Ohlasy po WSBK v Assenu

vydáno 27. 4. 2009, text Jiří Nykodým, foto Ducati

Komentáře tří nejlepších závodníků z dvou závodů superbiků v Assenu včetně vyjádření Kuby Smrže.

1. závod

Ben Spies (vítěz): „Hned v prvních několika kolech jsem zkoušel jet velmi rychle, ale neměl jsem z motorky stejně dobrý pocit jako v trénincích a Haga s Haslamem se mě drželi. Když začaly odcházet pneumatiky, bojoval jsem s Leonem a nastalo i několik nebezpečných situací, ale naštěstí se nic nestalo. Věděl jsem, že musím zkusit dojet Noriho a během posledních dvou kol zkusit zabojovat. Ve skutečnosti jsem nevěděl, kde ho předjet, ale byl jsem blízko a povedlo se mi to.“

Noriyuki Haga (druhý): „Jsem trošku zklamaný, ale odjeli jsme opravdu dobrý závod. Dobře jsem odstartoval, ale na začátku závodu byl Ben o něco rychlejší a já se ho snažil chytit. Bylo to velmi obtížné, protože jsem měl drobný problém s motorkou. Po několika kolech se mi ho podařilo dojet a předjet, ale nebyl jsem schopný odjet. V posledním kole jsem ztratil vítězství a několik bodů v šampionátu.

Leon Haslam (třetí): „Z tohoto závodu mám velmi dobrý pocit, měl jsem rychlost a držel se hned za Norim. Bohužel jsem ztrácel na cílové rovince, během souboje s Benem bylo i několik kontaktů, ale byl to fantastický závod. Musím poděkovat celému týmu, protože skvěle mi připravili motorku.“

Druhý závod

Noriyuki Haga (vítěz): „Nejdříve bych se chtěl omluvit Benovi za nehodu, doufám, že je v pořádku. Po prvním závodě jsme změnili nastavení tlumičů a motorka se chovala mnohem lépe. Velký dík patří týmu, který mi motorku připravil. Myslím, že to bude už devět let od toho, když jsem zde vyhrál naposledy. Jsem moc šťastný a už se těším do Monzy.“

Leon Haslam (druhý): „V první zatáčce po startu jsme to trochu přehnal, ale dopadlo to OK. Pokoušel jsem se předjet Fabrizia, ale zabralo to hodně času a když se mi to konečně povedlo, nezbývalo už moc času. V druhé jízdě bylo chladněji a grip už nebyl ideální. Udělal jsem pak několik menších chyb a rozhodl se soustředit na udržení druhého místa.“

Jakub Smrž (po návratu domů)

Vydařil se ti celý víkend, co ti z těch tří dní nejvíc utkví v hlavě?

Rozhodně fakt, že je to moje první superbikové podium. Stálo to hodně let úsilí, ale povedlo se a já doufám, že to je jen začátek toho, co přijde. Respektive zlomový bod!

Je to dlouhých devět let, kdy jsi stál na druhé straně stupňů vítězů, to když jsi byl na Evropě ve stopětadvacítkách druhý. O rok později jsi coby nováček v MS bojoval v deštivém Assenu znova o bednu, nakonec jsi byl až pátý. Mezitím uběhlo spousta vody, v čem jsou ty dva okamžiky jiné?

Hlavně je asi rozdíl v tom, že kdysi jsem byl ještě mladej a nadějnej! Srovnat se to vůbec nedá. I kdybych tehdy tu Evropu vyhrál a nebo stál v těch 125 na bedně o rok později, tak ten včerejší úspěch z Assenu bych stavěl na mnohem vyšší úroveň. Stačí se podívat do startovní listiny, počet továrních motorek, jezdecká jména a dojet třetí za regulérních podmínek, tedy bez deště a velkého množství odpadlíků, tak je to parádní!

Jaká byla cesta domů? Už ti došlo, co jsi dokázal? Moc lidí ti to přálo a ono to opravdu vyšlo.

Cesta proběhla v pohodě, celou jsem ji prospal. Rozhodně je to okamžik, na který jsem dlouho čekal a i lidi okolo mne. Mně však přijde, jako že se nic nestalo. Je to zvláštní, cítím zadostiučinění vůči těm, kteří vždycky stáli při mně a umožnili mi závodit

Co ti dal tenhle závod? Říká se, že vždy, když se něco zlomí, tak jde vše pak mnohem snadněji. Bude se ti nyní závodit lépe?

Rrozhodně nemám vůbec splněno, jen jsem se dostal do další fáze svých naplánovaných cílů, ale je to lepší a bude to ještě lepší právě v tom, že to nebude tak svazující. Vím, že na to opravdu mám a přináší to lepší sebevědomí, i když i tento psychologický efekt je svazující, protože pokud teď nebudu na bedně stát pořád, bude kritika. Ale na to jsem si už za ty roky zvyknul!

To snad ani nemůže nikdo očekávat v momentální nabité konkurenci a s takovém počtem továrních motocyklů. Kde by se ale něco podobného mohlo podařit znovu?

Věřím, že další takový bude, protože jinak ani nemá cenu závodit. Největší radost mám z toho, že se mi podařilo hodně lidí umlčet. Narážím na kritiku mých nepovedených startů a že neumím jet závody v tempu atd.

Asi se dá jen velmi těžce popsat poslední kolo a vše co se následně událo. Jak jsi to prožíval?

Nedá se to popsat. Když jsem se dostal před Fabrizia, tak mi trvalo zhruba další tři zatáčky, než mi došlo, že jsem opravdu třetí. Pak jsem se jen soustředil, abych neudělal chybu. Co bylo potom, to nevím, byl jsem asi jinde...

Jak jinde? Řval sis v helmě pro sebe, že jsi to dokázal?

Ne, to jsem se ještě potil! Fakt nevím, prostě jsem to vůbec celé nějak nevnímal! Vlastně, to nikdo ani neví, ale před tímhle závodem mi vyměnili šéfmechanika. Ducati mi přirostla k srdci, právě kvůli Mauriziovi, který tu cestu se mnou celou začal... Uvnitř týmu panuje i přes profesionální přístup rodinné prostředí.

Jaký to byl pohled z podia, naproti na tribuně česká vlajka, nad hlavou další?

Moc pěknej... Myslím, že kvůli tomu bych si to rád zopakoval.

Kde vidíš základní kámen vydařeného víkendu?

Prostě jsem věděl, že Assen je trať, kterou umím, a šel jsem si pevně za svým.

Haga, Spies - to jsou dvě jména, která jsou ve WSBK nyní někde jinde, ale Checa, Kiyonari, Neukirchner, Haslam, Corser, Biaggi, Nakano, atd., atd. - nemohl sis přece myslet, že to bude tak jednoduché a to podium z toho opravdu bude?!

Určitě bych neřekl, že je můžu regulérně všechny porážet, ale věřil jsem v to a povedlo se to. Každopádně jednoduchéý to nebylo!

Je něco, co bys chtěl svým partnerům, sponzorům, kamarádům a fanouškům vzkázat?

Že pokračování bude někdy příště a že jim děkuji za dosavadní přízeň.

Jaká byla nejhezčí gratulace, kterou jsi dostal?

Všechny gratulace mě potěšily, ale nejvíce samozřejmě od lidí, kteří na tom mají za ta léta svou zásluhu. Hlavně ta od táty, bez něj bych byl maximálně tak vzorný student. Navíc on málokdy chválí, tentokrát to však udělal!

Po tomhle závodě se však klidně může stát, že Vás tak trošku začne Ducati sabotovat. Obzvláště pak před Monzou, kde je potřeba dost silný motor atd. Nebo se mýlím?

Může se to stát, ale nám to může být jedno. Pokud nám Ducati nepomůže, tak nám nemá jak ublížit. My jsme si před sezonou koupili motorky a motory a když potřebujeme, tak si objednáme díly a tím to končí.

Někdo stejně, ale řekne, že to bylo se štěstím...

Rozhodně mi štěstí v posledním kole nahrálo, ale kdybych sečetl smůlu za ty roky, tak má štěstí pořád ještě co dohánět. A nakonec lepší udělat jednu pozici takhle, vynuceným tlakem a chybou soupeře, než být jen kvůli výpadku skoro deseti lidí na konci desítky.

Desítka - dobré téma. Vrátil ses do ní v průběžném pořadí - začínáš pomýšlet nyní na další vzestup tabulkou?

Určitě chci stoupat vzhůru, ale teď už to nepůjde tak snadno. Stačí se podívat, kdo je v pořadí přede mnou. Základem bude co nejméně výpadků.

Tvůj telefon zřejmě nyní drnčí na plný pecky a jsi dost žádaný. Ale co budeš dělat těch pár dní před Monzou?

Chci mít už trošku klidu a dál se věnovat tréninku a přípravě na další závod, takže ten telefon asi „někde“ zapomenu. Začínám totiž mít pocit, že jsem nějak moc populární...


Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 5/2024
  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
Všechny příspěvky ...