Rozhovor s Matějem Smržem

vydáno 1. 3. 2011, text mc, foto Smrž Moto

Matěj Smrž je superbikový závodník, ale spolu se svým bratrem Kubou i majitelem českobudějovické firmy SMRŽ MOTO, kam jsme zajeli Matěje vyzpovídat.

Představil bys nám firmu SMRŽ MOTO?

Firmu zakládal můj otec Martin Smrž, v roce 2002 s jedním partnerem, se kterým se po pár letech v přátelském duchu rozešel. Tento partner měl ještě nějaké jiné aktivity a dál už neviděl smysl v tom, aby prodával motorky. Nejprve existovala pouze prodejna MS Motors, v roce 2006 jsme se rozrostli o další prodejnu SMRŽ MOTO. V této chvíli jsme obě prodejny sloučili do nemovitosti v našem vlastnictví a pokračujeme již pouze pod názvem SMRŽ MOTO. Více zákazníků nás zná kvůli závodům pod našimi jmény, což byl i důvod, proč jsme se pro tento krok rozhodli.


Můžeš nám trochu přiblížit váš sortiment?

Jsme firma, která se od roku 2002 věnuje oficiálnímu dealerství motocyklů Honda a od roku 2006 i motocyklů značky Kawasaki a kanadským čtyřkolkám Can-Am. Jak jsem již říkal, dříve to byly dva krámky vedle sebe, které dělilo malé parkoviště, nyní se jedná o jeden obchod, ve kterém je stálé dealerství těchto značek, ale i vzorková prodejna moto oblečení firmy For Street Racing (4SR), což je jeden z nosných bodů našeho programu. Máme tu další obchodní aktivity, jako například helmy Shark, THH, ve spolupráci s Bikers Crown prodáváme jejich kompletní sortiment, řekněme v nadstandardních podmínkách. V tuto chvíli můžeme hovořit o našem obchodě jako o krámu, kde máme spoustu zboží na 300 metrech čtverečních.


Co nám prozradíš na složení personálu?

Náš tým lidí tvoří dva mechanici, kteří provádí servisní a garanční práce. Dále zde máme tři prodavače a vedení, v jehož čele jsem já a můj brácha Kuba. Děláme záruční i pozáruční servis na Hondu, Kawasaki, Can-Am a Masai. Samozřejmostí je nezáruční servis na všechny ostatní značky. Dnes je úplně jedno, co prodáváš, dokážeme opravit jakékoliv značky. Prakticky neexistuje nic, co bychom zde nedokázali servisovat a opravit. Na naší brzdě jsme schopni změřit zákazníkům výkon jejich motorky a spoustu dalších věcí udělat v oblasti seřízení motoru.


Jak vás postihla ekonomická krize?

Hodně, samozřejmě že hodně. Krize tu byla v letech 2008 a 2009, ale dopad jsme cítili vloni a zatím stále cítíme i letos, díky bohu již v odstupující tendenci. Byly doby, kdy člověk nemusel počítat každou korunu, díky krizi jsme ale museli přemýšlet, jak ušetřit peníze. Byly nějaké náklady a nějaké příjmy. Náklady byly neustále stejné, na tom prostě ta krize nic nezměnila. Platit elektřinu, topení, pronájem atd... to musíš vždy. Zatímco příjmy šly dolu, hodně šly dolů, někde okolo 40-45 %. To je obrovské číslo. V první řadě jsme sjednotili obchod, také jsme se museli rozloučit i s nějakými zaměstnanci. To není nic příjemného, ale tak to je. Když lidi v týmu nejsou schopni vyprodukovat peníze, aby se tým uživil, musí někdo z kola ven. Samozřejmě zde byla další spousta maličkostí, jako například úspora energií, spotřebních věcí, atd... To vše jsme řešili a myslím si, že pro snížení nákladů jsme udělali v současné době maximum.


Jaká je tedy představa o číslech vyjadřujících poměr mezi náklady a příjmy?

Čekáme na jarní měsíce, na duben, květen, to by nám mělo ukázat, jak se bude vyvíjet letošní rok. Doufáme, že se to zvedne, ale když ne, tak pochopitelně dál budeme muset řešit, co s tím. Nějaké plány jsou, nějaké úhybné manévry máme pro krizovou situaci připravené, ale uvidíme, až jak se vše ukáže na rozhraní první poloviny roku. V prodeji motocyklů je to někdy velmi složité. Například auta si kupují všichni a kupovat budou, motorky si lidé kupují pro radost a bohužel v posledních letech těch peněz lidem pro radost moc nezbývalo. Proto šly prodeje tak razantně dolů. Nyní obchodníkům s motocykly nezbývá než čekat, jsem na to sám zvědavej.


Jaký je tvůj názor na černé prodejce, na lidi, co dovážejí levnější motorky ze sousedních zemí?

Poměrně kladný, a to díky tomu, že jsem oficiálním dealerem různých značek motocyklů v České republice. Je jasné pochopit, že když nakupuješ zboží, tak ho chceš prodat, aby ti něco zbylo. Prodejci tzv. „šeďáci“ si vybrali lehčí a méně komplikovaný způsob prodeje motocyklů, ale nejsem přesvědčený o tom, že je to ten správný pro zákazníky. Máme zde servis, držení garance a služby spojené s prodejem motocyklů...


Ano, ale vždyť vám v podstatě berou zákazníky, například BMW se dnes už nekupuje jinde, než v Polsku u Sikory...

Jasně, berou nám kupce na motorky, ale ve finále, kde končí ti zákazníci? Není to až tak úplně o tom, kde si kdo koupí motorku. Po republice je hodně obchodů, a každý obchod má svou klientelu. Je tu křivka zákazníků, která má nějaký svůj průběh. Jedni zákazníci odcházejí, druzí přicházejí. Já si osobně myslím, že je to o tom, kdo má jaký přístup ke každému zákazníkovi. To, že si někdo jede koupit levnější motorku do Polska je pouze otázka ceny. Dneska už to taky není tak, jako dřív. S ohledem na služby, které každý zákazník po koupi motorky potřebuje, dokáže každý oficiální dealer konkurovat třeba i Polákům.


Pojďme dále, co firma SMRŽ MOTO připravuje v letošním roce pro své zákazníky v rámci prezentace?

Různé akce na vybrané zboží připravujeme v průběhu celého roku, návštěvníci našeho obchodu to jistě ví a ohlas na to je velmi kladný. Zatím sestavujeme plán prezentací a slev pro rok 2011, které uvedeme v nejbližších týdnech. Možná budeme vystavovat v Českých Budějovicích na Země živitelce, kde jsme měli stánek již vloni. Kvůli přesunu obchodu a renovace uvnitř krámu nejsou prozatím žádné další akce připravované, i když v průběhu roku se tento postoj může změnit. Samostatnou kapitolou je podpora sportovců. Již třetím rokem spolupracujeme se Zdeňkem Blábolilem, motokrosařem tady z jižních Čech, co jezdí mezinárodní mistrovství České republiky, Slovenska a populární Dirty Kingdom Cup.


Závěrečná otázka... vidím tady na prodejně nějaké renovované veterány, co k tomu řekneš?

Ano, začali jsme se věnovat renovaci veteránů. Vyplňujeme tím dlouhé zimní období, kdy mechanici nemají až tolik práce. Třeba tady vidíš naši práci v podobě pětistovky „foura“ od Hondy a vzadu na krámu je Jawa třipade. Tohle je jedna z věcí, které se věnujeme. Pokud má někdo něco na půdě a není schopen to nějak řešit, my mu rádi pomůžeme.


Takže díky za rozhovor a hodně štěstí v podnikání tobě i celému SMRŽ MOTO.




Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...