Dorost kros (není pro srandu)

vydáno 12. 6. 2007, text Kuba

KTM 65 SX S drezúrou se musí začít brzo. Kdo chce získat správné návyky, měl by začít hodně časně, a terén je základ úplně všeho motocyklového jezdění. KTM se jako jedna z mála firem, snad kromě Kawasaki, pěstováním mladých talentů zabývá a vytváří pro ně opravdové technicky neošizené maš...

KTM 65 SX

S drezúrou se musí začít brzo. Kdo chce získat správné návyky, měl by začít hodně časně, a terén je základ úplně všeho motocyklového jezdění. KTM se jako jedna z mála firem, snad kromě Kawasaki, pěstováním mladých talentů zabývá a vytváří pro ně opravdové technicky neošizené mašiny.

Jirka dobeš

KTM vyrábí kompletní modelovou řadu krosek od mini padesátek, přes pětašedesátku, o které se bavíme dnes, pokračují přes větší pětaosmdesátky přes dospělé stopětadvacítky a valí dál až k velkým čtyřtaktům.

Rozdělení kubatur u KTM

Tak jen na okraj. Padesátky jsou pro děcka předškolního věku, školkaře, mají odstředivé rozjezdové spojky a tudíž na nich chybí i spojková páčka a řadička, kola mají 12´´ a 10´´. Kluci se učí vůbec se na motorce držet a kdybyste některé viděli, jak válí, koukali byste se spadlou čelistí. Jen vzpomeňte, jak jste se v šesti učili jezdit na cyklouši, dědově Libertě nebo mamčině skládačce Sobi.

Pětašedesátky mají již regulérní řazení, kola 14´´ a 12´´ jezdí na nich borci zhruba od devíti, deseti let do jedenácti, dvanácti. Záleží, jak jsou fyzicky vyspělí. Dalším přestupním artiklem jsou pětaosmdesátky, které jsou jen o trošku menší než dospělé krosky, mají skoro třicet koní. Kola jezdí nejprve 17´´ a 14´´, aby to pro kluky z malé pětašedesátky nebyl takový šok, když vyrostou, nasadí se 19´´ a 16´´, stopětadvacítka už má dospělé ráfky 21´´ a 19´´.

Základ motoru této minikrosky vznikl někdy v roce osmdesát osm, to byla ještě padesátka. Do roku 2002 se jezdila v objemu 60 cm3, zároveň se však výroba od devadesátého osmého kryla s výrobou nynější 65 SX. Každým rokem byla motorka inovovaná především v oblasti ergonomie, pérování, rámu, plastů a polepů. Motor přílišných změn neprodělal.

KTM nejrychlejší od mala

Když se půjdete podívat na závody prcků, zjistíte, že krom KTM a Kawasaki vlastně nic jiného není. Kawasaki je sice o fous spolehlivější, nicméně vývoj strojů pro hobity zastavila někdy v roce 2000. KTM maká pilně dál a proto ji jezdí asi 90-95 % všech prcků. Podle trenéra Jarmila Zelendy, který s dorostem pracuje, je KTM obecně vynikající v oblasti ergonomie, proto jsou na nich rychlejší než na konkurenci. Dítě si zvyká na rozmístění řídítka - stupačky - sedlo ve stejném rozúhlování jako na velké krosce. KTM jsou na tom velmi dobře s výkony, motory vesměs není potřeba upravovat. V sériovém stavu motory docela drží, avšak je bezpodmínečně nutné dodržovat předepsané servisní kontroly a výměny. Motůrky vypadají spíš jako z motorové pily a výkony podávají na svoji velikost enormní. Počítejte s tím, že motor budete u nové motorky „dělat“ po sezoně, pakliže nemáte syna raubíře, u staršího olítaného kousku berte na vědomí větší nával oprav. Ale co kus, to úplně jiná záležitost, krosky nejdou házet do jednoho pytle. Nejvíc záleží na tom, jak se strojem zacházel ten před vámi, kupujete-li ojetinu.

Samozřejmě, že tyto stroje jsou koncipované na jezdce určitého věku a s tím spojeného váhového a silového limitu. Pakliže dítě motorku fyzicky a váhově přerůstá, mohou nastat komplikace v podobě praskajících rámů, „ztrhaných“ vidlic a brzdového obložení a podobně. To je ale pochopitelné.

Zkušenosti majitele

Jelikož se na této pidikrosce sám nesvezu, zavolal jsem ing. Jiřího Dobeše, jehož jedenáctiletý syn (taky Jirka) KTM 65 SX jezdí. Pro začátek se hodí napsat, že malý Jiřík není žádný povaleč, jelikož si s KTM vloni vyjezdil třetí místo na Mitas Junior Cupu, vyhrál Gold Fren Cup a dokonce se umístil na desáté příčce v ME. V kvalifikaci na ME se umístil na vynikající čtvrté příčce, v závodě hned po startu se ale ukázalo, že zahraniční jezdci mají motory poladěné a na delší rovince sériové KTM dostalo od jiných, lidově řečeno, na zadek. Do českého mistráku prozatím motor upravovat třeba není.

Podle tatínka - mechanika SX prý drží, je jen potřeba se stroji věnovat jako plnohodnotné krosce. Mazat kvalitní plnou syntetikou, ozkoušen ideální poměr 1:33. Motor prý nekouří, z výfuku nic nekape a zároveň ani jednou nezadřeli, a to ani v letních parnech. Stížnosti směřují jen k zadní brzdě, jejíž třmen je od roku 2003 menší, lehčí, ale neskutečně rychle kvůli tomu ubývají brzdové destičky. Starší modely tímto netrpěly. Spojka prý vydrží sezonu bez problémů, vidlice, ložiska v hlavě řízení, uložení kývačky i ostatní namáhané díly zvládají přežít s běžnou údržbou. Tedy rozdělat, vyčistit, promazat.

Servisní údaje

Po každých dvaceti motohodinách byste měli kontrolovat převodový olej, kontrolovat nebo měnit svíčku (dávejte předepsanou výrobcem, nevhodné modely mohou dokonce zapříčinit propálení pístu!). Dále kontrolujte netěsnosti výfukového potrubí, chladiče a soustavy, ložisko hlavy řízení a kyvné vidlice, a vůbec projděte všechny šrouby, závisí na tom zdraví vašeho synátora. Prohlédněte i vidlice, jestli netečou gufera a každopádně byste měli po každém prašném tréninku prát vzduchový filtr (a taky kouknout, jak je na tom manžeta, na které drží karbec). Falešňák způsobí pístu alergii. Občas také odvzdušněte přední šavle, mladej má třeba ruce pružné, ale moc vzduchu znamená tvrdá vidlice a může dojít k úrazu. Minimálně se hoch jen rychle unaví. 65 SX jsou ve fabrice nastaveny na váhu jezdce (s kompletní ochrannou výstrojí) 35 – 45 kg. Pokud se kluk víc nabaštil, nebo by naopak vykrmit potřeboval, musíte vhodným způsobem upravit předpětí pružin teleskopické vidlice a zadního centrálu.

Pokud myjete vapkou, musíte také hodně rozdělávat kola, náby, o karbecu ani nemluvě, a čistit a čistit. Krosce se zkrátka musíte věnovat víc než manželce.



Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...