Výsledky a fotografie z Mikulášského závodu ADT motorek a čtyřkolek

vydáno 10. 12. 2008, text Robert Požárek, foto Petr Štola, Václav Maleček, Vlasta Tošenovský

Tečkou za letošní motoristickou sezónou ADT byl Mikulášský závod motorek a čtyřkolek, který 6. prosince pořádal v prostorách pískovny ve Strakonicích prodejce motorek a čtyřkolek, horažďovická firma ADT ATV&MOTO SHOP.

A že se jednalo o tečku skutečně důstojnou, o tom svědčí počet závodníků i diváků. Na start v kategoriích Hobby a Profi motorek i čtyřkolek se dohromady postavilo 116 jezdců z celé republiky. Zájem byl přitom daleko větší, ale vzhledem ke kapacitě trati se více jezdců závodů zúčastnit nemohlo.


Jezdci se ve své kategorii utkali v jedné rozjížďce, kategorie Hobby jela 45 minut a kategorie Profi 60 minut. U motorek měli „profíci“ podmínky nejtěžší – byla pro ně připravena extrémně náročná trať využívající strmých strání pískovny. Závod byl velmi náročný na fyzickou kondici. Na trati plné výmolů, skoků a extrémně prudkých výjezdů i sjezdů síly rychle ubývají, ne všichni proto viděli šachovnicový praporek v cíli. Někdy nevydržela fyzička, jindy technika, ale i těm, kteří neprojeli cílem, patří velké uznání za odvahu změřit své schopnosti se silnou konkurencí.


ČTYŘKOLKY


Do závodu se přihlásilo celkem 58 jezdců. Vedle sportovních čtyřkolek byly k vidění i užitkáče. Oba typy strojů si přišly na trati na své – sportky dominovaly v lehčím terénu, ale jakmile byly na trati hlubší výmoly nebo vyšší vrstva písku, sportky se leckde zahrabaly a navrch měli jezdci na užitkových čtyřkolkách. Našli se i borci (Pavel Pešan a Lukáš Studený), kterým nestačilo 45 minut ostré jízdy v kategorii Hobby, a po patnáctiminutové přestávce mezi jednotlivými rozjížďkami se postavili na start i kategorie Profi. Síly ale rychle docházely, takže Lukáš zvládl v další rozjížďce ujet dvě kola a Pavel pět.


V kategorii čtyřkolek Hobby se na start postavilo 28 jezdců. Boj to byl velmi vyrovnaný, prvních sedm jezdců v cíli zdolalo za stanovených 45 minut 17 kol. Zvlášť souboj o stupně vítězů byl velmi ostrý. První tři jezdce v cíli dělilo pouhých 21 sekund. Nejrychlejším mužem této kategorie byl David Buříval na novince značky Access, stroji Warrior 450. O 18 sekund později projel cílem David Babka (Access Tomahawk) ze závodní stáje Access a třetí se ztrátou pouhých dvou vteřin pravidelný účastník závodů ADT, Vlasta Dašek z Teplic (Kawasaki KFX 450R). Pozornost si zaslouží také již zmíněný Lukáš Studený. Ve svých 14 letech obsadil skvělé 4. místo a hned po krátké pauze se pustil do (byť krátkého) boje i v kategorii Profi.


Na Profi kategorii čtyřkolek si trouflo 30 závodníků. Šedesát minut ostré jízdy je už skutečná porce, odpadlíků tak bylo více než v předchozí kategorii. Znát byla jezdecká zkušenost, skoky byly delší, kotrmelce divočejší, celkově byl na trati cítit pořádný náboj. Nejvíce ho měl v cíli první Franta Novotný na Yamaze Raptor 250, o 23 sekund později projel cílem Radek Procházka na Yamaze 450, třetí skončil Tomáš Kubiena na KTM 525X.


Velkým smolařem závodu byl Luboš Halama ze závodní stáje Access startující na stroji Access Warrior 450, který výborně odstartoval a během prvních kol získával cca 50vteřinový náskok na budoucího vítěze, Frantu Novotného. Zhruba v desátém kole závodu ho ale potkal defekt zadního kola a Luboš začal náskok pomalu ztrácet. To byl povel pro techniky této stáje, kteří během dalších dvou kol připravili novou pneumatiku a přímo na trati předvedli divákům bravurní výměnu zadního kola. Luboš se po výměně kola propadl na deváté místo, ale skvělou stíhací jízdou stihl do cíle předjet další dva jezdce a nakonec obsadil sedmé místo.


K vidění bylo i několik pádů. Mistry kotrmelců v této kategorii můžeme vyhlásit hned dva – Pavla Málka a Michala Koláře. Pavlovi se vymstil těsný průjezd zatáčky kolem bariér z pneumatik. Náraz do bariéry Pavla i jeho Suzuki vymrštil do vzduchu, naštěstí každý padal na jinou stranu. Michalovi se stala osudnou hluboká kolej, která jeho čtyřkolku katapultovala na záda. Všechny pády se naštěstí obešly bez zranění jezdců, Pavel dokončil závod na 18. místě, Michal na 13. místě.


MOTORKY


Po polední pauze pokračoval závod rozjížďkou kategorie Hobby motorek. Z 28členného startovního pole byl nejrychlejší Vašek Kutman na Yamaze 250 4T, který druhému v cíli, Honzovi Dobnerovi (Gas Gas EC 250), nadělil jedno celé kolo. Na bronzový stupínek dosáhl Michal Škarda KTM 125.

O tom, že závody nejsou jen o skvělé technice, ale především o jezdeckém umění, přesvědčil všechny Pavel Rusffeel na motorce ČZ 250, který obsadil v této kategorii výborné sedmé místo a nechal za sebou jezdce na daleko modernějších strojích.


Diváci, kteří vydrželi až do odpolední rozjížďky kategorie Profi motorek, určitě svého rozhodnutí nelitovali. Tento závod byl královským vyvrcholením celého programu. Jezdce čekala jednoznačně nejtěžší trať. Hned po startu zavedla trať jezdce do úzké technické pasáže. Tou projelo bez problémů jen prvních pár jezdců, pád jednoho z nich zabrzdil zbytek závodníků a hned na začátku se startovní pole roztrhlo do malé skupinky jezdců na čele, stíhaných zbytkem startovního pole. Právě extrémně náročný profil tratě měl velký vliv na pořadí jezdců. Sypký podklad tratě nedovoloval jezdcům žádnou chybu, stačila malá nepozornost nebo špatně zvolená stopa a pracně nabytý náskok byl pryč. Zvlášť výjezd více než 20metrového srázu o sklonu přes 45 stupňů byl pro některé jezdce tvrdým oříškem. Pod svahem se v diváckém sektoru sešlo nejvíce fanoušků, čekali na akrobatické prvky jezdců. Než si jezdci našli správnou cestu, často se svezli bez motorky zpět dolů nebo naopak motorka vyjela na vrchol s vlajícím jezdcem v sedle. V jednu chvíli tak bylo na svahu k vidění pět plazících se jezdců, kteří se snažili dostat své stroje dolů pod svah a pokusit se znovu o strmý výjezd. Jednoznačně šlo o místo, na kterém se rozhodovalo o celkovém pořadí. S přibývajícím časem docházely jezdcům síly a zhruba tři kola před koncem závodu se zde zaseklo několik jezdců, mezi nimi i adepti na celkové vítězství. Závod této kategorie byl vyrovnanější než u hobbíků, prních devět jezdců v cíli zvládlo za šedesát minut shodně 15 kol. Nejlépe se s tratí popral Petr Uher (Husaberg 450), druhý dojel se ztrátou 14 sekund Radek Bareš (Honda CR 250) a třetí skončil Honza Zeman (KTM 125) z pořadatelského ADT Race Teamu.


Na trati si výborně vedle i Filip Hošek z pořadatelského týmu. V úvodu závodu se držel na výborném druhém místě, ale s postupujícím časem docházely síly a Filip se propadl na konečné šesté místo.


Večer pokračoval program posezením v hotelu *Atawa v Rabí, kde byl pro jezdce a jejich doprovod připraven raut, vystoupení skupiny AV BAND a videoprojekce z předchozích závodů.


Velké poděkování patří Technickým službám města Strakonic za zapůjčení areálu pískovny a a referátu životního prostředí Městského úřadu Strakonice za poskytnutí povolení k pořádání závodů. Této pomoci si velmi vážíme, protože naším cílem je organizovat legální závody se všemi nezbytnými povolení a ukázat tak veřejnosti, že podobné závody lze organizovat s maximálním respektem k životnímu prostředí.


Mikulášský závod byl tečkou za letošní sezónou pořádanou společností ADT ADT ATV&MOTO SHOP Horažďovice. Ta kromě tohoto Mikulášského závodu zahrnovala čtyřdílný seriál závodů čtyřkolek, dva samostatné závody motorek v cross country, motosrazy a motorkářský ples. Jezdci, na které se nedostalo v tomto závodě, nemusejí smutnit, protože ADT ATV&MOTO SHOP Horažďovice ve spolupráci s výhradním dovozcem čtyřkolek značky Access a TGB, společností ASP GROUP s.r.o. už nyní připravuje další porci motoakcí na příští rok. Ta by měla zahrnovat šestidílný seriál závodů čtyřkolek a motorek v cross country, motosrazy i srazy čtyřkolek, motoples, apod. Celý projekt bude představen na začátku příštího roku na tiskové konferenci. Podrobné výsledky ze závodu a fotogalerii najdete na stránkách pořadatele – www.atvAmoto.cz.



Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...