Beta Urban 125
vydáno 19. 3. 2009, text Hawk, foto Beta
Funbiky jsou silně se rozmáhající třídou motocyklů, které jsou určeny nejen k přepravování se městem, ale hlavně neskutečnému blbnutí na dvou kolech. Takovým případem je i Beta Urban 125 lehce připomínající šlapačku, díky kterým se právě tento výrobce dostává ve světě do popředí zájmu.
Jet ráno na nákup a zkrátit si cestu po schodech spojujících ještě orosené ulice? Proč ne? Dovedete to i s R1, ale existují motorky, které vám práci znatelně usnadní. Právě pro takovéhle pouliční hříšníky, kteří jsou noční můrou všech důchodců a správců chodníků, postavila Beta svůj Model Urban 125.
Hra na vandala
O co tady vlastně běží? O prostou rovnici, na jejíž levé straně nalezneme jednoduchost a na straně pravé hravost. Mohli bychom tu strávit mnoho času debatami o tom, zda je výtvor Bety pěkný, či ne, ale lepší bude se zaměřit na to, co na nás vlastně celkový dojem z Urbanu, uvedeného na trh loňským rokem, zanechá. To je bezpochyby přední část motorky. Je to trochu ironie, když celá příď se skládá z miniaturní masky doplněné slaboučkou vidlicí Paioli o průměru trubek 38 mm. Samotné dominantní tělo motocyklu posazené na trubkovém rámu tvoří šestilitrová nádrž, která plynule přechází, téměř v jedné rovině, v sedlo, po kterém pak úplný konec motorky udává malá koncová podsedlová plácačka. Již zmíněný trubkový rám zde našel základ v oceli, stejně jako zadní kyvná vidlice krocená centrální tlumicí jednotkou s nastavitelným předpětím pružiny. Aby vám dopady ze schodišť a ramp nezpůsobovaly velké újmy na zdraví, je chod zadního odpružení řešen progresivně za pomoci přepákování.
Na zadek mi nesahej!
O tom, že Urban nebyl stvořen během polední pauzy konstruktérů Bety k zaplácnutí díry v katalogu, svědčí i použité průměry ráfků, také tkvící v trochu minimalizovaném základu šlapaček. 19 palců na kole vpředu a 16 vzadu by mělo být dostatečnou oporou pro skotačení na betonových překladech, skružích a podobných nevyužitých překážkách. Podporovat tento komplet budete dvoupístkovým brzdičem, svírajícím kotouč o průměru 245 mm. Vzadu potom jednopístkem s kotoučem o průměru 220 mm.
A přece žije
Silně čtvercový agregát splňující emisní normu Euro 3 je to, co odděluje nové Urbany od jejich předchůdců, řady Alp. Ty jsou ale souběžně s Urbany stále na výrobních linkách. O plnění těchto motorů se stará karburátor Mikuni. Výkon výrobce neudává, stejně jako točivý moment. Zmiňuje se však o dojezdu až 28 km na litr benzínu. Jednoduchým výpočtem dostaneme přibližnou spotřebu 3,6 l na 100 km, což není zrovna nejmenší číslo, vzhledem k váze a pojetí Urbanu.
Skútr pro všechno
Zajímavostí je, že se o Urbanu mluví spíše ve spojení s kategorií skútrů a to především díky jeho zaměření na ono inkriminované město. Obchodní manažer Stefano Soldani společnosti Betamotor’s sám řekl: „Nepřemýšleli jsme tolik o jediném cíli trhu, na který by měl být model Urban zaměřen. Čím dál větš�� poptávka po jednoduchých motocyklech, které zvládnou všechno z Urbanu udělal to, co je. Moderní re-make skútru, který lidé používají každý den pro jízdu ve městě i v jeho okolí. Nyní se při jízdě budou ale i bavit! “.
Je důležité si říci, že ještě před Urbanem jsme již mohli sedlat obdobně zaměřený produkt Rieju Tango 125, který vychází ostatně jako většina modelů Rieju ze základu v motocyklech Yamaha – konkrétně modelu Tricker. Co dokáže vzduchem chlazený motor Urbanu udělat se 101 suchými kilogramy přes úctyhodný sekundární převod 12:52, je otázkou. Tyto parametry však společně s pětistupňovou převodovkou slibují velkou porci zábavy. Samozřejmě ale na úkor maximální rychlosti.
Něco Special
Urban 125 je k mání také ve verzi „Special“. Něco speciálního naleznete ve zvlněných kotoučích stejného průměru 245 a 220 mm, jiném zbarvení rámu, červených proužcích na kolech a jiném potahu sedla. Po konstrukční stránce se tedy jedná o ten samý motocykl s lépe chlazenými brzdami, jiným (hezčím) barevným schématem a chybějícími stupačkami spolujezdce. Jako bonus si však výrobce přichystal ještě přepracovaný nerezový výfukový systém a hliníková řídítka s jinými, dvojbarevnými gripy. To je vše ze sériových úprav verze Special. To ostatní je na vás a Urban se úpravám, vzhledem ke své jednoduchosti, určitě nebude bránit!
Z originálního příslušenství si můžete k této Betě pořídit bastery, spodní kryt motoru, boční cestovní textilní batožinu či cestovní kufr na záď vašeho Urbanu.