Mezi motorkáři asi není na světě známějšího lomu. V roce 1995 se na tomto místě rozhodla parta nadšenců uspořádat první enduro závod a od té doby se zde každoročně na začátku června usídlí na pár dní tisíce podobně postižených lidí. Takových, co si libují v blátě, prachu a řevu vytočených dvoutaktů i čtyřtaktů, a celý lom spolu s klidným městečkem tak náhle ožijou jedinečnou atmosférou, kterou jinde těžko zažijete.
Letos přísnější
První jezdci i fanoušci se začali sjíždět do kempů ve městě a přímo v lomu již uprostřed týdne. Dodávky, karavany, trucky a dokonce i jednopatrové autobusy narvané posádkami jednotlivců i týmy tvoří v kempech menší či větší základny, jejichž příslušnost se dá již z dálky rozeznat. I české a slovenské vlajky hrdě vlály…
Letos se myslelo hlavně na bezpečnost, často byly vidět policejní vozy a nejfrekventovanější spojka mezi depem, tedy centrem dění, a kempovým ghettem v lomu, jak by se osídlení kamenitých kopců připomínající apokalypsu dalo nazvat, byla letos usměrněna a oddělena násypy, přičemž nechyběl ani pruh pro chodce. V ostatních částech to bylo ale zcela v duchu let minulých, a tak se prášilo, lítalo kamení od protáčejících se pneumatik rozdivočelých strojů ovládaných ještě rozdivočelejšími jezdci a v celém areálu bylo nutné být stále ve střehu.
Bouře před bouří
Program se rozjíždí ve čtvrtek po poledni první disciplínou a atrakcí zároveň. Tou je Rocket Ride, neboli výjezdy do strmých kopců a souboje o to, kdo bude první na vrcholu. V pátek a v sobotu již od brzkého rána startují dvě kola kvalifikace do hlavního závodu – Iron Road Prologue, kterého se účastní přes 1250 jezdců (celkem jich bylo přihlášených 1795). Kromě pěti set nejrychlejších endur, jež postupují do hlavního nedělního závodu, se hodnotí samostatně i další kategorie (Desert Bomber, Lady Cup, Strasse, Quad, Scooter), ve kterých se na��lo také několik premiérových českých zástupců. Ve čtyřkolkách např. Matěj Oliva, mezi velkými dvouválci pak Jiří Hejník na svém speciálu KTM 950 Super Enduro Erzberg Limited Edition (ten ocenil i Gio Sala), který upaloval po šotolině v nejrychlejší části trati prologu téměř 200 km/h! Za zmínku jistě stojí i to, že krom benzinových strojů se na trati objevily také elektrikou poháněné motocykly americké provenience.
Naši nejlepší účastníci minulých let tentokrát nebojovali. Martin Gomboš nebyl ani přihlášený a Mario Rybář vzhledem k dlouhodobým zdravotním problémům odjel jen druhý prolog.
Velká show i zklamání
Zcela jiného ražení byla páteční podvečerní Sturm auf Eisenerz - spanilá jízda městečkem, které se účastní všichni motorizovaní účastníci jak z řad závodníků, tak i fanoušků, a která se vždycky bleskově zvrhne k radosti všech přihlížejících a především samotných účinkujících ve spontánní exhibiční vystoupení.
Největší peckou letošního ročníku byl ale rozhodně souboj favorita z minulých let, do té doby trojnásobného vítěze Erzberg Rodea, Taddyho Blazusiaka na KTM, a Kimiho Räikkönena v závodním rally speciálu Citroën C4 WRC v divácky atraktivním závodě Motorclash na trati prologu. Z dvoukolového souboje vyšel vítězně Kimi, který trať prologu dokázal proletět za 10:28,6, tedy o více než půl minuty rychleji než Taddy a nestačil by na něj býval ani nejrychlejší jezdec z prvního kola prologu Ossi Reisinger, který to zajel na Suzuki RM-Z 450 za 11:01,399.
Podvečerní FMX party byla závěrem sobotního dne a nedopadla dle očekávání. Po hrozivě vypadajícím pádu a zranění Belgičana Stevena Stuyvena byla předčasně ukončena.
Těžká zkouška
Naprostý klid po bouřlivé noci, tak vypadá nedělní ráno v kempu. Pět set jezdců ještě vyspává a nabírá síly na hlavní závod. Do startu zbývá pár hodin, každý si musí vyzvednout startovní číslo a má poslední možnost na přípravu stroje. Kolem jedenácté se už tvoří na dně lomu deset řad po padesáti jezdcích. Do hlavního závodu se dostalo z 51 Čechů 13 jezdců s nejlepším Tomášem Trojanem ve druhé řadě na 90. pozici, další startují ze 119. až 492. místa.
Přesně v poledne startmaršál a jeden ze zakladatelů tohoto závodu Karl Katoch odmává první řadu a boj začíná! Jezdci se hned po startu koupou v hlubokých loužích a řádně zmáchaní míří na první prudké výjezdy a sjezdy, aby během několika minut zmizeli ze dna lomu někde v dáli. Čas neúprosně běží a na jezdce čeká řada velmi náročných úseků. Téměř kolmé skalní výjezdy, bláto, lesní strouhy, kamenná pole plná obrovských balvanů... Z celkem dvaceti checkpointů je jich sedm, kde se nesmí pomáhat. Tam, kde je to povoleno, se diváci vrhají střemhlav s lany v ruce pro motorky i jezdce, radí kudy nebo alespoň dávají napít.
Neporazitelný Taddy
Do cíle se nakonec dostalo v limitu čtyřech hodin a se splněním všech checkpointů jen 15 jezdců z 500! Jako první viděl „cílovou pásku“ již počtvrté Taddy Blazusiak na KTM, jako druhý dojel Andreas Lettenbichler na BMW, který si tak oproti loňsku polepšil o jedno místo, a jako třetí se radoval z vítězství Dougie Lampkin na Betě, který v minulém roce zkolaboval na jednom z posledních úseků. Letošní největší výkon ale zřejmě podal japonský trialista Taichi Tanaka, který startoval až z páté řady a do cíle a 13. místa tak musel předjet více než dvě stovky soupeřů. Z našich nejlépe dojeli Tomáš Trojan a Tomáš Císař, kteří se oba vešli do první stovky.
Přestože se nejedná o žádné ME nebo dokonce MS, letošní šestnáctý ročník opět potvrdil to, že Erzberg Rodeo se řadí mezi světové motocyklové megapodniky, a opět to byla velkolepá podívaná.
Za pozvání na tuto výjimečnou akci a možnost absolvování zlomku trati nejtěžšího závodu světa na vlastní kůži v sedle KTM 450 EXC patří poděkování KTM Central East Europe.
RED BULL HARE SCRAMBLE
ERZBERG (AUT)
1. Tadeusz Blazusiak (PL, KTM) 1:45,43
2. Andreas Lettenbichler (D, BMW) 1:56,26
3. Dougie Lampkin (GB, Beta) 2:02,26
...78. Tomáš Trojan (CZ, KTM) 14. úsek Gerlchtsgraben
...85. Tomáš Císař (CZ, KTM) 13. úsek Carl’s Dinner
Tuto reportáž, nejlepší vítěze v historii Erzbergrodea a profily dvou nejzajímavějších českých jezdců najdete v ČMN 23/2010.