Bahenní lázně v Jiníně - první závod ITP ESSOX CUPu

vydáno 31. 3. 2009, text Robert Požárek, foto Robert Požárek, Petr Štola, Václav Maleček, Jan Jasanský

O tom, že závody v crosscountry jsou stále populárnější, svědčí vznik nového sedmidílného seriálu závodů motorek a čtyřkolek v crosscountry ITP ESSOX CUP 2009. Na svědomího ho má dlouholetý pořadatel motoristických akcí, ADT ATV&MOTO SHOP Horažďovice a jeho partneři – dovozce čtyřkolek ACCESS a TGB na český a slovenský trh - společnost ASP GROUP Distributing, s.r.o. a finanční společnost ESSOX.

Seriál je určen pro majitele sportovních i užitkových čtyřkolek, motokrosů a endur. Na své si přijdou jak ostřílení závodní borci, tak úplní začátečníci. Jezdci jsou rozděleni do kategorií Hobby a Profi, ve vybraných závodech bude vyhlášena kategorie Invalidé. Pořadí v jednotlivých závodech je bodově ohodnoceno, na konci seriálu budou vyhlášeni celkoví vítězové ITP ESSOX CUPu ve své kategorii. Pěkné ceny čekají i na vítěze jednotlivých závodů.


Tím nejlákavějším pro závodníky a publikum je určitě to, co z crosscountry závodů činí tak atraktivní odvětví – kombinace klasické motokrosové tratě a přírodních, technicky náročných úseků. Prudké lesní stráně, kamenitá koryta, popadané kmeny stromů, brody - prostě úseky, jež nabídnou podívanou, která nikdy nezklame. Výjezdy na první pohled nezdolatelných svahů, v bahně utopené stroje, kotrmelce na prudkých výjezdech i jinde, to je prostě pohled, který se neokouká.


Seriál se hned na začátku rozjel rychlým tempem, a tak na konci března za sebou máme již dva závody. Zájem mezi jezdci je velký a startovní listina se po vyhlášení dalšího závodu plní neskutečně rychle. V prvních dvou závodech jsme mohli vidět zajímavá jména. Na motorkách se představil např. Víťa Kuklík, Honza Unger, Michal Rudolf. Největším tahákem seriálu je účast mistra ČR v kategorii čtyřkolek do 450 cm3 za rok 2008 – Martina Lišky, kterého vybavením a oblečením podporuje generální partner celého seriálu, společnost ASP Group Distributing. Doplnili ho i další pravidelní účastníci mistrovství republiky, např. Rakušan Rudolf Strohmayer nebo Jirka Matějec. A přehlédnout nejde ani zástupkyně něžného pohlaví – Janu Hůlkovou a Sandru Mathy z Rakouska.


A co se dělo na trati v prvních dvou závodech?


První závod v Jiníně byly hotové bahenní lázně. Všichni čekali sníh a on roztál. Ani ve třetím ročníku závodů se tak nepodařilo pořadatelům splnit závodníkům přání a uspořádat závody na sněhu. A tak se první závod seriálu jel poslední únorovou sobotu v motokrosovém areálu v Jiníně u Strakonic opět bez sněhu. Zato v blátě. Tající sníh vytvořil místy laguny plné mazlavé a kluzké hmoty. Ale jak už to u endůrářů a čtyřkolkářů bývá, tahle skupinka prostě bahno může, takže se o první body do seriálu utkalo celkem161 jezdců ve čtyřech rozjížďkách.


Připraveny byly čtyři varianty přes tři kilometry dlouhé tratě, která byla kombinací klasických motokrosových úseků a přírodních částí – dlouhé skoky a rychlé široké části střídaly technické pasáže – jízda přes popadané větve, výjezdy prudkých lesních strání, brody bahenních řek, kluzké louky. V Jiníně hned na start navazuje poměrně prudký a táhlý kopec a ten už v prvních vteřinách napověděl, že pro některé čtyřkoláře bude závod hodně tvrdým oříškem. Prostě kdo neměl na své čtyřkolce kvalitní obutí, neměl nárok v závodě uspět. Jezdci na motorkách se zase museli poprat s prudkými výjezdy po kluzkém povrchu, často museli sesednout ze svého stroje a na vrchol srázu ho vytlačit. Tenhle závod prověřil fyzickou kondici opravdu každého účastníka.


A jak závod probíhal? Jako první startovalo 46 jezdců kategorie QUAD Hobby, na které čekalo 45 minut závodění. Právě tahle skupina zažila pravé bahenní lázně. Protože na trati nebylo možné před závodem trénovat, hluboké bahno bylo prakticky po celé její délce, nebyla šance se mu vyhnout. Už po projetí prvního kola se jezdci proměnili v obrovské hnědé koule. Nejlépe si s těmito podmínkami poradil David Babka na stroji Access Warrior 450, člen ACCESS MOTOR Racing Team - závodního teamu hlavního partnera seriálu. Navázal tak na 2. místo z posledního závodu ADT v loňské sezóně a patří mezi hlavní favority na celkové prvenství v seriálu. Druhý skončil s odstupem 16 sekund Luboš Koníček (Suzuki LTZ 400) a třetí Josej Mašita (Suzuki LTR 450) ztrácel na Davida 44 vteřin. Hodně smutní byli Vlasta Dašek na Kawasaki KFX 700 a Jarda Polášek na Can-Am Renegade 800, které od bronzové stupínku dělilo pouhých 5, resp. 9 vteřin.


A tohle se chlápům moc dobře číst nebude - Jana Hůlková se totiž ve výsledkové listině neztratila, dojela na výborném 24. místě se ztrátou pouhých 2 kol na Davida Babku, ostříleného borce z ACCESS MOTOR Racing Teamu, vítěze kategorie QUAD Hobby.


Obdivuhodný výkon předvedl Radek Skalický (Access Tomahawk 300 Limited), který se i přes zdravotní omezení postavil na start této kategorie a nečekal na další závody, ve kterých bude vypsaná speciální kategorie pro tělesně postižené. Radek svoji čtyřkolku ovládá jen jednou rukou a každý, kdo tehle pekelný stroj někdy řídil, ví, s čím se na trati musel poprat. Pouhé čtyři minuty před uplynutím časového limitu potkala Radka technická závada (prasklé lanko na plynu), ale i přes tento problém dojel na 37. místě. V cíli ze svého výkonu moc nadšený přesto nebyl a hned plánoval útok na vyšší příčky v dalším závodě (což se mu také podařilo, skončil na 23. místě).


Radek nebyl jediným, kterého technické problémy připravily o lepší umístění. Trať byla opravdu náročná, šestnáct jezdců vzdalo závod už po prvním kole, řada jezdců ze závodu odstoupila před časovým limitem. Ale i přes tyto podmínky se všichni rvali o body do průběžného pořadí seriálu do poslední chvíle.


Technicky náročnější trať a 75 minut ostré jízdy – to byla výzva pro 36 borců kategorie Profi. Bahno bylo z trati již částečně vyházené z předchozí rozjížďky, na druhou stranu museli závodníci zvládnout oproti předchozí rozjížďce více technických úseků v lesních pasážích. Martin Liška jednoznačně prokázal, že titul mistra republiky 2008 si opravdu zaslouží. Cílem projel s náskokem téměř tří minut před druhým Jardou Chytilem na Cam-Am Renegade 800. O pouhých 5 vteřin později projel cílem na třetím místě Petr Přibáň také na stroji zn. Can-Am Renegade 800.


Sandra Mathy měla oproti Janě v této kategorii těžší úkol – souboj s mistrem republiky. Za Martinem Liškou zaostala o 4 kola, což je ale vzhledem k závodním zkušenostem borců v této kategorii velice solidní výsledek.


Po vyhlášení výsledků kategorie čtyřkolek a předání cen, pokračoval program závodem motorek. Jestliže se čtyřkolky musely prát hlavně s blátem na trati, pro motorky byly největší výzvou přírodní pasáže. Zem sice nebyla promrzlá, ale přesto kluzké bahno, větve a kameny velmi často poslaly jezdce k zemi. Byly i chvíle, kdy musel závodník sesednout z motorky a vytlačit ji na vrchol těžkého úseku nebo využít pomoci svého doprovodu rozmístěného podél tratě. Byla to místa, kde se mísily emoce - jezdci potili krev a proklínali účast v závodě, diváci byli nadšení a skvěle se bavili. Právě pro tyhle oboustranné zážitky jsou závody v crosscountry tak oblíbené.


Nejsilnější konkurence byla již tradičně v kategorie MOTO Hobby, na startovní čáru se postavilo 52 motorek. Největší problémy jezdcům působil lesní úsek, ve kterém se nejprve museli spustit po kluzkém bahně ze svahu, na který hned navazoval prudký výjezd po cestě mezi stromy. Motorky zapadaly do hlubokých kolejí, brunátné obličeje jezdců byly jasným vyjádřením pocitů jejich majitelů. Za 60 minut vymezených pro tuto kategorii byl nejrychlejší Miloš Bambas na KTM 450R. Stříbrnou příčku obsadil Honza Hejda (Yamaha YZ 250 F), bronzový byl Martin Baďura (KTM EXC 450).


Královská kategorie MOTO Profi, to se rovná 90 minut ostrého nasazení a technicky nejnáročnější úseky tratě. Pravá podívaná pro diváky, kteří se přesunuli hlavně na prudkou lesní stráň za řídící věží. Tady na jezdce nečekaly „jen“ úzké cesty, ale také pořádné kameny a pařezy. I když o dramatické chvíle nouze nebyla, přeci jen vyježděnost a zručnost závodníků této kategorie byly znát a k vidění byla krásná práce s motorkou v náročném terénu. Suverénně si s tratí poradil Honza Unger z enduro klubu Zruč nad Sázavou, který druhému v cíli nadělil jedno celé kolo. Tím druhým v cíli byl Honza Matějka z pořadatelského ADT Race Teamu a třetí skončil s odstupem více než tří minut Matěj Macháček.


Po třítýdenní pauze pokračoval sedmidílný seriál závodů motorek a čtyřkolek v crosscountry ITP ESSOX CUP 2009 dalším závodem v autokrosovém areálu v Sedlčanské kotlině. Zájem o účast v závodě byl opět velký, ještě týden před startem bylo na registrační listině přes 250 jezdců, ale chladné počasí zapříčinilo hromadné odhlašování. Jak asi muselo být odhlášeným jezdcům, když se v sobotu probudili do krásného slunečného dne?


O body do průběžného pořadí seriálu se utkalo celkem 207 jezdců. Krásná, členitá a pro diváky mimořádně přehledná trať – to bylo hlavní lákadlo. Jestliže v prvním závodě v Jiníně bylo největším nepřítelem jezdce bahno, tak v Sedlčanech pořadatelé připravili mimořádně těžké lesní úseky. Hodně náročné bylo i střídání povrchu – asfalt, bahno, hlína i kamenité cesty – s tím vším se museli jezdci vyrovnat.


Dopolední část již tradičně patřila čtyřkolkám, které se představily na 3,5 km dlouhé trati. Už po odjetí prvního kola muselo být jezdcům jasné, že to nebude jednoduchý závod. Pořadatelům se podařilo naplnit slib, že na trati si na své přijdou sportovní i užitkové čtyřkolky. Na klasické trati dominovaly právě sportky, ale když přišly na řadu přírodní úseky s hlubokými kolejemi, výhoda sportek byla pryč. Také asfaltové pasáže kladly na pozornost jezdců značné nároky, a to hlavně na startu a při průjezdu kolem časové kontroly.


Dopolední část již tradičně patřila čtyřkolkám. K vidění bylo i několik kotrmelců, nevyhnul se jim ani pozdější vítěz této kategorie, David Babka (Access Warrior 450) z Access Motor Racing Teamu, který i přes pád a převrácení čtyřkolky dokázal obhájit vítězství z jinínského závodu. Naštěstí se vše obešlo bez zranění. Závod to byl velmi dramatický a vyrovnaný, celkem 20 jezdců zvládlo za vymezených 45 minut obkroužit sedm kol a rozdíl mezi prvním a pátým v cíli byl pouhých 11 vteřin. Opět jsme se mohli přesvědčit o tom, že jezdecká zručnost a technické zázemí hochů z Access Motor Racing Teamu je na vysoké úrovni. David Babka svým pádem ve třetím kole ztratil hodně drahoceného času a v průběžném pořadí se propadl, ale skvělou stíhací jízdou se dokázal vrátit zpět a zvítězit. Druhý se ztrátou pouhé 1,6 vteřiny dojel Vlastík Dašek (Kawasaki KFX 700) z teamu QuadexTP a bronzovou příčku obsadil Pavel Malý (Suzuki LTR 450). Velký boj se odehrál o body za čtvrté a páté místo mezi Davidem Buřívalem (Access Tomahawk) z Access Motor Racing Teamu a Vláďou Novotným na KTM. Pouhé čtyři desetiny vteřiny nakonec rozhodly ve prospěch člena Access Motor Racing Teamu.


Třicetitříčlennému startovnímu poli kategorie QUAD PROFI po celý závod výrazně dominovali tři jezdci. Byli jimi úřadující mistr ČR v kategorii čtyřkolek do 450 cm3 Martin Liška, Luboš Halama (oba Access Motor Racing Team) a František Novotný z Quad Teamu. Po zkušenostech z jinínského závodu, kde Martin Liška suveréně vyhrál s náskokem téměř tří minut, každý očekával stejný průběh závodu. Navíc pro Martina hovořila znalost domácí trati, na které vyrostl. Tentokrát ale našel přemožitele – Františka Novotného (Suzuki LTR 450). Ten byl v cíli o více než minutu rychlejší právě před Liškou (Polaris Sportsman), třetí Halama (Access Warrior 450) dojel se ztrátou 125 vteřin. Náskok těchto tří na zbytek startovního pole byl opravdu velký, čtvrtý v cíli Lukáš Miler dostal od Halamy jedno kolo.


Po slavnostním vyhlášení výsledků čtyřkolek a předání cen (motokrosové přilby), které věnoval generální partner ITP ESSOX CUPu, společnost ASP GROUP Distributing, pokračoval odpolední program závodem motorek. Motorky čekala oproti čtyřkolám o 1,5 km delší a technicky náročnější trať. Tradičně nejpočetnější startovní pole, 71 jezdců, se sešlo v kategorii MOTO HOBBY.


V hodinovém závodě byl nejrychlejší Bohumír Kůt (Honda CR 250R), druhý Chosé Bartůněk (KTM 250 EXC 2T) z teamu SK Běšice dojel ze ztrátou 46 vteřin a třetí místo obsadil Libor Šůs (Suzuki RM 250). I v této kategorii bylo pole poměrně vyrovnané, celkem 11 jezdců mělo v cíli shodný nejvyšší počet kol (sedm).


V této kategorii se nám objevil první borec na diplom v kategorii Letec seriálu. Byl jím Vašek Bartoš z Enduro klubu Mšeno, který hned ve druhém kole předvedl elegantní salto. U jeho výkonu musela zasahovat záchranná služba, Vašek skončil v nemocnici, kde mu zpět nahodili kyčelní kloub. Ale už dva dny po závodě byl zase plný chuti do ježdění, trochu si zanadával na svoji jezdeckou chybu, ale podle vlastních slov se už těší na další závody.


Ve startovním poli kategorie MOTO PROFI se objevila známá jména z mistrovství republiky např. Víťa Kuklík, Honza Unger, Michal Rudolf. Po bodech z této kategorie zatoužilo 48 jezdců. Nejvíce si jich domů veze Víťa Kuklík (Husaberg 570FE) z Husaberg racing team CZ, který od startu jednoznačně dominoval celému závodu a do cíle dojel s více než pětiminutovým náskokem před Honzou Ungerem (Yamaha WR 450F). Bronzovou příčku obsadil domácí jezdec Aleš Balík. Velká smůla potkala Michala Rudolfa, který necelou půlhodinu před koncem závodu prorazil kolo a musel ze závodu odstoupit.


Průběžné pořadí po prvních dvou závodech (jen první tři místa):


QUAD HOBBY

1. David Babka............ 50 bodů

2. Dašel Vlastík............ 40 bodů

3. Koníček Luboš.......... 34 bodů


QUAD PROFI

1. Liška Martin............ 47 bodů

2. Novotný František........ 25 bodů

3. Chytil Jaroslav........... 22 bodů


MOTO HOBBY

1. Baďura Martin............ 33 bodů

2. Touš Pavel............... 32 bodů

3. Dobner Jan............... 29 bodů


MOTO PROFI

1. Unger Jan................ 47 bodů

2. Matějka Jan.............. 35 bodů

3. Uher Petr................ 28 bodů


Velké poděkování patří lidem ze sedlčanského areálu za skvělé zázemí, partnerům seriálu společnosti ASP GROUP Distributing a společnosti ESSOX, mediálním partnerům a pak hlavně jezdcům a divákům za vytvoření skvělé kulisy.


Další dva závody seriálu se jedou 4. dubna (Božetice) a 9. května (Milovice), přihlásit se můžete na internetových stránkách pořadatele www.atvAmoto.cz. Zde také najdete celkové výsledky a fotogalerii.



Další iČMN články

  • Obdivuhodný výkon Jakuba Kornfeila ve Velké ceně Nizozemí
  • Filip Salač: "Dnes to byl nejlepší den z celé sezóny"
  • Velká cena Velké Británie prostě uplavala

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...