Elektroskútr od BMW - Concept e

vydáno 14. 9. 2011, text Jan Rameš, foto BMW

BMW ukázalo veřejnosti svůj nový elektroskútr nazvaný „Concept e“. Ten by už mohl být hodně podobný připravované sériovce. A je také možné, že kromě téhle elektrické verze přijde modrobílá značka i s maxiskútry na běžný spalovací motor (podle zdrojů blízkých fabrice jsou tyto úvahy správné).


Již před rokem v Kolíně nad Rýnem přišlo BMW s konceptem elektroskútru nazvaným Concept C, ale to šlo ještě spíše o showbike. Tohle „éčko“ už vypadá mnohem reálněji. Zajímavé ale je, že mu, stejně jako „céčku“, nechybí velký LCD displej a kamera místo zrcátek.


E-Scooter by měl být jiný než dosavadní elektrické skútry, které mají dvě základní nevýhody proti benzíňákům – moc nejedou a daleko nedojedou. Bavorský koncept se chlubí „dynamikou srovnatelnou s maxiskútry objemu 600 cm3“, avšak jak tisková zpráva předesílá, „v nejvyužívanějším rozmezí 0-60 km/h“. To zrovna u maxiskútrů sloužících často i na dálkový provoz nemusí být vždy nejvyužívanější rozmezí, ale pokud pofrčí aspoň sto třicet, bude to už akceptovatelné.


Slibovaný dojezd „přes 100 km“ je výrazně víc, než nabízí konkurence, přičemž zdůrazňováno je, že jde o dojezd v „reálných podmínkách“, nikoli z kopce a bez plynu. Základem jsou dobré akumulátory, které jsou uloženy v hliníkovém boxu, jenž slouží místo hlavního rámu skútru, a které jsou chlazeny oproti zvyklostem vzduchem. Vodní chlazení je využito na nabíječku, řídicí elektroniku a elektromotor. Ten byste marně hledali v náboji zadního kola, jako to mají všichni ostatní – Němci dali elektromotor k baterkám, odkud vede ozubený řemen k řemenici v ose kyvky a odtud už klasický řetěz k zadnímu kolu. A to je jednoznačné plus (výrazné snížení neodpružených hmot), stejně jako systém rekuperace brzdné energie (při deceleraci dobíjíte 10-20 %) a hlavně fakt, že nabíjení probíhá přes běžnou zásuvku a i totálně vypráskané baterky dobijete za pouhé tři hodiny! Tohle už vypadá jako skousnutelná alternativa k benzínu.



Diskuze k článku

Doctor 14. 9. 2011
Tohle ještě nic není. Ti konstruktéři se totiž stále drží zažitých konceptů jako jsou převody a brzdy a regulace. To je chybka. Moderní konstrukce bude mít 30-ti pólový střídavý synchronní elektromotor v zadním kole-bude součástí ráfku-velmi lehký. Moderní vysokofrekvenční regulace na jeden kvalt nebo planetový převod uvnitř ráfku. Moderní stříďák brzdí lím než kotoučové brzdy. Spotřeba proudu bude velni přijatelná. Moderní aku LiFePo budou mít brzy poloviční váhu a tím získají skůtry dojezd do 200km. Více již není třeba. Nicméně bafík je moc cool! Ta zelená jí sedí.

Hawk 15. 9. 2011
Jenže než tohle vše bude cenově dostupné. To co jsi popsal jsou parametry budoucích let, ale takový skútr s planetovkou, zmíněnou baterkou a třicetipólovým synchroňákem, to za něj ve výsledku zaplatíme více, než za X6-tku. Každopádně už se na tu dobu docela těším :-)

Přečtěte si také

E-go: Husqvarna do zásuvky  17. 9. 2011  
Überboxer BMW HP2 Sport  9. 2. 2012  

Další články z rubriky

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western