Vanguard Roadster: Star Wars v jedné stopě

aktualizováno 6. 12. 2016, text Jan Rameš, foto Vanguard

Vždycky, když máme dojem, že nás už nic nepřekvapí, přijde pořádná bomba. Jako třeba tenhle nový americký klenot se spoustou zajímavých detailů a vzhledem jak z Hvězdných válek.

Vanguard je úplně nová americká značka se sídlem v New Yorku, kde také teď o víkendu proběhne její křest v rámci místního motocyklového veletrhu International Motorcycle Show. Křtít se bude prototyp prvního modelu nazvaný Roadster, následovat mají ještě Cruiser a Racer. Nicméně určitě to nebude hned, výroba Roadsteru začne až v roce 2018. Do té doby si zájemci mohou odkládat každý měsíc nějaký ten dolar z výplaty, aby jich na konci měli požadovaných 30 000, tedy v přepočtu nějakých 760 000 Kč.

To samozřejmě není žádná láce, avšak v rámci kategorie exkluzivních značek jde vlastně o motorku za hubičku. Podívejte se na ostatní americké stroje podobného ražení, KRGT-1 od Arch Motorcycle herce Keanu Reevese stojí 78 000 USD bez daně a třeba takový Confederate Fighter vychází na 125 tisíc! Oba konkurenti jsou také vybaveny motory S&S, a to není vše.

Zmínka o Confederatu nepadla náhodou - oba pánové, kteří nyní stojí za Vanguardem, s touhle značkou měli kdysi co do činění. Francois-Xavier Terny býval investorem a členem vedení a Edward Jacobs působil od roku 2005 do 2011 jako šéfdesignér. Takže jestli vám Vanguard svým provedením trochu připomíná stroje od Confederatu, má to svůj důvod.

Vanguard Roadster je ale zcela svébytným motocyklem, z něhož čiší na všechny strany obrovská láska k řemeslu a zejména k obráběcím strojům. Design je naprosto úchvatný, tedy pro toho, kdo namísto italských kudrlinek a plastíčků vyznává techno. Fakt jako by jej udělal ten, kdo stál za designem Imperial Star Destroyeru, válečné lodi Impéria z Hvězdných válek.

Co je na téhle motorce konvenčního? Vlastně nic. Možná tak brzdy (monobloková Bremba) a pneumatiky, osmnáctipalcové Metzelery, vzadu o šířce 240 mm. I to odpružení je specifické, sice se jedná o klasické Öhlinsy, ovšem zadní centrála je uchycena naležato a hlavně celá ukrytá v jakémsi boxu s průhledným otvorem. To samé řešení najdeme i na pravém boku motoru, kde jsou krásně vidět rozvody.

Co se motoru týče, je to starý známý S&S X-Wedge o objemu 117 krychlových palců, čili na naše 1917 kubíků. A je zvláštní v tom, že funguje vlastně jako nosný prvek - Vanguard totiž nemá žádný rám! Celá vrchní část je nasazena na motor a k němu je zezadu uchycena jednoramenná kývačka, která v sobě nese kardan. To se u amerických motorek moc nevidí a u těch s motory S&S už vůbec ne.

Čím je dále Roadster speciální? Nikde nenajdete žádnou hadičku nebo drátek, vše je vedeno pečlivě vnitřky trubek (ačkolu u přední brzdy je to podfuk, protože třmeny nejsou zapojené). Čelní světlo jako by neexistovalo, tvoří jej šest LED světýlek pod průhledným krytem, a vzadu je akorát slabý proužek. Před ním najdeme dva otvory, které vypadají jako ústí výfuků, ale upřímně přiznáváme, že vůbec netušíme, kam výfuky vedou - jestli pod sedlo, nebo naopak to je ten kanystr nalepený zespodu na kartery.

Závěrečnou "chuťovkou" je přístrojová deska. Tu tvoří velikánský dotykový displej, jehož součástí je i pohled dozadu ze zpětné kamery, kterou najdeme na zádi mezi oběma brzdovými světly. Jo, na Vanguard Roadster bychom si v redakční garáži místečko klidně udělali...



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...