Novinky od Kawasaki pro rok 2008

vydáno 20. 11. 2007, text Radek Bálint, foto Kawasaki

Každoročně se většina výrobců motocyklů předhání v představení lepších, výkonnějších a vylepšených modelů. Ne jinak je tomu u Kawasaki. Co nám zelený tým chystá na příští rok? Podívejme se na to. Dnes začneme královskou třídou. ZX-10R Ninja. Pro nastávající rok si dali v...

Každoročně se většina výrobců motocyklů předhání v představení lepších, výkonnějších a vylepšených modelů. Ne jinak je tomu u Kawasaki. Co nám zelený tým chystá na příští rok? Podívejme se na to. Dnes začneme královskou třídou.

ZX-10R Ninja.

Pro nastávající rok si dali v Kawasaki za cíl přijít s výkonným superbikem, jehož motor i podvozek by dokázal uspokojit závodního jezdce v kombinaci prvotřídního streeta určeného všedním jezdcům. Takové vyvážení vlastností je vskutku delikátní záležitost, výzvou pro všechny jejich inženýry, kteří jsou mimo jiné zodpovědní za každou šestistovku a litrového supersporta od roku 2003. Navíc zkušenosti z továrního závodního úsilí dávají velkou šanci, že by se jim to mohlo povést.

Co slibují v Kawasaki: „Výsledkem je výjimečně komunikativní motocykl, který poskytuje oboustranný dialog mezi jezdcem a strojem, tak jak to vyžadují profesionální závodníci. Obsazení ZX-10R na závodní okruhy byla zkouška ohněm. V tomto nic neodpouštějícím prostředí se dostalo stroji několika lekcí. Výsledkem je jeho ideální rovnováha, která jezdce uspokojí a kterou také vyžadují. Japonský superbiker Akira Yanagawa dotlačil motor a rám do oblasti jejich maximálního výkonu. Součástky, které se setkaly s Yanagawovým schválením, byly poté vyzkoušeny na testovacím motocyklu, vyladěny a znovu testovány na soutěžním okruhu. Tento proces byl neustále opakován po celou dobu vývoje nove ZX-10R.“

Tolik oficiální komuniké. Na první pohled jde o novou generaci Ninji. Píše se o ní jako o nejostřejším civilním supersportu. Oproti předchozím povětšinou „zeleným raketám“ ztratila na kulatosti a ubrala lehce na oblečení. Výfuk se vrátil na místo tam, kde jsou všichni ninjisté zvyklí, dolů na pravou stranu. Tvar koncovky ladí k jejím hranatým tvarům. Změn doznala i maska a dvojice předních světlometů. Ty jsou nyní o malinko větší. Netradiční je umístění předních blinkrů, jsou jakoby nalepeny ke stopkám zrcátek. Změnila se i ergonomie posedu, jezdec je tlačen více dopředu. Na předních nitridovaných USD vidlicích jsou stále pro kawu typické vykousané 310milimetrové kotouče, doplněné čtyřpístkovými radiálními třmeny Tokico. Nová je i na první pohled masivní kyvná vidlice. Zadní brzdu tvoří 220milimetrový kotouč s jednopístovým brzdičem.
Srdcem motocyklu je kompletně přepracovaný, řadový šestnáctiventilový vodou chlazený čtyřválec, jehož výkon zatím Kawasaki tají. Už teď je ale jasné, že se v odlehčeném pouzdře bude prohánět více než 184hlavé stádo koní. Nárůst síly ve vyšších otáčkách by se měl konat i bez obětování výkonu ve středním pásmu. K tomu všemu dopomáhá nový sekundární vstřikovací systém, výměna oválné škrticí klapky a obnovení tvaru sacích kanálů. Nasávání proudu vzduchu je také přepracováno, airbox je větší a došlo i na změnu tvaru sacího potrubí. Nový výfukový systém snížil emisní a hlukové hodnoty.

Ani na převodovce nezůstalo jediné nedotčené ozubené kolo. Převodový poměr byl změněn u jedničky, čtyřky a pětky. Zadní rozeta dostala o jeden zoubek navíc. O správnou trakci se postará vylepšený zapalovací systém, který pomáhá s přenosem točivého momentu v závislosti na poloze škrticí klapky, zařazeném rychlostním stupni a otáčkách motoru. Tyto změny udělaly z nové ZX-10R v podstatě „race-ready“ stroj.

Nová Ninja působí z fotografií spíše jako úžasné sportovní náčiní určené na okruh než do běžného provozu. Nakolik se Kawasaki podařilo splnit proklamované vyváženosti a univerzálnosti, si musíte počkat do doby reálného testu. Příště vám krátce představíme tu nejmenší z rodiny Ninja, u nás premiérovou 250R.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...