CrMo4)
Přední odpružení tovární WP s uzavřenými cartridgemi Ř 52 mm
Zadní odpružení tovární WP centrální tlumič s přepákováním
Váha 100 kg


Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG