Nezapomenutelný motocykl - Kawasaki Z1

vydáno 31. 7. 2007, text Radek

Je na čase poopravit jeden ze zažitých mýtů motocyklového světa a to: „Když Honda uvolnila na trh Hondu 750 v roce 1968, motorkáři padli na kolena a začali oslavovat příchod nového božského bajku." Ti z nás, kteří zažili tuto éru, vědí, že to pravdivé úplně nebylo. Co však Hondě nelze upřít, ...

Je na čase poopravit jeden ze zažitých mýtů motocyklového světa a to: „Když Honda uvolnila na trh Hondu 750 v roce 1968, motorkáři padli na kolena a začali oslavovat příchod nového božského bajku."
Ti z nás, kteří zažili tuto éru, vědí, že to pravdivé úplně nebylo. Co však Hondě nelze upřít, byl její mistrný taktický manévr při představování nového motocyklu. Obchodníci od Hondy přesně vystihli potřebu doby – čtyřválcový motocykl, konzervativní vzhled, bezúdržbový chod motorky ve stylu otevři garáž, otoč klíčkem, vyjeď, zaparkuj, vypni klíček, zavři garáž – motocykl vhodný pro jednostopé řidiče automobilů. Občasné dolití benzínu bylo jediným zásadním počinem řidiče, který ovlivňoval zda motocykl pojede nebo ne.

Inženýři od Kawasaki věděli, že musí dokázat více, potřebovali motocykl, který by měl jízdní přednosti Hondy a více sex appealu. Motorku, se kterou se půjdete pomazlit než půjdete spát. Nový projekt se jmenoval Kawasaki Z1.

Ve skutečnosti Kawasaki měla již připravenou sedmsetpadesátku v říjnu 1968. Špatná zpráva byla, že Honda uvolnila svůj nový motocykl právě tento rok na výstavě v Tokiu. T103, jak se jmenovala pracovní verze Z1, byla přepracována a uvolněna pro testovací program nazvaný Newyorský steak na jaře roku 1971.

Testování se účastnil zkušený Bryon Farnsworth, a asistoval Gary Nixon, Hurley Wilvert a Paul Smart. Všichni jezdci potvrdili její skvělé vlastnosti a bylo rozhodnuto ji uvést na motocyklový trh.

Z1 má úzké sedlo, agresivní výfuky, krásný vzhled. Motor DOHC byl nezničitelný, veškerá údržba motocyklu nevyžadovala žádné zásadní mechanické práce. Byla použita osmivrstvá spojka, převodovka byla z devíti dílů, vyhovovala i pro závodní účely.


Ovládání motocyklu bylo méně excelentní. Ve skutečnosti nebylo vůbec dobré. Prvním problémem byly Dunlop "Gold Seal" pneumatiky. Ani na mokrém ani na suchém povrchu se nechovaly ideálně. Jet maximální rychlostí přes 200 km/hod se téměř rovnalo holému hazardu. 80-ti koňový motor dal motorce takovou sílu, že se jen těžko dala ovládat.

Na druhé straně projet se na Z1 je i v dnešní době báječná zkušenost. S moderními pneumatikami a vyladěným podvozkem motocykl dosahuje perfektních výkonů i do 140 km/hod. Celodenní projížďka vás jenom utvrdí v pocitu, že chcete jet dál.

V dnešní době se ceny sběratelských Z1, Z1A a Z1B pohybují řádově okolo 375 až 430 tisíc CZK.


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...