Ceny, ceny, ceny a zdvižený prst

vydáno 5. 5. 2013, text Petr Pour, foto archiv ČMN

Se začátkem motorkářské sezony začínají také motorkářské cesty do zahraničí. Neuškodí si proto připomenout, jak je to s legislativou, poplatky a zvyklostmi v některých destinacích sloužících motocestovatelům za cíl (nebo průjezd).

Dálniční poplatky a mýta
I když dálnice jako takové nejsou zrovna tím, co by se dalo nazvat kořením motorkaření, k přesunu do vzdálenějších cílů se hodí a někdy jsou nutností.
Příznivý směr je přímo na západ. Německé dálnice jsou zdarma. Podobně jsou na tom severské státy, kde dálniční síť možná není tak hustá jako jinde v Evropě, ale veskrze se po ní svezete jen za cenu benzinu. Stejně tak neplatí motorkáři na sousedním Slovensku, na Ukrajině, v Bulharsku nebo Rumunsku.

Naopak, kdo nabere směr Středozemní moře a bude si chtít čas ukrátit využitím rychlostních komunikací, musí počítat například s nutností dálniční známky pro rakouské dálnice. Desetidenní příjde přibližně na 120 kaček. Prakticky dvojnásobek a jen za týdenní lupen si řeknou Slovinci. Podobnou částku necháte také v sousedním Maďarsku. No a jelikož Chorvaté žijí především z cestovního ruchu a každoročně na jejich pláže zavítají snad miliony turistů, také oni za dálnice vybírají. Jejich systém ovšem nepočítá s časem, nýbrž ujetými kilometry. Průjezd Chorvatska od severu k jihu vás tak vyjde přes 300 Kč.

Na druhé straně Jadranu si Italové účtují dálnice formou mýta. Cena na sto kilometrů vychází v průměru kolem 6,20 Eur. Kromě hotovostní platby je možné si dálnice na Apeninském poloostrově předplatit formou čipové karty. Z té vám obsluha na mýtných branách vždy odečte potřebný kredit.

Cestu do Francie je možné okořenit průjezdem přes Švýcarsko. Ovšem jde o celkem drahé koření. Hned na hranicích vás totiž neuvítají sýrem a čokoládou, ale kontrolou dálniční známky. Ta vyjde na 40 švýcarských franků, což při kurzu cca 21 Kč není zrovna láce (www.autobahnen.ch nebo www.vignette.ch). Umístěna musí být u motocyklů na pevné nevyměnitelné části.

Ve Francii je mýtné na dálnicích přibližně o jeden a půl eura nižší než v Itálii. Dál ve Španělsku se cena opět zvedá. Její výše je ovšem závislá na denní době. I když Španělsko už pro našince moc průjezdní destinací není, leda by spěchal na trajekt do Afriky nebo na fotbal do Portugalska. Á propos, v zemi „božského“ Ronalda a dalších fotbalových virtuózů se taktéž platí za ujeté kilometry.

Další státy mají většinou rychlostní komunikace bez poplatku nebo se zpoplatněnými konkrétními úseky. Při cestách je také potřeba počítat se zpoplatněnými tunely v Alpách nebo mosty. V Evropě není úplně neznámá filozofie, že pokud někdo vybuduje nový úsek rychlostní komunikace (nebo tunel, či most), nasadí se tam mýtné, aby se investované peníze vrátily zpět.

Tekutina zvaná benzin
Aktuální vývoj cen Naturalu 95, ale také dieselu naleznete na internetových stránkách Evropského energetického portálu (www.energy.eu). Na začátku dubna je situace taková, že Natural v Evropě koupíte od 1,335 do 1,818 eura za litr. Nejlevnější zemí je Polsko, na druhém pólu pak stojí Nizozemsku. Ceny se samozřejmě mohou u jednotlivých prodejců lišit, v průměru však činí například 1,429 za litr v Rakousku, 1,344 v Bulharsku, 1,71 v Belgii, 1,634 v Německu, 1,514 ve Slovinsku... Tradičně dražší palivo je ve Skandinávii, naopak postsovětské republiky v Pobaltí patří k zemím s levnějším benálem. Podle výše zmíněného serveru činí evropský průměr 1,542 eura za litr naturalu, což je v přepočtu 39,73 Kč.

Rychlostní limity a další legislativa
Pro vypsání všech rychlostních limitů všech zemí nemáme dostatek prostoru. Většinou se jen mírně liší od těch našich. Na vjezdech do všech evropských zemí byste navíc měli potkat informační cedule, kde jsou rychlostní limity uvedeny. Ovšem nikde se nevyplatí limity překračovat. Pokuty se totiž od těch našich nemusí lišit tak minimálně jako samotné rychlostní limity.

Z dalších regulí a zvyklostí uveďme někeré z těch, které se liší od našich. V Belgii mají čerpací stanice otevřeno jen od pondělí do soboty mezi sedmou ranní a sedmou večerní. V jiný čas si budete muset poradit s tankovacími automaty. V téže zemi bacha na předjíždění cyklistů a mopedistů, tamní legislativa vyžaduje alespoň metrový odstup.

Bacha na fakáče
V Německu vás mohou potrestat za hanlivá gesta. Takže, až na pomalejšího strýce v Passatu zvednete prostředníček, v horším případě vás to vyjde na 6000 Eur.
Bosna a Hercegovina si v devadesátých letech prožila své a dopad to má dodnes. Podle varování ÚAMK se nedoporučuje opouštět vozidlo mimo obec, neboť hrozí nebezpečí nevybuchlé munice. Pozor, kam šlapete, až si půjdete za městem protáhnout kosti. V Chorvatsku mají řidiči mladší 24 let a ti, jejichž řidičák není starší dvou let, přísnější rychlostní limity a to cca o 10 km/h.

Nizozemsko praktikuje zákaz vjezdu na cyklostezku, pokud je oddělena plnou čarou. Při přerušované se na cyklostezku smí, ale jen pokud neohrozíte cyklisty. Při porušení předpisů vám může policie zabavit vozidlo. Nejen v Americe platí zákaz projíždění kolem stojících školních autobusů. Stejně tak se musíte zachovat také v sousedním Rakousku. Na závěr zajímavost ze Španělska. Řidič jezdící s dioptrickými brýlemi musí mít u sebe jedny náhradní.



Další iČMN články

  • Moto Cestou Necestou 2018 – včera odstartovali!
  • Video: EXPEDICE PERU 2018
  • Velká cesta na malých strojích

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...