Yuki CSR 125 - Velkokapacitní cisterna malého objemu

vydáno 4. 2. 2009, text Hawk

…i tak by se dala nazvat loňská novinka od Yuki s označením CSR. Jedna návštěva benzínky a pak víkend plný zážitků s tímto motocyklem. A právě o tyto zážitky s řadovým čínským dvouválcem se jdeme podělit.

Kratší stavba, dvě rezonující výfukové koncovky pod sedlem, nečitelné LED-diody palubního přístroje, skvělý design a nádrž na 18,5 litru paliva. Takto by se ve zkratce dala shrnout specifika nové Yuki, s kterou na benzínku budete jezdit opravdu jenom málokdy. Mé zděšení při pohledu na čerpací stojan při doplnění nádrže po okraj by muselo u této dvacky potkat každého. Každopádně máme načerpáno a můžeme vyrazit. Ještě před odjezdem nás ale potká klasický „čínský“ problém. Motorku na stojánku prostě nenastartujete a tak ji za časných ranních hodin, kdy motorku probudíte k životu, jednoduše opřete o zeď. Strach, že vám 160 kilogramů váhy s náplněmi spadne na zem, snad ani mít nemusíte - vždy držela dobře. Při zasednutí za řídítka se budete cítit ze začátku trošku jako na skútru, což jistě oceníte při proplétání městskými kolonami, avšak vysoko uložená a široká řídítka řidičům v koloně moc klidu nedodají. Konečně tedy řadíme jedničku a jedeme. Bohužel dvouválcový motor, plněný dvěma podtlakovými karburátory, ze semaforu moc ochotně nevyrazí, i když mu hodně pomůžete spojkou. Pokud se nezadaří, tak vás prostě občas natře i zkušený řidič autobusu. Každopádně i CSR dokáže opravdu slušně upalovat. Stačí ji trošičku vzít pod krkem, za relativně dost tlusté gripy, přejít vibrace ve středních otáčkách doprovázené rezonancí uvolněné přepážky výfuku, dostat motor do maxima, kde se cítí nejlépe, a řadit.

Šetříme spojku, chceme výkon
Převodovka je hodně velké plus téhle motorky, která předčí i skříň malého CeBeRa. A tak není divu, že při trochu sportovnější jízdě není nejmenší problém omezit používání spojky pouze k rozjíždění a podřazování. Za tímto účelem je ale potřeba nějaké té síly od motoru, a tak se vyrazilo na měření do pražského Scooter-tuningu na motorovou brzdu. Ta nám sdělila, že se na zadním kole nachází maximální výkon 7,6 kW při 10103 otáčkách za minutu. Maximální točivý moment se potom pohybuje přibližně o dva tisíce otáček níže a to na 7855 otáčkách za minutu s momentem 8,1 Nm.

Podvozek je základ
Chceme-li postavit dobrou motorku pro dobré svezení, potřebujeme v prvé řadě dobrý podvozek a tím CSR rozhodně disponuje. Je dokonce jednou z nejsilnějších stránek téhle Yuki a umocňuje celkově příjemný pocit z motorky. Nerozhodí jej ani větší souvislejší sada nerovností. Občas se ale stane, že bás motorka prostě naklepe, i kdybychom jezdili s tlumiči Öhlins. V takovém případě se můžete potkat s problémem spjatým se zadním světlem. U Yuki to prostě už bývá zvykem, že majitelé mají výměnu zadní dvanáctivoltové dvouvláknovky důkladně v ruce. A proto se asi čínští vývojáři rozhodli přistoupit na těžší level téhle hry. CSRko má zadní světlo tvořené kompaktní krabičkou, přišroubovanou k podsedláku a z vrchu kryté sedlem, které je také pěkný boj vůbec oddělat. Každopádně žárovku koncového světla na cestě bez sady nářadí (kterou motorka nedisponuje) a silných nervů rozhodně nevyměníte. Bezpochyby za problém s praskáním žárovky můžou vibrace, které se, jak jsem již zmínil, projevují nejvíce ve středním otáčkovém spektru motoru a silně ovlivňují i viditelnost v zrcátkách, do kterých se přenáší. Všechno však ustane v otáčkách vysokých. Nejplynulejšího chodu motoru, tzv. „bandiťáckého“ klidného předení se dočkáte v nízkých otáčkách na nejvyšší pátý kvalt v rychlosti přibližně 80 km/h. A když už tedy zmiňujeme rychlost, tak s CSRkem jsme se nejvíce rozparádili na 112 km/h. Pokud však začne foukat vítr proti, je velký boj udržet třícifernou hodnotu rychlosti.

Hodnotíme vzhled
Yuki bývá často terčem kritiky designu a někdy i samotné konstrukce. Již loni však tato značka mnohé překvapila modelem SM 125/200 a nyní to celé završuje právě CSR. Streetová příď motocyklu, přechod nádrže v elegantně vytvarované sedlo, tvořící část zádi a celá zadní partie vůbec, působí velice nápaditým a líbivím dojmem. Leckdo by v CSR mohl hledat slátaninu Suzuki GSR a Monstera od Ducati. Při lepším shlédnutí však zjistíte, že se jedná opravdu o originál, který se prostě povedl. Dvě koncovky se svody viditelně taženými podél podsedláku rámu v kombinaci s tvarovaným koncovým plastem a nevymontovatelnou koncovou svítilnou jsou prostě povedené. Se vzhledem se nese ruku v ruce také zpracování jednotlivých dílů. Tady už Yuki trošku pokulhává a sráží celou motorku o úroveň níže. Barevné LED-diody v rychloměru nejsou, kromě čiré modré pro dálková světla, vůbec za dne vidět. Lícování nádrže je dosti nesymetrické, až člověk dostane strach, jak budou vypadat kotouče a brzdiče. No a ejhle vedle. Okousané kotouče. Vpředu čtyřpístek a vzádu jeho polovina. CSR se ve výsledku může pochlubit předvídatelným a precizním brzdovým systémem. Na účinek brzd si sice musíte chvíli zvykat, ale potom je s motorkou sranda a je skvěle odhadnutelná. Pokud si budete chtít při jízdě trošičku dopomoci nohou, tak budete bojovat s umístěním stupaček. Jsou relativně hodně nízko a navíc jsou přesně v místě, kam by jste z nich přirozeně sundali tlapu. Tudíž se často na křižovatce nachytáte, jak se opíráte nohou o obrubník.

Gumy smyku
Byla řeč o brzdách a s tou zadní není problém uvést motorku do smyku (řízeného samozřejmě? ). Vzhledem k ovladatelnosti a stavbě motorky reaguje na vaše povely CSR opravdu přesně. Zadní poměrně dosti vysoká pneumatika na patnáctipalcovém je trochu tvrdší směsi a tak ji občasné potrápení opravdu nebolí. Opět jsem ale zmínil ovladatelnost a to zcela záměrně. Motorka je prostě hravá. Strmější úhel řízení sice ve vyšších rychlostech moc jistoty nepřidá, ale v utáhlých zatáčkách, které pojedete přibližně na třetí převodový stupeň, se budete cítit opravdu dobře a jízdu si budete užívat!

Pomalu končí 4denní období za řídítky CSRa, které se rozhodlo, že na sebe ještě jednou pořádně upozorní. Se vší důvěrou 18,5litrové nádrži mě motor nutí přepnout na rezervu. S klidem, že 25 kilometrů domů bez problému ujedu, pokračuji v jízdě. Jaké bylo ale moje překvapení, když po 5 kilometrech se motorka rozhodla, že dál už ne. V nádrži bylo úplně sucho. Yuki má ale své piloty ráda a proto si řekla o pití až 20 metrů před benzínku. A tím příběh jménem CSR končí…


Diskuze k článku

Josephm 3. 1. 2013
Výborný článek a jak je to z výškou jezdce vejde se zde 185 cm ?

Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...