To musím mít!

vydáno 15. 4. 2009, text Hawk

Koupit si něco na svého jednostopého mazlíčka mnohdy ještě před tím, než vůbec máme motorku doma nebo bezprostředně po její koupi je zaběhlý mechanismus. Sestavili jsme Top Ten prvotního tuningu.

Známe to všichni. Ten vítězný pocit, když dostaneme myšlenku a nadšení z nás srší na všechny strany. Nohy se nemůžou zastavit a upalují směrem k obchodu za zlepšovákem, který si plácneme na motorku, ti línější neúprosně odklikávají objednávky na e-shopu. Ale k čemu vlastně? Některé věci jsou jen davovým šílenstvím beze smyslu a některé naopak mají potenciál, nápad, užitnou či recesní hodnotu. A podle těchto kritérií jsme udělovali bludišťáky. Top Ten největších serepetiček je na světě.

1 – Gripy se jménem motorky (nepřekonatelný fenomén / 1 bludišťák)
Showbusiness má Paris Hilton a motorkáři zase nejprodávanější druh gripů. Hezký potisk pod průhledným gripem uchvacuje denně nové a nové zákazníky, kteří stále navlíkají na řídítka svých motocyklů tyto výtvory s názvem svého motocyklu. To, že jde o produkt pohybující se na samém okraji „potravinového řetězce“, však již mnoho majitelů nevidí. Tímto nechci tyto „barvičkaté“ gripy hanit, ale všimněte si schválně na svém oblíbeném motosraze, kolik motorkářů mačká na svých motocyklech právě tyto hefty, kolem kterých lze mnohdy jen stěží obtočit ruku – jsou totiž hodně široké. Je to ale rozhodně největší bestseller v našem žebříčku a svým způsobem i největší prodejní kachna.

2 – 100 oktanů (jak komu / 5 bludišťáků)
Zažitý fakt, který si nejraději ověřujeme na vlastní kůži. U malých objemů a nižších kompresních poměrů však kromě odevzdání větší částky na pumpě nepoznáte po natankování paliva s vyšším oktanovým číslem vůbec nic. Výrobcem doporučované palivo pro váš motor je opravdu to nejlepší, co mu můžete nabídnout. Netřeba proto laborovat s oktanovými čísly, pokud nechcete zbytečně vyprazdňovat svoji peněženku více, než musíte. Debaty nad tímto tématem jsou oblíbené zejména na internetu a budou stejně nesmrtelné jako některé názory zastávající co nejvyšší oktanové číslo paliva pro všechny motory.

3 – Laděný výfuk (boj za decibely / 7 bludišťáků)
Je to větší finanční investice, ale i tak je to první věc, po které každý pokukuje. Koupě laděného výfuku je zažitým axiomem každého majitele jednostopého stroje. Důležité je si především uvědomit, co od této úpravy chceme. Pokud je náš cíl jenom říkat „Koukej, mám tam laďák! “, bude něco špatně a vystačíme si i s nálepkou na sériovém výfuku. S laděnou koncovkou (popřípadě i svodem) se nesou i další úpravy jako přetryskování karburátoru (pokud není motor plněn vstřikováním) a výměna vzduchového filtru za propustnější. Je nutné si uvědomit, že takovýmto zásahem značně ovlivňujeme i životnost motoru a zejména u malorážek, o kterých je řeč, tyto úpravy nemusejí vůbec znamenat nutně zvednutí výkonu. Řeč je o čtyřdobých stopětadvacítkách vyšroubovaných na maximum, blížící se legislativní hranici 15 koní. Tady je to opravdu pouze o decibelech a vzhledu.

4 – Proužky na ráfky (jistota / 7 bludišťáků)
Společnosti na motopolepy si mnou ruce. Velice žádané zboží za přijatelnou cenu. Při aplikaci to chce být hodně soustředěný a najít si ten správný systém a tempo, ale pokud se dílo podaří, přidají proužky na ráfcích hodně ratingových bodů. To ostatně záleží i na tom, jakou jste vybrali barvu. Každopádně proužky na kola, ať už reflexní, obyčejné, či pouze na půlku ráfku, ty byly jsou a stále budou jednou z nejoblíbenějších, nejjednodušších a nejefektivnějších prvních úprav motorek.

5 – Svítící ventilky (cirkus na dvou kolech / 1 bludišťák)
Pokud to není z recese a na Babettě, tak na to vůbec nemyslete. Svítící čepičky ventilků, stejně jako čepičky ve tvaru lebky, jsou pro každého technika živým hororem. Někdo může namítat, že to vypadá při jízdě dobře a může tím argumentovat opravdu hodně malorážkařů, protože tenhle „tuzing“ se vyšplhal až na pátou příčku oblíbenosti. Jenže nehodnotíme ani tak to, jak to vypadá, jako spíš, co taková svítící čepička na kole způsobuje. Kola motocyklů se vyvažují s přesností na jeden gram, a pokud se na vyvažovačce stane, že kolo nesedí o 40 gramů, znamená to aplikaci poměrně většího množství závaží. Pokud na vyvážené kolo namontujete svítící ventilek, který může vážit bez problému více než zmiňovaných 40 gramů, můžete o celý ventilek taky jednoduše přijít, nehledě na nebezpečí, které vám hrozí při jízdě s nevyváženým kolem ve vyšších rychlostech. Délka svítícího nesmyslu se stejně jako vše ostatní podřizuje základům fyziky a rotujících sil, takže v lepším případě opustí čepička závit ventilku, který nepřípustně ohýbá. Věřím, že kdyby šla zamontovat do výpletu kola diskokoule, našli bychom ji u mnoha motorkářů.

6 – Sponzorské polepy (chci být racing! / 4 bludišťáci)
Kde to vzniklo? Jistěže na závodech. Sponzorské smlouvy často zahrnují i vizuální prezentaci na kapotách motocyklů, ale proč si zaplácávat své kapoty samolepkami s logem firmy, od které nic nemám? Je pár případů, kdy se taková vzhledová úprava může povést a motocykl pak vypadá lépe, ale většinou to bývá přesně naopak. S lepením sady sponzorských polepů, za které zaplatíte běžně přes tisíc korun, se velmi často vybarvuje bílou fixou označení pneumatik přímo na jejich stěnách.

7 – Barevné plexi (je to na vás / 1 bludišťák)
„Co na tom, že nic nevidím. Motorka vypadá pěkně a já se za to plexi zase tak často neschovávám…“ Tohle většinou slyšíte z úst majitelů nových neprůhledných plexištítů. Jedná se zpravidla opravdu pouze o image a na malých motorkách se ani nelaboruje s tvarem. Samozřejmě je rozdíl, zda kupujete malý černý štítek na naháče anebo neprůhledné plexi na Cagivu Mito. Celkově je to ale krok zpět na úkor praktičnosti, který do jisté míry také značně ovlivňuje bezpečnost. Velký pozor na homologaci plexištítů!

8 – LED diody (na hranici / 3 bludišťáci)
Všechno má své meze a při aplikaci svítících diod na motorku je třeba si tyhle hranice moc dobře uvědomit. Pokud to přeženete, uděláte si z motorky v lepším případě vánoční stromeček, v tom horším cirkus. Pokud máte cit pro barvy a světlo, můžete lehkými úpravami dosáhnout velice slušného efektu. LEDdiodami však nemusíme pouze ověšovat motorku, ale také vyřešit jisté potíže. Náhrada ledkové patice snadno vyřeším problém s pravidelně praskající žárovkou, avšak pozor na homologaci produktů, které na svoji motorku dáváte.

9 – Blinkry (tvrdá komerce / 2 bludišťáci)
Přežitek. Jinak to nelze nazvat. V dobách dávno minulých se mohlo stát, že výrobce vzhledem k tehdejším normám byl nucen sáhnout do šuplíku po pořádném pádlu místo směrového světla, které by mnohdy mohlo na motorce suplovat i křídla. Každopádně to vyžadovaly tehdejší normy a proti těm nyní bojují výrobci všech možných tvarů směrových světel. V dobách nynějších, kdy je na nových modelech většina blikačů osazována LED diodami a jejich design celkově doplňuje vzhled motocyklu, se do krámu za novými blinkry ženeme pouze po nehodě. Většinou pak saháme po druhovýrobních replikách. Je třeba si dát ale pozor na homologaci, jako u všeho…

10 – Plzeň na kompenzku (stylovka / 9 bludišťáků)
Je to výsada především endur a motardů, kde je kompenzační nádržka zadního tlumiče hodně na ráně. Mnohdy se totiž tato nádobka vzhledově zrovna nepovede. Za všechny jmenujme Sachs, na kterém najdete plechovku nejčastěji. Mezi ty tvarově povedenější a stylovější pak patří Bitubo, WP, Öhlins apod. Na těch ji ale nalezneme často také. Plechovka na kompenzačce je především výsada fajnšmekrů a více než o nesmyslnost se jedná pouze o image a recesi, která od nás dostává 9 bludišťáků!


Další iČMN články

  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>Nejmenší z&nbsp;rodu
  • <span style="color: red">ČMN 2008: </span>2 x&nbsp;Fun
  • <span style="color: red">ČMN 2007: </span>Spaghetti Western

Články na MotoLife

  • Motorbike 4/2024
  • Motorbike 3/2024
  • Motorbike 1-2/2024
  • Motorbike Katalog motocyklů, skútrů a čtyřkolek 2024
  • Motorbike 12/2023

Příspěvky motorkářů

Moto.cz
14. února
Silniční závody motocyklů v Československu v roce 1957 - Kompletní výsledky a popis sezóny na webu 🥰 ❤️ 🏍
MotoRoute
2. února
MotoRoute 1/2024 - vychází 7. února 👈
Všechny příspěvky ...