Petr Pour
vydáno 20. 4. 2012
---------------------
foto: Honzis Rameš
Honda VT 750 DC Shadow Spirit - ortodoxní chopper přímo z montážní haly největšího výrobce motocyklů
Kdyby existovaly závody chopperů, třeba na způsob superbiků, jedním ze strojů zastupujících zemi vycházejícího slunce by byla tahle Honda. Je to totiž jeden z mála motocyklů, snažících se již při výjezdu z montážní haly dodržet linie, které právě choppery tolik charakterizují, totiž obří a štíhlé přední kolo, uložené ve vidlici „až za horizont“, sedlo nízko a hlavně ubublaný dvouvál do vé s pořádným tahem.

Tovární chopper

Thumbnail image for http://www.motocyklovenoviny.cz/Controls/ImagerTitulka.ashx?foto=tit_2008_15.jpg
Ortodoxní čopráci namítnou, že tomu jaksi chybějí pořádná řídítka až do nebe a vůbec je to takové nevýrazné. Jenomže pánové, tohle je sériovka, která takhle vyjela z fabriky. Takže stačí jen malinko vlastní invence, šikovné ruce (případně nějaké šušně v peněžence) a uděláte z Shadowa nejradikálnějšího choppera v ulici. Ostatně nebudete první, i když Shadow Spirit je v nabídce Hondy od roku 2007, motocykly s označením VT 750 se už nějaký ten rok vyrábějí a jeden čas to byly hodně oblíbené ojetiny pro tuzemské vyznavače třásní a pohodové jízdy.
Doufám, že si nezadělám na nějaký lynč, když řeknu, že Honda VT 750 DC Shadow Spirit je prostě motorka na image. Nechci ji nijak hanit, ale už jsem řídil stroje, které byly praktičtější, i s lepšími jízdními vlastnostmi.

Image, image, image
Nenastavitelné páčky spojky a brzdy, zamykání řízení vpravo dole na rámu nebo spínací skříňka pro změnu vlevo dole jsou dokladem toho, že praktičnost a uživatelská přívětivost nejsou doménami tohoto stroje. Prostě ti, co jsou zhýčkáni páčkami, které se přizpůsobí přesně délce jejich prstů, si budou muset zvykat na trochu větší vzdálenost páček od řídítek. Páčky jsou také hodně masivní, stejně jako rukojeti potažené kůží. Mimochodem, ty jsou pohodlné.
Sedlo je taky celkem pohodlné a nízko uložené a je přidělané napevno. Pod ním totiž není žádný úložný prostor, takže proč by tam kdo lezl. Kam si ale schovat drobnosti, už vám nikdo neporadí.
Ke specifickému vzhledu Shadowa přispívá i celkem malý reflektor a budíky ze staré školy. Počítadlo kilometrů je sice digitální, ale jinak je všechno pěkně kulaté. On vlastně zbývá už jen rychloměr a pár základních kontrolek, vše je uložené v chromované palubce na nádrži. Tedy kromě kontrolky paliva a dálkových světel, které našly místo na horních brejlích.

I tak High Tech
Spirit je sice hodně duchovní záležitost jen pro vybranou skupinu motorkářů, kteří si k ní najdou (nebo už našli) cestu, přesto normy, limity a zákony jsou tvořeny globálně, takže samozřejmě ani v tomto motocyklu nechybí špičkové moderní technologie.
Hned první, na co jezdec narazí po otočení klíčkem, je již tradiční hondí imobilizér H.I.S.S. Honda ho montuje prakticky do všech modelů a je to dobře. Pro většinu majitelů jsou to sice jen čtyři neznámá písmenka, ale v praxi to znamená, že bez jednoho ze dvou originálních klíčků by vám s motorkou neměl nikdo odjet. A nepomůže mu ani výměna celé spínací skříňky, protože imobilizér blokuje startování až v samotném srdci systému zapalování.
Další důležitou elektronikou je systém elektronického vstřikování PGM-FI. Honda díky němu dosáhla plynulejšího a většího výkonu, spolehlivějšího startování a nižší spotřeby. Kromě toho způsobuje nižší hodnoty zplodin, a Euro 3 je hlavní důvod, proč se „stříkačky“ montují. Na nízkých emisích mají svůj podíl i dvě sondy lambda zabudované do výfuku, které posílají data řídicí jednotce a potažmo ovlivňují vstřikování.
Kardan a vodou chlazený motor sice nejsou žádnými převratnými novinkami, přesto značnou měrou přispívají k trvanlivosti stroje a na tom si Honda hodně zakládá. Ostatně, zaplaťpámbu, že ty chladiče už dneska dělají nenápadné a přidají i „jakožebrování“. Krása vzducháče je prostě nepřekonatelná.

Jako božský Arnie
Když jsem si na Shadowa poprvé sedl, hned mě napadlo, že takhle nějak se asi cítil Arnold Schwarzenegger při natáčení druhého dílu Terminátora. Sedíte hodně nízko a pod hýžděmi vám buší dvě kladiva. Když si vrknete plynem, mohutně se ozvou dva trombony, co vám vedou pod pravou nohou. Vpředu štíhlá jednadvacítka a pořádný balón vzadu, prostě všechno tak, jako to umí i v Milwaukee. Akorát že tohle má samolepku Made in Japan.
Arnie si se svým harykem počínal víc než bravurně. Zvládal za jízdy střílet, zachraňovat pubescentní mládež před jedoucím kamionem a jeho skok z pěti metrů byl prostě úžasný. Škoda, že tohle jde pouze ve filmu. Když jsem se já poprvé rozjížděl s Shadowem, překvapila mě neohrabanost v nízkých rychlostech. Pořád se zavírala řídítka a třeba takové otáčení na dvoře je hororovým zážitkem. Naštěstí díky nízkému sedlu mají nohy dostatek prostoru na to, stát se oporou. Horší jízdní vlastnosti se řidiče drží, dokud se pořádně nerozjede, inu daň za dlouhou přední vidlici.
Dva válce svírající úhel 52 stupňů pracují nejradši v nižších otáčkách, což vysloveně nabízí jízdu na pohodu. Ono s výkonem pod padesát koní ani víc chtít nemůžete. Naopak slušný točivý moment vás dokáže vytáhnout z mnoha lapálií, když zapomenete podřadit. Občas je tah motoru dokonce tak silný, že rozvibruje nejen zrcátka, ale i nádrž.
Horší ohodnocení si zaslouží brzdy. Zadní buben je sice vzhledově možná kompaktnější s vizáží celého stroje, ale v dnešní době už by měl patřit snad jen na veteránské stroje. Přední jediný kotouč s namontovaným dvoupístkem se pak musí snažit zachránit, co se dá. A to je ne vždy reálné a čelisti se prostě sevřou víc, než by měly. Konec okecávání, brzda se špatně dávkuje, o čemž jsem se přesvědčil na vlastní kůži, když jsem si prohlédl espézetku auta před sebou z daleko menší vzdálenosti, než bych si sám přál.

Jen pro tvrdé
Jízdní vlastnosti stroje by se určitě daly vylepšit. Podvozek sice slušně pobírá nerovnosti našich silnic, ale zapomeňte na nějaký svižnější průjezd horských zatáček. Shadow Spirit se ze zatáčky do zatáčky převaluje tak neochotně, jako Al Bunda vstává od televize. Daleko spokojenější je Shadow Spirit při pohodové vyjížďce, nejlépe zakončené na některém ze srazů.
Co Shadow Spirit ztratí na cestě, jistě dožene právě na srazu. Dílenské zpracování jak celku, tak i jednotlivých součástek je vynikající. Navíc zrovna na srazu můžete využít i doplněk, který už se tak často nevidí: zámek na boku motocyklu, použitelný například pro zamknutí helmy.
V příplatkovém příslušenství je nabídka Hondy bohatá. Je v ní opěrka pro spolujezdce, nosič zavazadel, velký ochranný štít, sada kožených brašen nebo chromovaný kryt chladiče.
Honda Shadow Spirit není od toho projet Dubou co nejrychleji nebo dojet na druhý konec světa. Pobaví svého jezdce klidnou projížďkou, nechá ho pokochat se krajinou a v zahradní restauraci mu umožní dát jasně najevo, ke komu patří.

Honda VT 750 DC Shadow Spirit
motor
čtyřdobý, kapalinou chlazený
dvouválec V 52°, OHC/3
objem 745 cm3
vrtání × zdvih 79 × 76 mm
výkon 33,5 kW (46 k)/5500 ot./min
točivý moment 65,1 Nm/3500 ot./min
kompresní poměr 9,6:1
plnění motoru vstřikování PGM-FI
startér elektrický
převodovka pětistupňová
brzdy vpředu kotouč průměr 296 mm,
dvoupístkový třmen
vzadu buben průměr 180 mm
rozvor 1653 mm
pneumatiky vpředu 90/90-21
vzadu 160/80-15
výška sedla 652 mm
hmotnost 248,3 kg (provozní)
nádrž 14,6 l (3,6 l rezerva)
cena 199 900 Kč (v roce 2008)


Diskuze k článku


Další články z rubriky

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Kam dál

  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Když dva dělají totéž
  • <span style="color: red">Z ARCHIVU ČMN 2007: </span> Motokrosová škola ČMN
  • Video: Pekelný stroj NLG