T12 Massimo - zhmotněný sen génia!

vydáno 10. 5. 2016, text David M. Bodlák, foto Massimo Tamburini srl

Je to více než dva roky, kdy nás Maestro opustil, ovšem zanechal zde ještě jeden projekt, svoje úplně poslední dílo – T12 Massimo!

Massimo Tamburini, designérská ikona a tvůrce nejkrásnějších strojů planety, jako byla Ducati 916 nebo MV Agusta F4, a také třetinový zakladatel jedné z nejluxusnějších motocyklových značek Bimota se vrací do světa jedné stopy se svým posledním veledílem – T12 Massimo (T jako Tamburini, 12 jako jeho šťastné číslo a Massimo myšleno také jako „maximum“).

Bimota DB1
Ducati 916
MV Agusta F4

Motorka s dokonalým rukopisem kultovního designéra je postavená po vzoru Bimot na základě vypůjčeného motoru, a to z velice oblíbeného superbiku BMW S 1000 RR. Čtyřválcový řaďák, vyšlechtěný na výkon přes 230 koní, je usazen do hybridního rámu s nastavitelnou geometrií, využívajícího vysokopevnostních ocelových trubek a frézovaných komponentů z hořčíku. Závodní elektronika MoTeC M170, špičkový brzdový systém GP s monoblokovými čtyřpístky P4.34/38 a 320mm kotouči od Bremba, navíc s rychlospojkami Staubli, "nejrejsovější" podvozek Öhlins GP, hořčíková kola Marchesini obutá do pneumatik Pirelli Diablo SBK Racing 120/70 ZR17 a 200/60 ZR17, karbonový airbox, nádrž i kapoty ojedinělých tvarů včetně zajímavého vyústění koncovky výfukového systému Arrow 4-1 zkrze spodní díl kapoty a letmo uchycené zadní kolo, to vše je přehlídka dokonalosti, kterou dotváří ty nejtitěrnější detaily třeba jen v podobě propracovaných hlaviček šroubů.

T12 Massimo

Ryzí závodní pojetí bez homologačních nesmyslů dělá z T12 velice schopný superbike. Však váhově je oproti sériovému BMW S 1000 RR o 25 kilo lehčí a parametrově T12 dokonce odpovídá posledním specifikacím dvoudobých GP pětistovek! Jenže... Vzhledem k odhadované ceně cca 8 100 000 Kč půjde spíše o unikátní sběratelský kousek, než že by někdo T12 chtěl prohánět po trati.

Momentálně jsou na světě dva prototypy, z nichž jeden tajně testoval Luca Cadalora a byl hodně spokojený, přestože motocykl byl v té době ještě v raném stádiu vývoje. Každopádně společnost Massimo Tamburini srl, založená čtyřmi členy rodiny Tamburini a dvěma externími partnery, dokázala zhmotnit Massimův odkaz a je pouze na nich a na fanoušcích, zda-li se povede toto dílo povýšit až na malosériovou či spíše silně limitovanou edici, jakožto poslední odkaz jedinečného a velkého génia. My jim každopádně držíme pěsti, protože takových kousků, jako je T12 Massimo, bylo a je ve světě jedné rychlé stopy opravdu pomálu!



Diskuze k článku

Beast1186 10. 5. 2016
Nádhera!!! Signore Tamburini byl prima chlápek, a jsem rád, že od něj mám alespoň jeden kousek.

Tony 10. 5. 2016
Totální masakr! Škoda, že už toho nebude víc :-(

Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023
  • Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...