Byli jste v kurzu

vydáno 30. 5. 2017, text Jan Rameš, foto Iveta Horská

Na jaro jsme pro vás ve spolupráci s Autoklubem ČR měli přichystanou soutěž Buďte v kurzu! zaměřenou na první pomoc. Přeci jen motocykly jsou koníčkem, kdy se tyto znalosti hodí bohužel docela často. Soutěžili mladí i staří, pánové i dámy, a my už známe vítěze i poražené.

Celou soutěž jsme odstartovali na březnovém veletrhu Motosalon v pražských Letňanech, kde byly součástí našeho stánku praktické ukázky první pomoci. V ČMN číslo 5, které vyšly zároveň s veletrhem, jste našli hrací kartu, do níž jste zapisovali správné (tedy podle svého uvážení) výsledky, a ve finále vás čekala ještě závěrečná tipovací otázka, a sice za jak dlouho obejdou naši dva Petrové s Kráťou na rukách plochodrážní stadion na pražské Markétě.

Těžší, než to vypadalo
Překvapilo nás, že jen devět soutěžících mělo všech 15 testových otázek správně. Na druhou stranu drtivá většina zbylých měla správně 12-14 otázek, což je určitě u laiků úspěch, protože občas nebyly vůbec lehké.
Hodnotit úspěšnost odpovědí na tipovací otázku je samozřejmě složité, čas měli kluci 8 minut 58 vteřin a plus mínus minutu trefila hned pětice soutěžících, přičemž tři z nich měli i plný počet bodů, takže se automaticky stali i vítězi celé soutěže. Třetí v pořadí Iveta ještě připsala vtipný komentář: „K přesnému času nám však chybí ještě údaje o botách, v kterých kluci vyrazili. Vypadá to, že Petr má Sidi, což vzhledem k tvrdosti mohlo zapříčinit menší pauzu někde v půlce tratě. Je také ale možné, že byl hnán touhou druhého Petra po dobrém čase, tak by čas mohl být ještě menší.“ Iveto, s tou pauzou jste měla pravdu! Jinak občas jste Petrům věřili až moc (největší extrém 1:23 min), jindy (42 minut) zase vůbec.
Potěšilo nás, že soutěžící byli opravdu naprosto různorodí: z celé republiky, s motocykly od 50 do 1200 kubíků, ve věkovém rozpětí 18 až 73 let a taky že mezi pány bylo i devět dívek či paní!

Kurz na závěr
Tři nejlepší, které vidíte v samostatné tabulce, získávají věcné ceny (airbagovou vestu, páteřák a helmu s rukavicemi) a ještě účast na kurzu první pomoci od Autoklubu ČR, v němž se sejdou se třemi nejhoršími. Kurz by měl proběhnout příští měsíc, výherce ohledně toho budeme kontaktovat a z kurzu přineseme samostatnou reportáž!

Vítězové:
1. místo: Tomáš Vokrouhlík, 45 let, Šenkov-Louny, 15 správně, tipovaný čas 8:37 min
2. místo: Jaroslav Polák, 47 let, Jeníšovice-Býkev, 15 správně, tipovaný čas 8:00 min
3. místo: Iveta Hasenkopfová, 22 let, Skuhrov, 15 správně, tipovaný čas 7:58 min

Z konce tabulky (kurz se bude hodit):
Milan Nevrtal, 55 let, Bruntál, 10 správně
Vladimír Výborný, 70 let, Český Krumlov, 11 správně
Alexander Dvořáček, 53 let, Staříč, Frýdek-Místek, 11 správně


Všechny otázky a jejich správné odpovědi:

1. První pomoc musíme ze zákona poskytnout:
a) pouze když je na životě ohrožen jezdec na motocyklu
b) pokud se tím sami nevystavíme nebezpečí
c) bez ohledu na vlastní bezpečnost

2. Poraněný se po dopravní nehodě dožaduje tekutin:
a) dáme mu napít, kolik bude chtít
b) dáme mu napít, ale jen nealkoholické nápoje
c) nedáme mu v žádném případě napít

3. Nepřímá masáž srdce se provádí stlačováním hrudníku nataženýma rukama propnutýma v loktech:
a) uprostřed hrudní kosti
b) vlevo přibližně na dva prsty od hrudní kosti
c) vpravo přibližně na dva prsty od hrudní kosti

4. Pokud nedojde k obnovení životních funkcí, provádíme resuscitaci:
a) půl hodiny
b) dokud nezaslechneme houkačky záchranářských vozů
c) dokud si zraněného nepřevezme záchranná služba nebo do vyčerpání zachránců

5. Na srazu narazíme na silně opilého jedince, který se jen stěží udrží na nohou. Podle zásad první pomoci:
a) ho posadíme do rohu, aby nikam nepadal
b) ho uložíme na záda a dáme mu deku
c) ho uložíme do stabilizované polohy na boku s hlavou otočenou k podložce, abychom omezili riziko vdechnutí zvratků

6. Při laické resuscitaci zraněného má prioritu:
a) především umělé dýchání z úst do úst
b) pravidelné střídání umělého dýchání a nepřímé masáže
c) nepřímá masáž zraněného bez přerušení

7. Při nepřímé masáži srdce bychom měli stlačit hrudník frekvencí:
a) 30krát za minutu
b) 60krát za minutu
c) 100krát za minutu

8. Postižený po dopravní nehodě leží a stěžuje si na silnou bolest zad, jedna noha je viditelně zlomená v bérci. Do příjezdu záchranářů zraněného:
a) uložíme do stabilizované polohy, zlomenou nohu srovnáme a zafixujeme
b) uložíme do stabilizované polohy, na nohu nesaháme
c) necháme v poloze jaké je, na nohu nesaháme, jen se pokusíme zraněného něčím přikrýt a zabránit tak prochlazení

9. Motocyklista se po nehodě nehýbá, je v bezvědomí a nedýchá:
a) opatrně ho otočíme na záda, mírně zakloníme hlavu. Pokud nezačne dýchat sám, začneme s resuscitací
b) necháme ho v poloze, v jaké je, aby případným pohybem nedošlo k poranění míchy
c) uložíme ho do stabilizované polohy a držíme hlavu, aby se neotočila

10. Na akci zaskočí známému kus klobásy s křenem. Údery mezi lopatky nepomáhají:
a) zkusíme prekordiální úder, to je rána pěstí na střed hrudní kosti
b) postavíme se za něj, obejmeme ho rukama a provedeme prudké stisknutí nadbřišku směrem dozadu a nahoru
c) položíme ho na záda s hlavou v záklonu a zvednutýma nohama

11. Jezdec si při nehodě způsobil hlubokou ránu nad kotníkem, ze které pravidelně vystřikuje proud krve:
a) končetinu rovnou zaškrtíme těsně nad ránou
b) uložíme zraněného tak, aby končetina byla výš než trup
c) použijeme tlakový obvaz na ránu, pokud rána stále krvácí, zaškrtíme končetinu na stehně

12. Životnost motolékarničky určuje:
a) datum uvedené na obalu
b) datum uvedené na jednotlivých položkách
c) míra zažloutnutí papírových obalů

13. Minimální šíře pryžového škrtidla v motolékárničce musí podle vyhlášky být:
a) 30 mm
b) 60 mm
c) 90 mm

14. Při opravování motocyklu si kamarád omylem propíchne ruku šroubovákem:
a) šroubovák zařízneme, aby nepřečníval, a ránu obvážeme
b) šroubovák rychle vytáhneme ven a ránu obvážeme
c) z ran nic neodstraňujeme, šroubovák zafixujeme a vyhledáme odbornou pomoc 

15. Za jízdy vletí jezdci do pusy vosa a bodne ho do jazyka:
a) pokud to je možné, chladíme krk ledem a okamžitě voláme záchranku
b) dojedeme k nejbližší restauraci a požádáme o cibuli, kterou jezdec sní, aby jazyk nenatekl
c) vyvoláme zvracení


Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...