Nezapomenutelný motocykl - Kawasaki Z1
vydáno 31. 7. 2007, text Radek
Je na čase poopravit jeden ze zažitých mýtů motocyklového světa a to: „Když Honda uvolnila na trh Hondu 750 v roce 1968, motorkáři padli na kolena a začali oslavovat příchod nového božského bajku."
Ti z nás, kteří zažili tuto éru, vědí, že to pravdivé úplně nebylo. Co však Hondě nelze upřít, ...
Je na čase poopravit jeden ze zažitých mýtů motocyklového světa a to: „Když Honda uvolnila na trh Hondu 750 v roce 1968, motorkáři padli na kolena a začali oslavovat příchod nového božského bajku."
Ti z nás, kteří zažili tuto éru, vědí, že to pravdivé úplně nebylo. Co však Hondě nelze upřít, byl její mistrný taktický manévr při představování nového motocyklu. Obchodníci od Hondy přesně vystihli potřebu doby – čtyřválcový motocykl, konzervativní vzhled, bezúdržbový chod motorky ve stylu otevři garáž, otoč klíčkem, vyjeď, zaparkuj, vypni klíček, zavři garáž – motocykl vhodný pro jednostopé řidiče automobilů. Občasné dolití benzínu bylo jediným zásadním počinem řidiče, který ovlivňoval zda motocykl pojede nebo ne.
Inženýři od Kawasaki věděli, že musí dokázat více, potřebovali motocykl, který by měl jízdní přednosti Hondy a více sex appealu. Motorku, se kterou se půjdete pomazlit než půjdete spát. Nový projekt se jmenoval Kawasaki Z1.
Ve skutečnosti Kawasaki měla již připravenou sedmsetpadesátku v říjnu 1968. Špatná zpráva byla, že Honda uvolnila svůj nový motocykl právě tento rok na výstavě v Tokiu. T103, jak se jmenovala pracovní verze Z1, byla přepracována a uvolněna pro testovací program nazvaný Newyorský steak na jaře roku 1971.
Testování se účastnil zkušený Bryon Farnsworth, a asistoval Gary Nixon, Hurley Wilvert a Paul Smart. Všichni jezdci potvrdili její skvělé vlastnosti a bylo rozhodnuto ji uvést na motocyklový trh.
Z1 má úzké sedlo, agresivní výfuky, krásný vzhled. Motor DOHC byl nezničitelný, veškerá údržba motocyklu nevyžadovala žádné zásadní mechanické práce. Byla použita osmivrstvá spojka, převodovka byla z devíti dílů, vyhovovala i pro závodní účely.
Ovládání motocyklu bylo méně excelentní. Ve skutečnosti nebylo vůbec dobré. Prvním problémem byly Dunlop "Gold Seal" pneumatiky. Ani na mokrém ani na suchém povrchu se nechovaly ideálně. Jet maximální rychlostí přes 200 km/hod se téměř rovnalo holému hazardu. 80-ti koňový motor dal motorce takovou sílu, že se jen těžko dala ovládat.
Na druhé straně projet se na Z1 je i v dnešní době báječná zkušenost. S moderními pneumatikami a vyladěným podvozkem motocykl dosahuje perfektních výkonů i do 140 km/hod. Celodenní projížďka vás jenom utvrdí v pocitu, že chcete jet dál.
V dnešní době se ceny sběratelských Z1, Z1A a Z1B pohybují řádově okolo 375 až 430 tisíc CZK.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 4/2024
Začátek každé sezóny pro nás znamená testování novinek a ani
letošní rok není výjimkou. V aktuálním vydání Motorbike jich najdete hned šest
– dvě z nich jsme vyzkoušeli ve Francii, jednu ve Španělsku, pro další jsme si
zaletěli až na exotické Filipíny, pátou jsme prohnali po našich silnicích a
šestou po motokrosové trati. Zároveň už se rozjely i světové závodní seriály,
kalendář se bleskurychle pl...
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...