EICMA Ducati: třikrát Hyper!

vydáno 13. 11. 2012, text Honzis, foto Ducati

U výrobce rudých krásek z Boloně se potvrdila očekávání, byl představen nový Hypermotard. To ale není jediná novinka.

On totiž Hypermotard není jeden motocykl, ale hned tři: Hypermotard, Hypermotard SP a pozor, Hyperstrada! Co je nového? Vlastně všechno.

Tak třeba motor. Pryč je starý vzducháč Desmodue 1100, ale jako pohonná jednotka neslouží ani motor z 848EVO. Tady je totiž zbrusu nový vodník, který sice nese označení Testastretta 11° jako u Diavela a Multistrady, ale má ničemu se nepodobající poměr vrtání a zdvihu a objem netradičních 821 kubíků! Maximální výkon, který ze sebe vydoluje, činí 110 koní při 9250 otáčkách, krouťák je zarovnaný pěkně na 90 newtonmetrech při sedmi a tři čtvrtě, čili vysloveně zajímavé jádro. A vzhledem k tomu, že je použit elektronický plyn a nechybí vypínatelné třístupňové ABS a osmistupňová kontrola trakce DTC, tak u Ducati nepřekvapí, že motocykly disponují třemi dynamickými módy. Na Sport máte plnotučných 110 koní, Touring pozvolných 110 koní a Urban pouze 75 koní, vždy s odpovídajícím nastavením ABS/DTC. A pozor, servisní intervaly na ventilové vůle, které u desma jen tak neošulíte, jsou rekordních 30 000 km!

Nový motor je zasazen do nového rámu s novou zadní jednoramennou kyvkou, jenž je na pár místech zahalen do nových plastů. Výfuk už není pod sedlem, takže prdelka je hezky sexy krátká. Přístrojová deska nabízí spoustu funkcí, o kterých se starému Hyprošovi ani nezdálo, a konečně jsou tady normální zrcátka.

A jak je to s těmi třemi verzemi? Základní Hypermotard je – prostě Hypermotard. Podvozek Kayaba/Sachs se zdvihy 170/150 mm, váha 198 kilo živé váhy, gumy Pirelli Diablo Rosso II. Všechny modely, tedy včetně základu, dostaly monoblokové brzdiče Brembo M4 s 32mm pístky, jaké používají třeba aktuální modely Suzuki GSX-R, což je výrazný posun k lepším oproti předchozím běžným čtyřpístkům.

Takový Hypermotard SP je tématicky podobný starému espéčku, čili ostré nářadí pro nekompromisní jízdu ideálně na uzavřené trati. Vpředu má USD vidle Marzocchi, vzadu Öhlins, zdvihy 185/175 mm, na kovaných ráfcích Supercorsy, pár karbonových blbinek, radiální brzdovou pumpu a o pět kilo nižší hmotnost.

Zbývá nám Hyperstrada – co to je za nový název? Nový název, nová motorka, ale v zásadě se dá Hyperstrada popsat jako základní Hypermotard v cestovním provedení. Po technické stránce se změnil akorát zdvih přední vidlice (150 mm), zkrátil se rozvor, na kolech jsou univerzální pneumatiky Scorpion Trail a hmotnost činí 204 kg i se všemi doplňky. A že jich je požehnaně: vysoké plexi, vyšší držáky řídítek, turistické sedlo, madla spolujezdce, tvrdé brašny, centrální stojan, kryt motoru, dvě zásuvky na 12 V, větší blatníky atd. Většinu z těchto praktických věciček si můžete objednat i na Hyproše.

Motiv cestování si v Ducati vůbec nějak oblíbili, protože další z novinek se jmenuje Diavel Strada a je to prostě a jednoduše ďáblovo kvítko vybavené velkým plégem, vyššími řídítky s vyhřívanými hefty, mohutný sedlem s opěrkou a stejnými tvrdými brašnami jako Hyperstrada. Praktická záležitost, to určitě, ale upřímně, charismatický Diavel v tomhle úboru vypadá tak trochu jako obávaný pouliční rváč, kterého manželka navlékla do slušivého károvaného svetříku a donutila vypít šálek ovocného čaje na zahradní párty s jejími kamarádkami…

To Panigale R je úplně opačný případ. Vypadá jako úplně normální Panigale, ovšem pod kapotami, doplněnými o mnohé karbonové doplňky, se ukrývá homologační speciál pro WSBK. Podvozek pochází z verze S (elektronicky štelovatelné Öhlinsy), ale ladil se motor: titanové ojnicelehčí setrváky na klice šetří pokaždé více než půl kila, ventilová zdvihátka mají speciální tvrzený povrch, takže ve finále mohly být otáčky posunuty až na astronomických 12 000. Pro závodníky na nejvyšším levelu možná ještě důležitější bude do čtyř výšek nastavitelný čep kyvné vidlice. Erko k zákazníkovi putuje i se závodním kitem, jenž obsahuje racingové plexi, záslepky na díry po zrcátkách a kompletní výfukový systém Termignoni, jenž přidá 3 % v maximu a hlavně 15 % ve středním pásmu. Aby dynamika 195koňového dvouválce byla odpovídající, přidali konstruktéři ještě dva zuby na zadní rozetě. S tímhle se bude závodit jedna radost!




Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western