Vodníci od BMW

vydáno 6. 1. 2012, text ptp, foto rz

Na vodou chlazeném motoru pracují v BMW už dlouho, ale teprve v létě 2011 byl přistižen jeho prototyp. V minulých dnech byl přistižen opět.

Fotografie zachycují motocykly hned z několika úhlů a je na nich celkem kvalitně vidět jak motor, tak i vzhled motocyklu. Motor má kardan vedený na druhé straně než u současných modelů GS a jinak jsou umístěny také výfuky a sání na válcích. Původní vpředu/vzadu nahrazuje uspořádání nahoře/dole. Respektive výfuk je spíš pod úhlem dopředu dolů. Není bez zajímavosti, že toto uspořádání se již dříve objevilo u prototypů Jaw s ležatým dvouválcem. A podle kuloárních informací tento motocykl v BMW dobře znají.

V médiích se objevila také informace, že nový model by mohl být uveden do prodeje již v roce 2013 a ponese název R1250GS. Pokud ano, je možné, že poroste objem motoru. Ten současný činí 1170 kubíků. Jestliže BMW objem zvýší, společně s dalšími inovacemi by to mohlo znamenat také nárůst výkonu a točivého momentu. Současných 110 koní a 120 Nm sice není málo, ale pravděpodobně je to také maximum, které lze dostat z tohoto motoru. Vodou chlazený motor s vyšším objemem by naopak otvíral brány k možnostem dalšího ladění.

Řízená termoregulace dovoluje přesnější výrobu, což se projeví také v dalších směrech. Motor by mohl mít lepší životnost (právě životnost motoru se v poslední době stává terčem kritiky některých uživatelů) a také spotřebu. Samozřejmostí jsou také přísné emisní normy, jež půjdou s kapalinou chlazeným motorem lépe plnit. V neposlední řadě pak bývá kapalinou chlazený motor také tišší než vzducháč a míň vibruje.

Pro zavedení takového motoru jistě hovoří řada argumentů. Někteří motorkáři ale mohou zastávat opačný názor. Totiž BMW R1200GS je jedním z posledních opravdových adventure biků, se kterými se jejich majitelé nebojí vyrazit do těch nejhorších terénů nejzapadlejších míst světa. A právě ty by vodní chlazení mohlo odradit kvůli náročnějším opravám při haváriích. Prostě prorazit chladič není žádné umění.

Úpravy jsou patrné také na dalších komponentech. Jiné je světlo, které je efektně vybaveno ledkami. Plasty kolem nádrže také doznaly jiné modeláže a pozměněno bylo i plexi (jako bychom ho už viděli na jiném modelu BMW). I kdyby se jako celek tento motocykl do sériové výroby nikdy nedostal, určitě se s některými jeho díly ještě setkáme.



Diskuze k článku


Přečtěte si také

Überboxer BMW HP2 Sport  9. 2. 2012  

Další články z rubriky

  • iCMN má nový kabát
  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • Nedožitých 20 let ČMN

Kam dál

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western