Veterán Francise Barnetta
vydáno 6. 10. 2008, text -rk-
Cruiser z dob poválečných, dobrý na jízdu do práce – lepší než jít pěšky. Ale to je také vše.
Na konci druhé světové války byli Britové na pokraji emocionálního i fyzického vyčerpání. Bylo již po válce a britský národ patřil mezi vítězné mocnosti, ale bylo to vítězství, které hodně bolelo. Jídlo se distribuovalo ve formě stravenek a dětem byly rozdávány tabletky a koncentrovaný pomerančový džus, aby se předešlo různým druhům nemocí z podvýživy.
Britský průmysl také strádal kvůli postválečnému syndromu, byl velký nedostatek surovin všeho druhu. Motocyklový průmysl byl nejvíce zdecimovaný šestiletou válkou. Úspěšná a profitující továrna Francise Barnetta v Coventry byla připravena upravit jejich moderní 125cm3 motocykl pro válečné účely. Nicméně byla za války zničena a srovnána ze zemí, a nebyla schopna dodat ani jeden motocykl armádě.
Poválečná léta nepřála malým výrobcům, a tak také továrna Francise Barnetta byla pohlcena velkou londýnskou AMC, která sdružovala již známé značky AJS a Matchless. Marketinková strategie továrny byla taková, že náročnější a luxusnější modely bude dodávat pod značkami výše zmíněných společností. Barnett měl zastřešovat nízkoobjemové a lacinější motocykly. Celý koncept byl uplatněn v praxi a výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat.
Předválečný Barnett používal k docílení nižších nákladů motory Villiers z Wolverhamptonu. Villiers nikdy nevyráběli celý motocykl, ale byli známí jako výrobci trvanlivých a odolných motorů a hojně využívány menšími společnostmi při stavbě finálních produktů. Problematický byl ale obchodní přístup společnosti Villiers ke svým partnerům. Chovali se poměrně arogantně, a to otrávilo nejen Barnetta, ale stav se ještě zhoršil po převzetí společností AMC.
AMC byla také známá poměrně slabým vedením, které vždy postrádalo vizi o budoucnosti společnosti. Poválečná AMC byla unavená, do sebe zaměřená a velmi úzkoprsá společnost. Se Sochiro Hondou by to byla jedna z nejperspektivnějších společností. Neměli však pana Hondu v čele, a proto jsou dnes minulostí.
AMC se samozřejmě chtěla osamostatnit od monopolního výrobce motorů společnosti Villiers. Angažovala tedy italského designéra Vincenza Piattiho, aby navrhnul zbrusu nový dvoudobý motor. Piatti byl již dobře zapsán svými funkčními, ale nadmíru ošklivými mopedy, nicméně jeho projekt se nezdařil, a byl to totální kolaps od začátku až do konce. Druhým důvodem byla humpolácká výroba ze strany AMC, a tak si jeho motory brzy vysloužily přívlastky jako nespolehlivé, málo výkonné a konstruktérsky nedotažené. AMC se tímto tahem paradoxně ještě více vzdálila svým zákazníkům.
Barnettův cruiser byla těžkopádná mašina v každém ohledu. Měl slabý výkon, náročné ovládání a brzdy, které motocykl dokázaly pouze zpomalovat, ale ne agilně brzdit. Když k tomu přidáte nelíbivá barevná provedení, tmavé vzezření celé motorky, je nasnadě, že ani navzdory silné dealerské síti firmy AMC nebyl cruiser prodejní trhák, naopak byl to docela slušnej propadák.
Motocykl byl již v době svého vzniku a uvedení na trh (1957) zastaralý. Navíc postrádal automatické mazání, které měly například konkurenční motocykly Scott již o 32 let dříve. Místo toho jezdec musel vozit plechovku s olejem, a při každém natankování přidávat olej do benzínu a pak s ní třást jako tanečník samby.
Jednoválcový motor o zdvihovém objemu 250 cm3 silně vibruje s celým motocyklem natolik, že nutí uživatele zastavit, vypnout motor a odejít pryč. Nejinak je tomu i s převodovkou, která je nepřesná a rychlosti nezapadají, jak by měly.
Řízení cruiseru v dnešní době je depresivní zážitek. Některé veterány mohou dát pocítit lehkost z pohybu a splynutí s motocyklem, které leckterá moderní motorka nedokáže zprostředkovat. Naproti tomu patnáctiminutová jízda s Cruiserem vás přesvědčí, že rychle chcete zpátky na moderní motorku, pokud si nelibujete v motorkářském utrpení. Bohužel to musíme takto konstatovat - Francis Barnettův Cruiser je špatná motorka.
Další iČMN články
-
ČMN 2008: Nejmenší z rodu
Je to sranda, jak se mění měřítka. Devítistovka VN ke Kawě patří jako máslo k chlebu, akorát že kdysi to byl "děsně velkej čopr", tenkrát ještě s označením 750, resp. 800, a teď je to nejmenší zástupce téhle kategorie od "zelených" a mohou na něm jezdit už osmnáctiletí - poměr výkon/váha je pod zákonnou hranicí 0,16 kW/kg. Jenomže pokud vám a priori nedrásá ego, že jezdíte na nejmenším čopru od Kawy, tak věřte tomu, že se povozíte královsky...
-
ČMN 2008: 2 x Fun
Není to tak dávno, co se v motocyklových katalozích začala objevovat kategorie "funbike". Do té se začaly řadit většinou lehké jednoválcové motocykly s objemem kolem šesti set kubíků a konstrukcí vycházející z endur. Ve stejné kapitole je možné najít i následující dva motocykly - bavorského scramblera G 650 Xcountry a italskou sportovkyni Pegaso 650 Factory...
-
ČMN 2007: Spaghetti Western
Americký filmový žánr zobrazující Divoký západ a po celém světě známý jako western byl pro řadu Evropanů těžkopádný a jejich mysli nepochopitelný. Není proto divu, že "rozverní" Italové přišli se svou verzí, jak takovou tématiku vyjádřit, a vznikl spaghetti western. Pro tyto filmy jsou charakteristické znaky jako přímočarost, minimalistický děj nebo nízký rozpočet. Nevím, jak na ostatní, ale na mě italská novinka Moto Guzzi Bellagio působí jako takový "špagetyvestern" na dvou kolech...
Články na MotoLife
-
Motorbike 3/2024
Na přelomu února obvykle vytahují stroje
hlavně enduráři, skútristi a sem tam se nějaký odvážlivec pustí na silnici,
ačkoli asfalt nejeví ani nejmenší snahu podržet gumy. Letos je ale všechno
trochu jinak a dá se říct, že sezóna pomalu začala. Spousta z nás už má
svou první letošní jízdu za sebou. Ze zkušenosti ale víme, že po prvním
namlsání můžou přijít ještě spousty dnů studených a otravně...
-
Motorbike 1-2/2024
Lidová
pranostika „únor bílý, pole sílí“ aktuálně zrovna neplatí a naopak díky
současným teplotám spíš sílí počet motorkářů, kteří už to letos nevydrželi a
alespoň na pár hodin vytáhli provětrat jak sebe, tak své stroje. No, a aby se
(a nejen oni, ale i ti, kteří se startem nové sezóny teprve vyčkávají) měli čím
zabavit za ještě stále dlouhých zimních večerů, připravili jsme pro ně letošní
první v...
-
Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
Slovy jednoho z našich motoristických komentátorů „čas letí
jako zchvácená herka“ a tak je tu opět závěr roku a s ním i Motorbike Katalog
motocyklů, skútrů a čtyřkolek pro rok příští. Letos jde již o dvanáctý ročník a
jako obvykle jsme při jeho tvorbě spolupracovali s dovozci jednotlivých značek,
nebo lépe řečeno s většinou dovozců, takže všechny stroje - je jich, včetně
novinek, přes 700 - které ...
-
Motorbike 12/2023
Zima se dostavila bleskurychle
a hádáme, že teď už drtivá většina z nás motorky konečně uklidila do garáží –
na sněhu a v mrazu to už vážně není o radosti, ale spíš o přežití. A abyste se,
než sníh roztaje (což v našich končinách netrvá naštěstí nijak dlouho)
nenudili, máme pro vás poslední letošní vydání Motorbike. Co v něm najdete
naleznete níže, takže přejeme hezké počtení a samozřejmě i krásné...
-
Masarykův okruh poprvé hostil enduro závody. Úspěšnou premiéru si nenechalo ujít 260 jezdců
Brno
– Na Automotodromu Brno se nepřestalo závodit ani s koncem hlavní okruhové
sezóny. Uplynulý víkend patřil Enduro sprintu, který pořádá Českomoravská
asociace motocyklového sportu. Terénní premiéru na Masarykově okruhu si
nenechalo ujít 260 jezdců.
Ačkoliv
se samotný závod odehrával na plochách mimo dráhu, do prvního kola jezdci vyrazili
symbolicky přímo ze startovního roštu. „Z kal...