BMW R 5 Hommage - esence krásy, jednoduchosti a moderní techniky!

vydáno 23. 5. 2016, text David M. Bodlák, foto BMW

V roce 1936 představilo BMW světu dnes již ikonický model R 5, vycházející z půllitrového továrního závoďáku. A k letošnímu významnému 80. výročí nachystalo jeden opravdu zajímavý koncept.

Právě tento víkend se odehrála v Cernobbiu na břehu italského jezera Como jedna z nejdůležitějších akcí, oslavujících mystiku historických vozů – The Concorso d’Eleganza Villa d’Este, jejíž počátek sahá až do roku 1929, přičemž znovuoživení se dočkala v roce 1990. A jelikož firma BMW Group je s touto akcí spjata už jedenáct let, vždy tu představí něco zajímavého, stejně jako tento víkend, kdy návštěvníkům odprezentovala zcela výjimečný custom koncept – BMW R 5 Hommage.

Speciální model kombinuje historický design a moderní techniku. „Model R 5 je jedním z nejestetičtějších motocyklů v historii značky BMW,“ říká Edgar Heinrich, vedoucí oddělení designu BMW Motorrad. A jeho slova doplňuje i samotný Ola Stenegard, vedoucí oddělení designu vozidel a kreativní ředitel Heritage BMW Motorrad: „V dnešní době je hrozně jednoduché dělat složité věci a hrozně složité dělat věci jednoduché. Fascinující a jedinečná krása modelu R 5 spočívala vždy v jeho naprosté jednoduchosti. Tím ztělesňoval samotnou podstatu motocyklu. A tuhle podstatu jsme chtěli přenést do současné doby, plné moderních technologií a vysokých výkonů.“ Jestli se jim to povedlo? Posuďte sami...

Při letmém pohledu vypadá R 5 Hommage jako dokonale zrestaurovaný kousek a částečně na tom něco je. Půllitrový boxer, nyní již v kondici, byl totiž původně dochovaným agregátem, který byl kdysi poškozen při závodě. Do projektu ho věnoval nadšenec Sebastian Gutsch. Vše ostatní je pak už dílem bratrů Ronnyho a Bennyho Norenových z dílny Unique Custom Cycles, kteří stojí za veškerou řemeslnou prací včetně nádrže, rámu, nových krytů ventilů, čelního víka motoru a dalších dílů, vyrobených z velké části v souladu se specifikacemi designérského týmu BMW Motorrad.

Elegance hrála při vývoji tohoto konceptu hlavní roli, však se stačí podívat na ty křivky, jenž jsou moderní interpretací historických detailů. Speciálně vyrobena byla přední vidlice, nechybí otočené páčky s venkovním uchycením, nádherná je linie, táhnoucí se od krku řízení až k náboji zadního kola, které je nyní nově odpružené kvalitní centrální jednotkou a na první pohled vám ani nepřijde divné, že původní bubny nahradily moderní hydraulické brzdy.

Nejzajímavější ovšem je, že Hommage dostal kompresor, který údajně výrazně navyšuje výkon z původních 26 k@5500. Přesnou hodnotu ale BMW neuvádí. Pro výplach je moderní R 5 osazena novým výfukovým systémem z nerezi a skvěle zpracované je i kožené sedlo. Silný retromoderní dojem pak dotváří speciální povrchová úprava některých kovových částí a rovněž hodně povedené autentické lakování.

Otázkou teď je, jestli je tímto projektem zamýšlono něco víc. U BMW totiž koncepty nedělají jen tak, viz R NineT nebo R 1200 R, takže ano, mohlo by to něco znamenat. Každopádně podzimní veletrhy budou letos zase dva a ten první proběhne doma v Německu, a to by nějakou pecku chtělo, není-liž pravda?



Další iČMN články

  • 50 let řadových čtyřválců Honda
  • 15 ročník výstavy přestaveb Bohemian Custom Bike
  • MOTO VÝSTAVA LIBEREC 2019

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...