Všichni jsme Rossi

vydáno 23. 11. 2007, text LZ, foto RZ

Moderní supersportovní padesátky mají jeden společný znak. Designérsky jsou děsně namakané. Podívejte se na ta kuňkadla - vypadají nejmíň jako stopětadvacítky. Že tak vypadají, je jednoduše dáno tím, že co šlo, udělalo se větší, než by být muselo. Podívejte se třeba na rozměry kol, rozměry pneumatik...

Moderní supersportovní padesátky mají jeden společný znak. Designérsky jsou děsně namakané. Podívejte se na ta kuňkadla - vypadají nejmíň jako stopětadvacítky. Že tak vypadají, je jednoduše dáno tím, že co šlo, udělalo se větší, než by být muselo. Podívejte se třeba na rozměry kol, rozměry pneumatik a celého podvozku nebo průměry brzdových kotoučů. Velikost (a váha) větší než odpovídá potřebám a parametrům padesátek, je zároveň rubem toho jejich vypadání, ale když dáte kterémukoliv zvířeti zvaném puberťák vybrat, stejně vždycky sáhne po motorce která vypadá (pokud teda vůbec bude z nějaké padesátky nadšený). Ale vypiplané motory dnešních padesátek si s těmi kily navíc snadno poradí. Nebo ne? Třeba zrovna tahle TZR50 se svými zhruba dvěma koni, to přece musí být přímo letadlo. Nebo ne?

A teď k té replice. Aby výrobci podpořili prodeje a popularitu značky, rádi osvěžují své výrobní programy omezenou sérií v barvách svých vítězných strojů. Nevíme sice, jestli se zrovna letos hrudě zástupců Yamahy na výstavě v Miláně, kde Yamaha svou TZR50 Race Replica v barvách Fiat Yamaha Týmu představila, dmuly stejnou pýchou jako kdysi při představování repliky v barvách Gauloises Yamaha Týmu, ale to nic nemění na skutečnosti, že TZR50 Replice fiatí barvy opravdu sluší. Ještě dříve na supersportovním skútru Yamaha Aerox a nyní i na TZR50 se tak objevují barvy, které provázely sedminásobného mistra světa Valentina Rossiho celou letošní sezonu. Na oplátku zdobí boky tohoto stroje jeho podpis.

Model TZR50 je na světě už od roku 1991, současnou podobnu získal faceliftem z roku 2003. Pohání jej jednoválcový kapalinou chlazený dvoutakt o objemu 50 cm3 se šestirychlostní převodovkou. Ten pochází od italské Motori Minarelli, továrny, která už nějakou dobu funguje pod křídly Yamahy. Motor je uložen ve dvojitém ocelovém rámu Deltabox, přední brzda je jednokotoučová o průměru 280 mm, zadní brzda používá jeden kotouč o průměru 220 mm. Přístrojová deska má analogové přístroje, což dává motorce nádech dospělého supersportu. Při maximální rychlosti dokáže tenhle prcek v homologovaném provedení uhánět rychlostí až 150 kilometrů…..za tři hodiny.

Yamaha TZR50 se také vyrábí pod hlavičkou MBK s označením X-Power, ovšem nikoli jako Replica.



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...